Dinsdag 21/01/2020

Een snoepreisje met de teletijdmachine

In het kader van VOORUIT100 kan je in STAM, het Gentse stadsmuseum, naar c.a.p.e. van CREW. Dankzij een technische kunstgreep speel je zelf de hoofdrol in deze teletijdmachinetrip.

C.a.p.e. Vooruit, tot eind juni elke zondag te beleven in het museum STAM, in Gent. Van 13/9 tot 27/10 elke vrijdag en zondag. www.crewonline.org

Het gezelschap onder leiding van beeldend kunstenaar Eric Joris werkt al jaren op het snijpunt van theater en experimentele technologie. Met behulp van een videobril, trackers en hoofdtelefoon stap je in c.a.p.e. - Computer Assisted Personal Environment - binnen in een nieuwe realiteit, of beter in die van de Vooruit-geschiedenis. Als 'immersant' (letterlijk: ondergedompelde, cds) krijg je in eerste instantie geografische beelden van de Gentse Zuidbuurt te zien, waarover historische beelden van feestelijke en politieke optochten werden gemonteerd die ooit op dezelfde plek hebben plaatsgevonden. Met behulp van een 360°-camera kan je rondkijken in het beeld alsof je er echt bij was/bent, terwijl je toch met beide voeten in het STAM staat. Vervolgens gidsen een groep majorettes en een harmonieorkest je door de straten en het gebouw van de Vooruit. Hun marcherende tred wordt grillig ondersteund door flarden van 'De Internationale', die door muziekproductiehuis ChampdAction werden gemuteerd alsof ze door de tijd lijken aangetast.

Schizofrenie

De subtiele ritmeverschuivingen in de soundtrack en de vele perspectiefwissels tussen kijken en beleven stellen je pas danig op de proef. Bovendien vergt het veel concentratie om je in het bombardement van tegenstrijdige zintuiglijke impulsen te oriënteren - visueel bevind je je bijvoorbeeld in de Concertzaal van de Vooruit terwijl je toch de buitenlucht van de Bijlokesite voelt. Schizofrenie, dat lijkt de ervaring die c.a.p.e. teweeg brengt nog het beste te beschrijven. CREW drijft de klassieke theaterillusie hoogtechnologisch ten top en dropt je in een niemandsland waar de grenzen tussen beeld en werkelijkheid vervagen, maar toch niet geheel verdwijnen. Want het is net de frictie tussen beide registers die je bewust maakt hoezeer je perceptie - net zoals in het alledaagse leven - wordt bespeeld en naar een synthese zoekt.

Met c.a.p.e. optimaliseert CREW hun onderzoek naar geënsceneerde live-ervaringen waarin de betrokkenheid van de toeschouwer naar een nieuwe hoogte wordt getild. Als 'immersant' blijf je tot op zekere hoogte afhankelijk van de dramaturgische feedback van je begeleider - die je via gedragscues probeert te synchroniseren met het beeld - maar de keuzevrijheid wordt toch steeds groter. Bovendien krijg je een voorsmaakje van het enorme potentieel van deze technologie: de geschiedenis op zo'n manier tot leven wekken dat je ze werkelijk van binnenuit kan ervaren. In die zin is c.a.p.e. een eerste stap in de ontwikkeling van een nieuw soort, nog ongeëvenaard documentair theater.

In de korte Vooruitversie komt de temporele dislocatie nog niet helemaal tot zijn recht omdat het historische archief maar beperkt ingezet wordt, maar we zijn alvast benieuwd hoe Joris het format verder zal uitwerken, bijvoorbeeld op basis van het videomateriaal dat hij recent nog in Fukushima geschoten heeft. Een realtime historische duikvlucht tussen het puin van een verwoeste stad? Nu al hallucinant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234