Woensdag 20/10/2021

Een sublieme synthese van het verleden

Terwijl de sixties rommelend overgingen in de seventies, schreef John Fogerty zich de geschiedenis in met Creedence Clearwater Revival en een rij evergreens. Als slotact op Blues Peer maakte de Amerikaanse oerrocker een spectaculaire balans op van die periode, waarbij hij ook nog eens door zijn beste solowerk ploegde. In die jukebox werd maar liefst twee uur lang munten gegooid: geen dood moment werd geduld.

Met de straffe kickstart ‘Up Around The Bend’ - en de daarop volgende hartskreet “I wanna rock for you, so let’s go!” - luidde Fogerty twee uur lang nostalgisch topentertainment in. Een gulzige graai in de classics volgde: zo trokken ’Proud Mary’, ‘Have You Ever Seen The Rain?’, ‘Bad Moon Rising’ of ‘Rockin All Over The World’ zo’n diepe sporen door het muzieklandschap, dat je de songs herkende bij de eerste noten.Even leek die fraaie set in elkaar te stuiken. Toen “The Fog” het dubieuze idee opvatte om met ‘Joy Of My Life’ een melige ode aan zijn dochter te brengen, sloeg het publiek spontaan aan het keuvelen. Het gefiddel in ‘Lookin’ Out My Back Door’ of het anti-oorlogspamflet ‘Fortunate Son’ hielden je aandacht dan weer moeiteloos gekluisterd aan het podium.Tussendoor haalde de rocker grijnzend herinneringen op aan Woodstock en speelde hij leentjebuur bij Little Richard (‘Good Golly Miss Molly’), Motown (‘Heard it Through the Grapevine’) of Screamin Jay Hawkins, al verkozen we diens oorspronkelijke, demonische versie van ‘I Put A Spell On You’ toch boven de liveversie van Fogerty. Al durfden we dat amper te opperen, in de vrees om met pek en veren de stad uitgejaagd te worden.Na een vinnig ‘Ramble Tamble’ bewierookte Fogerty dan weer volledig terecht zijn drummer Kenny Aronoff - razend op zijn toms stelde die soms een plaatselijke orkaan in werking - maar ook zijn toetsenist mocht een moment schitteren in ‘Heard It Through the Grapevine’. Tijdens ‘Old Man Down The Road’ draafden alle zes gitaristen dan weer naast mekaar op voor een rondje applaus wat er ook niet op verbeterde tijdens ‘Rockin All Over The World’. Maar toen een Limburgse variant op square dancing werd ingezet tijdens ‘Blue Ridge Mountain Blues’ of zo’n slordige twaalfduizend kelen het refrein van ‘Proud Mary’ overnamen, was je dat soort details al làng weer vergeten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234