Zondag 24/10/2021

'Een utopie in actie'

Toen jullie het van Franz Marijnen overnamen, hebben jullie zijn beleidslijn voortgezet of ermee gebroken?

Jan Goossens: "Zonder intendant-regisseur aan het hoofd stond de hele KVS niet meer in functie van het parcours van één kunstenaar. Met alle respect, maar onder Marijnen was de keuze voor andere disciplines en grotere artistieke diversiteit te weinig doorgedrongen in de productionele kerntaak. Relatief weinig andere regisseurs kwamen aan bod en ook op andere vlakken was het isolement groot. Er werd van uitgegaan dat de KVS artistiek compleet zelfbedruipend moest zijn, dat er geen overleg met de Brusselse collega's nodig was en coproducties werden gezien als een capitulatie. Ik denk dat zo'n beleid financieel niet haalbaar is en artistiek een verkeerde keuze voor het huidige Brussel. Vandaar onze breuk."

Jullie toekomstplan 2001-2005 berustte op een nieuwe invulling van het repertoire, werken aan interne en externe samenspraak en het financieel saneren van de KVS. In hoeverre hebben jullie dat gerealiseerd?

Goossens: "We zijn in moeilijke omstandigheden een heel eind gekomen. Op het vlak van repertoire en gezelschap hebben we voor de stad gekozen en de deuren opengesmeten. Er werden coproducties en samenwerkingsverbanden aangegaan met het KunstenFESTIVALdesArts en we spelen een leidende rol in het Brusselse kunstenoverleg." Danny Op de Beeck: "Toen we ons plan opstelden, zaten we met een gecumuleerde schuld van 1,7 miljoen euro. Een ontslagvergoeding voor twee acteurs heeft ons nog eens 300.000 euro gekost. Daarvan staat nu nog een half miljoen euro open. We geven onszelf tot januari 2006 om alles weg te werken. Dat zal niet eenvoudig zijn, want vanaf oktober 2005 zullen we in de twee gebouwen werken en het is geen geschenk dat de huidige subsidieperiode met zes maanden verlengd is."

Waar liggen de accenten in het nieuwe beleidsplan?

Goossens: "Wat repertoire betreft, volharden we in onze keuze om ons niet te beperken tot de boekenkast van de grote dramatische teksten. De pluriculturele realiteit van de stad Brussel blijft het vertrekpunt van ons artistiek werk. De bastarderie van onze stad met haar verschillende levensstijlen willen we documenteren, artistiek bewerken en tot de dominante cultuur laten doordringen. Na de verkiezingen van 13 juni weet ik wel zeker dat de tijd van het vrijblijvende voorbij is. We moeten ingaan tegen de groeiende tendens om te kiezen voor culturele afbakening en te hervallen in het wij-zijdiscours. Ons project is een utopie in actie en staat haaks op de notie die culturele identiteit baseert op homogeniteit.

"Waar we de afgelopen seizoenen nog mee sukkelden, is het vinden van de juiste omgang met het gezelschap. Een van de grote prioriteiten voor de volgende subsidieronde is daarmee in het reine komen. We willen de artistieke kernploeg versterken en komen tot een 'vereniging van naamlozen' van tien à vijftien dramaturgen, regisseurs, acteurs die samen artistieke keuzes maken zonder dat ze zelf de KVS-programmering van a tot z invullen. Een gezelschap dus dat vooral draait rond persoonlijke stemmen en niet rond grote namen.

"In het eerste jaar dat we in de Bottelarij zaten, verloor de KVS een deel van het al niet zo gigantisch grote publiek. De afgelopen seizoenen hebben we het qua publieksopbouw goed gedaan. De bezettingsgraad lag zeer hoog, we hebben zelfs toeschouwers moeten weigeren, maar als we dat overplaatsen naar de Lakensestraat komen we er niet. Het publiek laten groeien is dan ook een andere prioriteit. In een termijn van vier jaar streven we naar een verdubbeling van ons huidige publiek."

Wat waren de mooiste en moeilijkste momenten van de afgelopen jaren?

Goossens: "De première van Gembloux was een fantastische avond. Ook het slotfeest, waarop de hele buurt aanwezig was. De warmte en generositeit die ik daar gevoeld heb, hebben me ongelooflijk deugd gedaan. De voorstelling van Het leven en de werken van Leopold II, toen Claus achteraf mee op de scène is gekomen en zich zeer blij toonde, is nog zo'n uitschieter." Op de Beeck: "Ik denk aan de ontmoetingen die we mogelijk hebben gemaakt, bijvoorbeeld die keer dat Sam Touzani met zijn One Human Show bij ons stond en Tom Lanoye Veldslag voor een man alleen speelde. Twee publieken hebben zich toen vermengd en ook Touzani en Lanoye zijn aan de klap geraakt. Onder ons dak is het idee ontstaan dat ze ooit samen de voorstelling La réinvention de la Belgique par les minorités ethniques et homosexuelles zouden maken.

"Ons begin was moeilijk. Om louter financiële redenen waren we gedwongen om een aantal mensen te laten gaan. Als je als jonge snaak ergens binnenkomt en je moet zo'n saneringsplan doorvoeren. Ook de problemen met de stad Brussel zorgden voor pijnlijke momenten omdat je in aanvaring kwam met je eigen voorzitter (De Brusselse schepen van Vlaamse Aangelegenheden Delille, ook voorzitter van KVS, verminderde de subsidies van KVS met 300.000 euro, JDS).

Op onze vraag naar zijn versie van de wissel aan de top van KVS antwoordde Franz Marijnen: "Ik heb dat hele KVS-verhaal achter me gelaten en heb echt geen zin meer om nog in dat potje te roeren, noch om me in dat debat te mengen."

(JDS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234