Dinsdag 19/01/2021

Een superzwaar zwart gat: het bestaat

Beeld UNKNOWN

Wetenschappers hebben zestien jaar onderzoek gedaan, maar nu staat het vrijwel vast: het zwarte gat in de Melkweg bestaat. Dat staat in het vaktijdschrift The Astrophysical Journal.

"Onze langdurige studie heeft het tot nog toe beste empirische bewijs opgeleverd dat superzware zwarte gaten werkelijk bestaan", aldus een enthousiaste professor Reinhard Genzel. De Duitser is hoofd van een onderzoeksteam. Dat werkt vanuit Garching, in de buurt van München.

27.000 lichtjaar weg
Astronomen uit een reeks landen hebben met behulp van telescopen in Chili de bewegingen van 28 sterren gedurende anderhalf decennium in de gaten gehouden. Het zwarte gat bevindt zich in het centrum van de Melkweg, op 27.000 lichtjaren afstand van de aarde.

Een zwart gat is een bijzonder hemellichaam, waaruit geen licht of materie kan ontsnappen vanwege de zwaartekracht. "Hoewel we zwarte gaten zien als iets bedreigends, in die zin dat je in de problemen zit als je te dichtbij komt, is het goed denkbaar dat ze een rol hebben gespeeld bij het vormen van sterrenstelsels, niet alleen dat van ons, maar allemaal", aldus Robert Massey, een deskundige van de Royal Astronomical Society tegen de Britse omroep BBC.

Boogschutter
De wetenschappers hebben allerlei informatie gevonden over het zwarte gat dat de naam Sagitarius A. (Boogschutter A.) draagt. Zo weegt het vier miljoen keer zwaarder in vergelijking met onze zon. (mvl)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen

Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.