Zondag 19/01/2020

Een Victoriaanse postmoderne toets

twee belgen in tampere

In het kleine officiële straattheaterluik vielen het Belgische Aksident, met hun act We no spy, waarin drie Russische professoren de liefde testen bij de toevallige voorbijgangers en rijkelijk wodka uitdelen, bijzonder in de smaak. Aksident en de andere Belgische delegatie, het Gentse Victoria, waren naast onder meer het Britse Company Policy Ridiculusmus, het Zweedse Orionteatern en het originele Deense kindertheatergezelschap Gruppe 38, meteen geografisch de zuidelijkste internationale gasten op de theateraffiche.

In het geval van Victoria leek er ook bijna letterlijk sprake van een zuiders exotisme. In de brochure van de Theaterzomer werd Club Astrid, het regiedebuut van Lies Pauwels, aangekondigd als: "Dit is geen theater dat we in Finland gewend zijn!" Wat die uitspraak betekent, werd na een week Fins theater duidelijk.

Een groot aantal Finse voorstellingen op de affiche van de Theaterzomer grepen terug naar een dramaturgie sterk ingebed in de Finse geschiedenis. Zelfs Kristian Smeds, volgens insiders de veelbelovendste en vernieuwendste jonge landelijke theatermaker (zie interview op deze pagina), schept een door en door Fins universum in zijn werk. Qua enscenering kijken de Finnen onder meer erg op naar de Estse regisseur Elmo Nüganen, op het festival aanwezig met een in onze ogen erg oubollige, met veel pathos geacteerde bewerking van Dostojevski's Misdaad en straf.

Het valt ons op dat het Finse theater vooral een degelijkheid, een heldere plot en realistische acteerprestaties lijkt na te streven. In die context zijn de kanttekeningen in de algemeen positieve kritieken op Club Astrid niet zo vreemd. Lies Pauwels' exploot, waarin de collectieve eenzaamheid van acht individuen in een onbenoemde ruimte centraal staat, werd onthaald op een laaiend applaus, en gesmaakt voor de "absurde humor" en de "muzikaliteit".

Maar de Finnen hadden het er ook wat moeilijk mee, zo bleek, want er is in Club Astrid geen sprake van een duidelijke plot en de muzikale scènes worden omschreven als "intervallen". "Postmodern", luidt het eindverdict van een theaterrecensent. (SDK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234