Zondag 17/10/2021

Een snapshot van hedendaagse kunst

De naam van de nieuwe Brusselse kunstbiënnale is wat aan de gratuite kant, maar dat kan allerminst van de kunstwerken zelf gezegd worden. ForwArt werd dan ook samengesteld door zes van 's werelds beste curators, onder wie Hoet en Szeemann. Van de zes kunstenaars maakt de Belg Franky DC de meeste indruk.

Brussel

Eigen berichtgeving

Rudy Pieters

ForwArt, dat gisteren openging, wil een internationale biënnale van hedendaagse kunst worden, zij het op een beperkte schaal, een snapshot noemt de BBL het zelf. Dat de ambitie groot is, bewijst het eerste lijstje curators: Harald Szeemann (Biënnale van Venetië), Jan Hoet (SMAK), Paul Schimmel (Museum of Contemporary Art Los Angeles), María de Corral (Fundació la Caixa, Barcelona), Nancy Spector (Guggenheim Museum New York) en Jean-Christophe Ammann (Museum für Moderne Kunst Frankurt).

Iedere curator mocht een kunstenaar kiezen, die elk een zaal in het BBL-Cultuurcentrum ter beschikking kregen. Het zijn geen gevestigde namen, wel kunstenaars die goed op weg zijn het te gaan maken. De gemiddelde leeftijd is dan ook laag. Sam Durant (VS), Olafur Eliasson (IJsland), Anna Gaskell (VS) en Marko Lehanka (Duitsland) zijn dertigers, Franky DC (België) is de 40 voorbij, Georges Adéagbo (Benin) is de 50 gepasseerd.

Er zit geen enkele schilder bij (al maakt Franky DC wel gebruik van schilderkunst). Eliasson en Gaskell, beiden in de kelderverdieping ondergebracht, brengen fotowerk. Bij de rest vinden we meestal sculpturen en objecten. Op de een of andere manier passen de zes ook op inhoudelijk vlak goed bij elkaar, niet vanzelfsprekend in een tentoonstelling met zes curators.

Elliasson confronteert natuur en cultuur in zijn IJslandse landschappen, Gaskell maakt nauwkeurig voorbereide vrouwenbeelden (we krijgen 2 foto's en 24 voorontwerpen te zien). Adéagbo heeft de muren en vloer bezaaid met voorwerpen die naar het Belgische koloniale verleden in Kongo verwijzen: onder meer oude tijdschriften, boeken, fonoplaten, maar ook een recent BBL-plastictas. Sam Durant, die in het tragisch geëindigde Stones-concert in Altamont het eind van het hippietijdperk en het begin van de ontbindende samenleving ziet, toont onder meer een achterwaarts gespeelde video van het concert en acht reuzenletters die doorgezakt, achterstevoren tegen de muur staan en het woord Altamont vormen. De ruimte van Marko Lehanka wordt gedomineerd door een houten, krakkemikkige versie van de Brandenburger Tor.

Franky DC, de keuze van Hoet, brengt het sterkste verhaal. Hij realiseerde een soort interieur met schilderijtjes en objecten (stoelen, tafeltjes, een computerklavier...). Hij heeft ze op rommelmarkten en bij antiquairs gevonden en er nadien een oranje of groen vlakje aan toegevoegd, waarmee een rode draad ontstaat door deze versplinterde wereld. Franky DC is op een fascinerende manier met selectieve waarneming en blinde vlekken bezig, en dat maakt hem in een samenleving waarin kinderen straks eerder op het internet zullen kunnen surfen dan ze kunnen schrijven, tot een belangrijk kunstenaar.

De BBL organiseert deze tentoonstelling natuurlijk ook voor haar eigen imago. Daar is niets op tegen, alleen wringt het soms in dit geval. Het BBL-Cultuurcentrum heeft een mooie tentoonstellingsruimte maar doordat het zich in een (pas gerenoveerd) 18de-eeuws herenhuis vol marmer bevindt, aan het Koningsplein dan nog, kun je moeilijk vergeten dat je in het hart van de Belgische haute-finance zit. Ook aan de organisatie van de tentoonstelling zie je dat het geld blijkbaar niet op kan (waar evenmin iets op tegen is). Niet alleen kon de BBL zich meteen zes van de beste curators ter wereld veroorloven, er kon ook nog eens een heel professionele video af die interviews met de kunstenaars en curators toont, en een website (die wel nog links en rechts rammelt), en een catalogus met cd-rom, en een vernissage waar op geen duizend frank gekeken werd.

Maar goed, de curators en de kunstenaars kregen carte blanche, geen gemopper daarover. De botsing tussen beide werelden kun je zelfs wat amusant vinden. Je kunt je ook voorstellen dat het wat conservatieve publiek dat hier over de vloer komt, dit allemaal maar niks vindt: stel u voor, geen schilderijen! Hopelijk trekt de BBL zich daar helemaal niets van aan en laat ze over twee jaar zes andere topcurators het snapshot maken dat ze willen.

ForwArt loopt tot 14 mei, van 10 tot 18 uur (op woensdag tot 21 uur), in het BBL-Cultuurcentrum, Koningsplein 6, 1000 Brussel. Toegang: 120 frank (2,97 euro). Catalogus (met cd-rom): 400 frank (9,92 euro). De tentoonstelling is gedeeltelijk te zien op www.forwart.bbl.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234