Vrijdag 04/12/2020

Recensie 'Molenbeek'

Een (té) impressionistisch portret van Molenbeek

Beeld VRT

In Molenbeek wil reportagemaker Eric Goens verder kijken dan het inmiddels bekende beeld van 'Europese terreurhoofdstad'. Het resultaat is een 'het leven zoals het is' van de beruchte Brusselse gemeente, maar ook een reportage die iets te veel blijft steken in impressies.

Er zijn heel wat televisiebeelden van Sint-Jans-Molenbeek die de afgelopen maanden het nieuws hebben gekleurd: het portret van bekendste en beruchtste inwoner Salah Abdeslam, gemaskerde politieagenten die een pand in de Delaunoystraat belegeren, hordes zendwagens uit alle uithoeken van de wereld die willen weten waar terroristen worden gekweekt.

Dat de Brusselse gemeente ook meer is dan dat, wil televisiemaker Eric Goens (maker van Kroost en Het huis) aantonen in Molenbeek, een vierdelige reportagereeks waarvoor hij drieënhalve maand ter plekke ging wonen. Alleen zo kun je hopen dat je een gemeenschap een beetje doorgrondt, vindt Goens.

Daar zit iets in. De eerste aflevering toonde aan dat de mensen er ook naar de slager gaan, dat ze zich ook druk maken in een straat waar te veel huisvuil op de stoep staat, en dat de ene er graag woont en de andere niet. En dat een enkeltje richting Parijs niet op elke straathoek wordt verkocht. Het is er, om het met de woorden van de couleur locale te zeggen, de Gazastrook niet. Maar het mocht misschien iets meer zijn.

Beeld vrt

Molenbeek is erg impressionistisch opgevat, een zorgvuldige montage van beelden die het leven tonen zoals het is, en waarin Goens in zijn typische stijl vooral de mensen centraal stelt. Slager Mohamed, imam Tojgani, garagist Marc, conciërge Irène en buurman Saïd, Goens laat hen allemaal hun zegje doen. Dat is nobel, temeer omdat de meesten ook wel iets te zeggen hebben. Niet elk statement over Molenbeek hoeft wereldschokkend te zijn, en het sluit aan bij de insteek van het programma: het is niet al voorpagina's wat de Molenbeekse klok slaat.

Maar tegelijk blijft de eerste aflevering te vaak steken in losse penseelstreken, die de nodige omlijsting missen. Goens blikt wel even terug op de familie Abdeslam - oudste broer Brahim, opgeblazen op een Parijs terras, heeft heel wat Molenbeekse inbraken op zijn conto - maar verder gaat Molenbeek niet al te diep in op het grotere plaatje.

De dagelijkse problematiek krijgt wel aandacht, en dat levert de sterkste momenten op. Een sfeerbeeld van het politiekantoor waarin foto's van gezochte criminelen aan dezelfde muur hangen als een teamfoto van de Rode Duivels, kan voldoende zijn. Het is een simpel beeld dat de voor- en nadelen van de multiculturele samenleving haarfijn vastlegt, en een voorbeeld van subtiele, straffe én actuele televisie.

Een ander hoogtepunt is de decemberwedstrijd van RWDM, ooit een subtopper in eerste klasse en nu veroordeeld tot een bestaan in de vierde reeks. 350 politie- en legermanschappen staan paraat, en de geplande aftrap van Sinterklaas zelf wordt geschrapt. De haast irrationele angst die sinds 13 november door de West-Brusselse straten waart, wordt zo even heel concreet.

Beeld vrt

Goens is een documentairemaker met een stevig ontwikkeld empathisch vermogen, maar dat komt vooralsnog beter tot uiting in een programma waarin per aflevering één persoon centraal staat, zoals Het huis of Kroost.

In Molenbeek, waar verschillende personages naast elkaar aan bod komen, leidt die empathische aanpak te veel tot een gebrek aan richting, alsof de eerste aflevering een centrale lijn, een kapstok miste. Al kan dat volgende week veranderen, wanneer de camera op de gecontesteerde persoonlijkheid van oud-burgemeester Philippe Moureaux (PS) gericht staat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234