Zondag 15/12/2019

Een uitbraak op alle fronten

De eerste theaterpremière van het nieuwe jaar, eergisteren door Jenny, heette niet toevallig Après Noël. Samen met kerstballen en piek is 2005 weer in de kast opgeborgen, en nu al lijden we aan de leegte van onze nieuwe agenda's. Schrijf er alvast deze veelbelovende voorstellingen in. Want 2006 wordt een jaar waarin het theater verder kijkt dan zijn vaste podium lang is. DOOR WOUTER HILLAERT

Onverwachte huwelijken

Anciaux riep voor deze nieuwe subsidieperiode op tot samenwerking, en krijgt meer coproducties dan ooit. De twee meest onverwachte situeren zich aan de grenzen van theaterland. Theater Stap, de Turnhoutse groep acteurs met een mentale handicap, maakt Donkisjot (foto) samen met het vrolijke jongensclubje Olympique Dramatique, dat nu bij het Toneelhuis onder dak is. Rond de figuur van Don Quichot wordt het ongetwijfeld iets van en voor fantasten (première 3 februari in De Warande, zie www.toneelhuis.be). Twee weken later gaat de Unie der Zorgelozen, 'sociale beweging' uit Kortrijk, in zee met het afwijkende Mechelse viertal Abattoir Fermé. Beide nieuw gesubsidieerde groepen vinden elkaar voor Prothese in elk hun aparte fascinatie voor 'de andere kant' (première 15 februari in het Nieuwpoorttheater, zie www.uniederzorgelozen.be). Benieuwd wat dat gaat worden: het obscure van Abattoir en het absurde van Olympique in combinatie met spelers die een heel ander ritme hebben.

Hoog Italiaans bezoek

De Vlaamse podia verwelkomen dit jaar weer een lekker lijstje internationale toppers: Forced Entertainment, Pina Bausch, Christoph Marthaler, Elfriede Jelinek, Krzysztof Warlikowski, Mathilde Monnier... Maar het zijn vooral de Italianen die niet te missen worden. Op 3 februari komt Pippo Delbono naar Bozar (www.bozar.be) met zijn bonte troep levenskunstenaars in het melodramatische Il Silenzio. Nog een grotere aanrader is Romeo Castellucci's Tragedia Endogonidia: P.#06 Paris, (foto) van 9 tot 12 mei in deSingel (www.desingel.be). De voorstelling vormt de zesde episode van een cyclus waar Castellucci drie jaar lang mee door Europa heeft getoerd, op zoek naar een hedendaagse vertaling van de klassieke tragedie. Resultaat is een uiterst bevreemdend beeldend universum, hier spectaculair vertaald in knallende vlaggen, een kleurige drakenstoet, zelf bewegende auto's en een moederfiguur die een kwartier lang haar borsten uitperst. Zeldzaam indrukwekkend.

De DAS om

Vlaanderen ontvangt niet alleen, maar zendt ook heel veel zonen uit. Voor Arne Sierens wordt het de laatste keer onder de vlag van DAStheater, nu de subsidies van de Gentse groep desastreus gekortwiekt zijn. Sierens maakt samen met HETPALEIS Trouwfeesten en processen (foto) en gaat daar eind juni mee in première in Skopje. De voorstelling wordt immers opgeluisterd door een Macedonisch zigeunerorkest. En in de Balkan weten ze nog wat trouwen is: één grote party van meerdere dagen. Sierens zelf beziet dat door de originele bril van een proces, vanwege dezelfde strakke rituele opbouw. Een uitkijker dus, ook omdat met Marijke Pinoy en Johan Heldenbergh de twee mensen op de scène staan met wie Sierens daarna een nieuw gezelschap uit de grond wil stampen (vanaf 9 augustus in de Roma, zie www.hetpaleis.be).

Allemaal politiek

Ook in 2006 gaat het onderzoek naar de banden tussen theater en politiek onverminderd door. Zo kregen CVP-topstukken als Eyskens en Tindemans onlangs visite van theatermakers Koen De Sutter en Bart Meuleman, met één vraag: hoe was Wilfried Martens? Het duo maakt een monoloog waarin de ex-premier niet alleen geschetst wordt als hét gezicht van de politieke jaren tachtig, maar ook als een mens met een bewogen levensloop. Martens, een actueel koningsdrama (NTGent/Antigone) gaat in première op 8 april, luttele dagen voor Martens' zeventigste verjaardag (zie www.ntgent.be). En minstens even interessant worden de twee nieuwste afleveringen van de expliciet maatschappelijke Mightysociety-cyclus (foto) van Eric de Vroedt. De Nederlander wroet deze keer in het terrorisme zelf, waarbij één stuk op lokatie speelt in een hotel, en het andere simultaan in het theater zelf. Dat gebeurt op basis van een flinke research en met interactieve nagesprekken met experts (11-13 mei in de Monty, zie www.mightysociety.nl). Theater maakte zich zelden noodzakelijker.

Theaterfestival zonder theater?

Het Theaterfestival, hét uithangbord van het Vlaams-Nederlandse toneel, gaat vanaf dit jaar gesplitst door. In Nederland heet het nu de Nederlandse Theaterdagen, met een aparte jury. In Vlaanderen blijft de naam overeind, maar kan de invulling voor 2006 wel eens een verrassing worden. Na jaren van grote namen in de selectie lijkt de nu drie man sterke jury (Mesut Arslan, Michel Price en René van der Pluijm) naarstig op zoek naar meer alternatieve prijsvoorstellingen. Comedy, mime, amateurtheater: het kan allemaal. Organisator Price: "We moeten meegaan met de geest van deze tijd, en ons niet laten opsluiten in het hokje van het Nederlandstalige teksttheater." Bovendien wil Price zijn randprogramma in deSingel meer op het brede publiek richten. Het slotweekend in de Roma is daar een eerste stap in, en verder wordt gedacht aan een centrale 'festivalster' (25 augustus tot 3 september in deSingel, zie www.theaterfestival.be).

Diversiteit, wa is da?

Na de zomer wordt het uitkijken naar het grootse W@=D@-project van HETPALEIS. En niet alleen omdat er voor de rest nog weinig bekend is voor het volgende seizoen. Het jaar 2006 zal dankzij een nieuw actieplan van Anciaux in het teken komen te staan van het thema diversiteit, en HETPALEIS heeft - eindelijk - begrepen dat het hier niet enkel gaat om 'vele allochtone schoolkinderen in de zaal'. Je moet dat ook op het podium waarmaken. Daarom doet Dimitri Leue (foto) een muziektheatervoorstelling rond India (naar het Mahabharata-epos), gevolgd door een van Pieter Embrechts rond Mali (naar het Sunjata-epos). Begin 2007 volgen de cultuurtradities van Mexico en het Verre Oosten, allemaal in een unieke samenwerking met de televisie (zie www.hetpaleis.be). Het theater breekt uit, wees erbij!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234