Donderdag 22/04/2021

Een uitnodiging om opgemerkt en aangeraakt te worden

undefined

Parijs

Van onze medewerkster

Judith Wesselingh

De Fransen moeten het zes maanden na datum nog steeds zonder een groot deel van hun 'groene longen' doen: na de storm van december zijn de meeste grote bossen voor het publiek gesloten tot volgend voorjaar wegens het dreigende gevaar van vallende takken. Ook de Parijzenaars die deze zomermaanden in de hoofdstad blijven, hebben geen toegang tot delen van het Bois de Vincennes en het Bois de Boulogne, maar kunnen wel terugvallen op de grote parken, zoals de Jardin de Luxembourg, het Parc des Buttes-Chaumont en de Tuilerieën. In dat laatste park, waar op 26 december 22 bomen werden ontworteld en 22 andere door te grote schade vervangen moesten worden, ligt sinds juni een reusachtige boom van de Italiaanse kunstenaar Giuseppe Penone op de grond. Het kunstwerk, dat de titel Arbre des voyelles draagt, is een verwijzing naar de decemberstorm en maakt deel uit van een groep van vijftien sculpturen van hedendaagse beeldhouwers die onlangs is geïnaugureerd.

Een hele gebeurtenis, als men bedenkt dat hedendaagse kunst tot voor kort nauwelijks een plaats kreeg in de openbare gelegenheden, laat staan een definitieve plek in een prestigieus park. De werken van onder anderen Eugène Dodeigne, François Morellet, Louise Bourgeois, Tony Cragg en Didier Vermeiren zijn nu toegevoegd aan een eerste selectie sculpturen uit de eerste helft van de twintigste eeuw (Giacometti, Dubuffet, Rodin, Ernst...), die in december 1998 werd onthuld. Groot verschil met die groep beelden is dat deze nieuwe werken ook écht voor het publiek toegankelijk zijn: terwijl de oudere beelden midden op de grasperken staan, te ver van het publiek, gaan deze recent toegevoegde kunstwerken op in die delen van de tuin waar veel passage is en nodigen ze uit om opgemerkt en aangeraakt te worden. Het beest van de Zweedse kunstenaar Erik Dietman, Ami de personne, is bij kinderen net zo geliefd als de draaimolens en het reuzenrad van de zomerkermis in het park, The Welcoming Hands van Louise Bourgeois, wier eigen handen model stonden, hebben een hoge aaibaarheidsfactor en doen ondanks het harde brons kwetsbaar aan; het prachtige Force et tendresse van Eugène Dodeigne heeft zijn plaats allang gevonden in het park als een favoriete schuilplaats voor geliefden; met de walkman van Tony Cragg aan de voet van een van de trappen ontdekt men de veelzijdige facetten van een bewerkt stuk zwart marmer. Alain Kirili, kunstenaar en initiatiefnemer van dit project, wil met de twee selecties zijn visie weergeven op een eeuw beeldhouwkunst. De werken zijn door Kirili heel bewust geplaatst en staan ruim verspreid over de Tuilerieën. Door de oude en nieuwe kunst met elkaar te confronteren zijn er interessante tegenstellingen en tweespraken ontstaan: abstract expressionisme tegenover minimalisme (Smith-André), sokkels die buiten proporties zijn bij Giacometti en Vermeiren, tot de granieten sokkels van Louise Bourgeois, die elk maar liefst vijftien ton wegen. In september zullen nog drie andere werken aan de selectie worden toegevoegd: Galatea van Roy Lichtenstein, een brons van Elsworth Kelly dat een hommage zal zijn aan de sculptuur van Maillol en Confidence van Daniel Dezeuze. Daarmee beschouwt Kirili het project niet als afgerond: zijn grote wens is om van de Tuilerieën een 'laboratorium van de beeldhouwkunst' te maken. Het ondergrondse tunneltje dat de tuin aan de in december geopende voetgangersbrug Solférino moet verbinden, wil Kirili in de toekomst gaan gebruiken als verlengstuk. Misschien dat daar dan ook plaats zal zijn voor de beeldhouwkunst van de eenentwintigste eeuw.

Hedendaagse beeldhouwkunst heeft eindelijk plaats gekregen in Parijse Tuilerieën

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234