Zondag 29/03/2020

Een vitaal stuk uit een dood theater

Theater l Los Aficionados is laatste voorstelling van Het Net HHHH

Wouter Hillaert

In schoonheid sterven. Dat is precies wat Het Net doet met Los Aficionados. Het Brugse theater was qua uitstraling al langer een dooie mus en doet over twee weken dan ook officieel de boeken toe om op te gaan in De Werf. Exit artistiek leider Josse De Pauw (die meer elders dan in Brugge zat), leve Jorre Vandenbussche. De Bruggeling zal de spil worden van de nieuwe samenwerking en zette het afscheid Los Aficionados dus veeleer op als een eerste groet. Met succes. Ook al zat de zaal zaterdag - twee dagen na de première - maar voor één derde vol, dat publiek kreeg wel een van de beste voorstellingen van 2005 te zien.

Dat ligt eerst en vooral aan de tekst van Jobst Snibbe. De ex-Zuidpoolacteur schreef hem als een vervolg op Mimofant, waarin hij vorig jaar met Vandenbussche de Amerikaans-Russische prestigeslag schetste achter de historische schaakmatch tussen Bobby Fischer en Boris Spassky in 1972. In Los Aficionados is het meer het persoonlijke dat het politieke bepaalt, in plaats van omgekeerd. Plaats van het gebeuren is een hotel in een vaag derdewereldland. De EU-diplomaat De Grijze bemiddelt er tussen rebellen en regering, terwijl de geoloog Paul zijn (vals) grondstoffenplan moet komen bekrachtigen. Beiden hebben echter meer oog voor het uitnodigende kontje van oorlogsfotografe Lisa. Tot de strijd die buiten de cocktailbar woedt, niet langer buiten blijft.

Veel herinnert aan Couleur Locale van TG Monk, maar Schnibbe raakt veel verder dan neokoloniale gepalaver van westerse hotelgasten aan het zwembad. Hij schreef Los Aficionados bijna als well made play, een klassiek genre dat vandaag enkel Walter Van Den Broeck nog wel eens beoefent. Het stuk ontwikkelt zich als een vlot bobijntje en op het eind liggen alle onderhuidse wonden open. Die van de personages, maar ook die van hun Europese cultuur. Subtiel, soms aardedonker tekent Schnibbe een vermeende onaantastbaarheid die vanbinnen leeg is. Een luxecultuur die de wereld helpt voor eigen profijt. Cynisme als een masker voor hulpeloosheid. Maar dat gebeurt zonder dat het stuk zelf cynisch wordt, dat is de grote kracht ervan. Die sfeer van geciviliseerde ontworteling wordt met brio belichaamd door de acteurs. Schnibbe zelf overtreft als de verlopen macho De Grijze veel van zijn rollen bij Zuidpool. Jurgen Delnaet laat de onwennige Paul ontbolsteren met een vertellend acteren dat toch heel vitaal blijft. En tegenover hun stijgende ontreddering speelt Jorre Vandenbussche met onwankelbare autoriteit de zakenman Masson, die louche zaakjes doet met de rebellen. Zelfs als hij met zijn broek op de enkels Lisa om seks smeekt, houdt hij de touwtjes stevig in handen. Zij, de femme fatale, breekt. Simone Milsdochter speelt een glansrol, waarin verfijning en gruwelijk geweld twee zijdes van dezelfde menselijke medaille worden. Zo doet Los Aficionados wat theater altijd zou moeten doen. De grote werkelijkheid zo'n toets geven dat ze onwerkelijk inzichtelijk wordt.

WAAR EN WANNEER 15 en 16 dec in de Republiek, Sint-Jacobsstraat 36, Brugge, 050/33.05.29 en 17 dec in cc Be, Berchem, 03/286.88.25, www.het-net.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234