Zaterdag 23/10/2021

Een uitje naar Van Noten-land

Naar welk continent Dries Van Noten ons meenam, is onduidelijk, maar ik wil alvast mee naar dit exotisch oord.

Dag twee in Parijs en de eerste ronkende naam dient zich aan. Dries Van Noten trok meer mode-adel dan alle ontwerpers die voor hem showden.

Eerder op de dag verveelde de Kroatisch-Duitse designer Damir Doma met een mooie, maar brave collectie van witte creaties met oranje accenten en liet Guy Laroche mooie jurken met hoodiekap zien. De Franse Alexis Mabille stuurde zijn mannequins als vintage cowgirls op de catwalk. De pin-upelementen en countrylaarsjes waren bekoorlijk, maar we hadden het allemaal al eens gezien.

De show van Dries Van Noten ging door in een voormalig pakhuis zonder ramen, ergens in het dertiende district van Parijs. Een man - het blijkt zowaar Radiohead-bassist Colin Greenwood te zijn, sjokte naar een versterker die door een spot werd verlicht en plugde zijn gitaar in. De doordringende tonen vulden de ruimte. Al snel kreeg de gitarist gezelschap van het eerste model. Het meisje droeg een witte overgooier met gouden ruches. Meteen was de eerste rode draad van de show duidelijk.

Accessoires

Van Noten nam zijn publiek mee op een ontdekkingsreis naar een onbestaande plek. Aan de vele referenties naar verschillende culturen was geen touw aan vast te knopen. Soms herkenden we breiwerk met kwastjes uit Zuid-Amerika. Dan weer borduurwerk met schelpjes uit een eiland in de Indische oceaan. Er waren ook knipogen naar het oosten, met gebloemde kimono's en Arabische Aladdin-vestjes.

Waar Van Notens droomland zich ook bevond, de plaatselijke bevolking had duidelijk smaak te over. Het kleurenpalet en de stofkeuze was rijkelijk, de snit soepel en kuis. Rokken golfden steeds tot ver onder de knie, kragen bleven hoog gesloten. De ontwerper nam ook de bomberjacket onder handen. Hij transformeerde het sportjasje tot een stijlvolle mantel met een bloemenprint uit brokaat. Opmerkelijk was ook de prikkeldraadprint die in verschillende silhouetten terugkwam.

Enige minpunt waren de ruches. Ze groeiden over rokjes met 3D-bloemen (een patroon dat de ontwerper ook twee seizoenen geleden gebruikte), maar tierden iets te welig over jurkjes en asymmetrische tops.

Gelukkig waren er op zulke momenten de accessoires. Van Noten toverde prachtige sandalen uit slangenleer, een materiaal dat we al een paar keer opmerkten tijdens deze modemaand. Hoge schoenen met prachtige afwerkingen van leer en schelpjes wisselden platte, logge sandalen af. Veel modellen droegen ronde zonnebrillen zoals piloten op hun neus hadden in de jaren '20. De meisjes hielden gouden clutches en geborduurde schoudertassen vast met kwastjes.

Het was een aangename reis naar Van Noten-land. Na afloop van de show stormde iedereen naar de modellen die op een rijtje stonden. Zoveel detailwerk verdient een nadere inspectie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234