Vrijdag 23/04/2021

Een verlangen naar experiment en onderzoek

didier vermeiren uitmuntend in het van abbemuseum in eindhoven HHHHI

expo

Eindhoven

Van onze medewerker

Luk Lambrecht

Didier Vermeiren (1951), een van onze betere kunstenaars, pakt na jarenlange afwezigheid uit met een schitterende tentoonstelling die een dialoog aangaat met de geschiedenis van de beeldhouwkunst. Vermeiren werkt en leeft in Brussel en wordt wel eens in een adem genoemd met kunstenaars zoals Jan Vercruysse, Lili Dujourie en Bernd Lohaus.

Het bekendste werk van Vermeiren staat opgesteld in de vaste collectie van het openluchtmuseum Middelheim in Antwerpen. Het betreft een groot vierkant plateau in het gras waarop aan de vier uitkanten vier roerloze karretjes zijn gemonteerd die het skelet vormen van telkens een rechtopstaande balk.

Didier Vermeirens werk is vooral gebaseerd op een onderzoek naar de sokkel in de geschiedenis van de beeldhouwkunst. Veel moderne kunstenaars worstelden met de vraag hoe ze hun beeld in de wereld moesten presenteren: de sokkel was een soort theatraal koppelteken tussen het beeld en de ruimte daarrond. Door een sculptuur op een sokkel te plaatsen kreeg die een soort meerwaarde tegenover de wereld en de toekijkende toeschouwer. Pas met Auguste Rodin wordt er specifieker nagedacht over de sokkel ten opzichte van het beeld. Als allereerste ontwierp Rodin zijn sokkels op een heel bedachte manier, zodat die een 'vast' onderdeel werden van de sculptuur.

Al in het begin van de jaren tachtig eigende Didier Vermeiren zich sokkels toe van Rodin en anderen; hij goot ze af in plaaster en signeerde de afdruk met zijn naam als een nieuw en naar minimal art verwijzend kunstwerk. Dan begint het avontuur voor Vermeiren, die twee identieke sokkels als spiegelbeeld op elkaar plaatste of twee volumes van eenzelfde massa op elkaar liet 'reageren'. Zo werd eenzelfde massa mousse onder eenzelfde massa steen geplet. Tegelijk waren dat heel eenvoudige sculpturen die de elementaire begrippen van de beeldhouwkunst verduidelijkten en tegelijk het verlangen inhielden naar experiment en onderzoek vanuit een dialoog met de geschiedenis van de beeldhouwkunst.

In Eindhoven kan de toeschouwer al die opeenvolgende stappen mooi ervaren. Hier wordt bijvoorbeeld de mal van de sokkel op de sokkel geplaatst. De mal wordt dus sculptuur en zelfs de elementen van bekisting worden beeld en tonen de afgegoten sokkel binnenstebuiten. Het is een transparant spel met afgietsels en mallen waarbij Didier Vermeiren ze bij elkaar brengt als positief en negatief.

De recentste reeks 'Collection de Solides' gaat nog een stapje verder. De klei wordt hier beeld. Op houten kratten (die opnieuw staan voor transport, vervoer, beweging...) worden van op een hoogte lappen klei gedropt. Als ze naar de wens van de kunstenaar zijn, belanden ze in de oven, waar ze al dan niet een schitterende geëmailleerd of geglazuurd patine krijgen. In Eindhoven staan die prachtige sculpturen perfect opgesteld en in de nabijheid van Vermeirens vroege werk worden ze een mooi vervolg daarop.

Didier Vermeiren toont ook knappe zwartwitfoto's. Het zijn foto's van hoe hij zijn sculpturen zelf op een optimale manier wil bekijken. De foto's zijn wazig en bewogen. Via heel lange sluitertijden en veranderingen van standpunt komt Vermeiren opnieuw tot roerloze kunstwerken/foto's, die beweging en licht op een visuele manier vasthouden.

WAT Collection de Solides WIE Didier Vermeiren WAAR EN WANNEER nog tot 9/11 (van dinsdag tot zondag van 11 tot 17 uur) in Van Abbemuseum, Bilderdijklaan 10 in Eindhoven. Info: 0031-40/238.10.00 of www.vanabbemuseum.nl

Tentoonstelling van Vermeiren is sereen saluut aan geschiedenis van beeldhouwkunst

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234