Maandag 05/12/2022

Een Siberisch sprookje

De dubbeltentoonstelling valt uit in het voordeel van Stephen Wilks

expowerk van roni horn en stephen wilks bij galerie xavier hufkens in elsene HHHII

Brussel

Van onze medewerker

Luk Lambrecht

De invloedrijke en museaal aandoende Galerie Xavier Hufkens in Elsene toont momenteel werk van Roni Horn en Stephen Wilks. Een dubbeltentoonstelling met een gevestigde en een relatief nieuwe naam, die ruimschoots in het voordeel van die laatste uitvalt.

De benedenverdieping wordt ingenomen door de bekende Amerikaanse Roni Horn (1955). Ze schittert hier voornamelijk met Untitled (Yes) - I: een kristalheldere loodzware blok van kleurloos glas die de eerste ruimte van de galerie inpalmt. Eerder al maakte Horn een dergelijk werk.

Het witte glazen blok bij Hufkens weerspiegelt en toont alle denkbare veranderingen van het invallende licht, alsook alle bewegingen van de bezoekers in deze ruimte. Dit uiterst sensibele glazen werk is als een blok ijs dat schittert als een juweel. Andere werken van Roni Horn liggen in het verlengde van wat we al jaren van haar kennen.

Op staven van aluminium brengt ze teksten aan die verwijzen naar poëzie van bijvoorbeeld William Blake of van haar lievelingsdichteres Emily Dickinson. Het letterlijk 'koelen' van poëzie op alu-elementen is weliswaar een methode om de poëzie te ontdoen van al te melige bijgedachten, maar het belet niet dat de combinatie van poëzie en artistieke vorm - die doet denken aan de minimal art - op de duur een steriel en vervelend effect sorteert.

Dan biedt Stephen Wilks (1964) een frissere presentatie, op de tweede verdieping van de galerie. De kunstenaar toont op meanderende tafels een ludieke optocht van honderden gipsen afgietsels van verwrongen waterflessen. Alle afgietsels lijken uniek en anders. Ze zijn getooid met een hoedje van een rode of blauwe plastieken flessendop. Het 'vermenselijken' van deze massa witte en kwetsbare flessen is een metafoor voor de intense interesse van Stephen Wilks voor alles wat met stedelijkheid heeft te maken. De witte optocht slingert zich zigzag doorheen de twee kleinere ruimtes op deze verdieping van de galerie. Het is een eenvoudig doch krachtig beeld dat de omringende foto's perfect weet te schragen.

Die foto's zijn al dan niet gemonteerde beelden die het televisietoestel als uitgangspunt nemen. We zien beelden van motten die naar het licht vliegen en daardoor zichzelf maar ook het beeld verstoren en vernietigen. In andere zwartwitfoto's speelt Stephen Wilks met montages van een beeld in een beeld. Dat levert niet alleen een mooi perspectief op, maar tegelijk een humoristische ontdubbeling van het straatbeeld. We zien twee mannen op de stoep die een tv-toestel wegdragen. Op het beeldscherm monteerde Wilks het perspectief van diezelfde straat, zodat het beeld prachtig verspringt van zodra de mannen verder in het beeld verdwijnen.

Aan de overkant van de optocht der witte flessen is een kleurenfoto te zien van een grootstedelijke plek waarin een hemelsblauwe monochrome billboard in het oog springt. In de aanpalende projectruimte pakt Stephen Wilks uit met de installatie Insomnia. Uit een openstaande en volledig tegen het geluid geïsoleerde koelkast weerklinkt in Siberisch een sprookje, dat overigens met plezier vertaald wordt door het galeriepersoneel. Het verklaart waarom alle riviertjes, uitgezonderd de Agara, uitmonden in het Baikalmeer. Naast die sprekende koelkast hangt een foto van een herkenbare olievlek op een natte asfaltweg. Die foto wordt belicht met een spot met veranderende kleuren, zodat de ruimte meteen wordt opgehoogd met een psychedelische sfeer. Die komt de honingzoete inhoud van het Siberische sprookje volop ten goede.

Deze tentoonstelling van Wilks zet zijn kijk op de stad sterk tegenover het intieme vertellen en beleven van een sprookje van heel ver van hier.

Wat Dubbeltentoonstelling met werk van Stephen Wilks en Roni Horn wanneer Nog tot 10 januari, van dinsdag tot zaterdag van 12 tot 18 uur. waar Galerie Xavier Hufkens, Sint-Jorisstraat 6-8, 1050 Elsene. Info: 02/639.67.30.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234