Donderdag 17/10/2019

Een traject met vage ontmoetingen

Parcours met amalgaam van kunstenaars in 'Acces Code 121'

Brussel / Van onze medewerkster

Sally De Kunst

Up Close & Personal. Zo luidde de ondertitel van Acces Code 121, het avondvullende programma dat het Kaaitheater drie dagen na elkaar in zijn studio's presenteerde. Daarin werd de bezoeker uitgenodigd om zelf een parcours uit te stippelen langs ruimtes die ingenomen waren door artiesten van diverse pluimage. Echt intiem of persoonlijk waren de meeste van die ontmoetingen evenwel niet. Veeleer was Acces Code 121 een ideale aanleiding om de ingenieuze infrastructuur van het gebouw te ontdekken en je verantwoordelijkheid als toeschouwer in vraag te stellen.

Vorig jaar speelde choreografe Meg Stuart de mogelijkheden van de Kaaitheaterstudio's al uit in de eerste etappe van Highway 101. De voormalige brouwerij, door architect Luc Maes verbouwd tot multifunctioneel kunstencentrum, leende zich toen tot een parcours waarin de relatie tussen toeschouwer en performer onderzocht werd en er gegoocheld werd met herinnering, perceptie en oriëntatie.

In Access Code 121 vormden het web van ruimtes en de doorkijkmogelijkheden opnieuw de aanleiding voor een wandeltocht door de studio's. In tegenstelling tot de opzet van Meg Stuart kon de toeschouwer deze keer zelf een willekeurig traject uitstippelen langs installaties en performances van of ontmoetingen met verschillende kunstenaars.

Vertrekpunt was een informatiestand in de grote zaal van de studio's. Daar kreeg elke bezoeker een plannetje dat eruitzag als een metronetwerk. Op de paarse, groene, grijze en rode lijn waren allerlei dingen vrij te bekijken. Voor de roze lijn, het parcours van de persoonlijke ontmoetingen, moest een reservering gemaakt worden. Een vage uitleg verder besloot ik de gok te wagen en koos ik niet voor het "luisteren naar een verhaal", "iets met kijken" of "iets met muziek", maar voor "de verrassing". Mijn one to one-ontmoeting bleek een teleurstellende keuze. In een lege ruimte moest ik mijn linkerarm door een gat in een wand steken, waarna iemand er met een fijn penseel een tekst op schilderde. Ik voelde me achteraf een beetje bekocht, want er was slechts één persoonlijke ontmoeting mogelijk.

En daar knelde het schoentje van Access Code 121: de aangekondigde close encounters waren op één hand te tellen. Het parcours verdampte veeleer in een sfeer van anonimiteit. Buiten Charlotte Vanden Eynde of Claude Wampler, die een langgerekte performance deden, of agentschap, die samen met een lokale huisarts een 'spreekuur' hielden over geneesmiddelen, waren er weinig meer aanwijzingen dan je eigen vermoedens om de auteur van een bepaald werk te herkennen. Het positieve daarvan was dat je met een open blik de kleurrijke touwen volgde die kriskras door het gebouw gespannen waren en die van de studio's met wat verbeelding een naar binnen gekeerde variant op Christo's wrappings maakten. Het leidde je van de toiletten, die voor de gelegenheid in rood licht baadden, via andere installaties naar buiten, waar een projectie van kijkende mensen (een variant op een beeld uit de laatste Highway 101?) te zien was, tot op de zolderverdieping waar een dame een originele striptease opvoerde: langzamerhand ontrafelde ze haar gebreide jurkje, om met die wol een nieuw exemplaar te breien. Op die verdieping was er tevens een knusse videohoek gemaakt op de glazen vloer die uitkijkt op de foyer, waar andere bezoekers rondliepen.

Kijken en bekeken worden, intimiteit en anonimiteit, zelf beslissen of je laten leiden, Access Code 121 was misschien niet het meest geslaagde parcours, maar het roept zeker vragen op over je rol als toeschouwer.

WAT: Acces Code 121 WIE: Agentschap, Cassonade, Charlotte Vanden Eynde, Claude Wampler, Christophe Coppens, David Shea, Davis Freeman, Dirk Braeckman, Géographique, Meg Stuart, Sarah Chase, Stefan Pucher en own WAAR EN WANNEER: Gezien op 20 april in de Kaaitheaterstudio's, Brussel ONS OORDEEL: Een aanleiding om de ingenieuze infrastructuur van de Kaaitheaterstudio's te ontdekken en je rol als toeschouwer in vraag te stellen.

De aangekondigde 'close encounters' waren helaas op één hand te tellen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234