Zaterdag 18/09/2021

'Een schets is even meekijken in iemands hoofd'

Caroline Voet (43) is de curator van de architectuurtentoonstelling, Een huis voor de geest, over de monnik-architect Dom Hans van der Laan die tot 14 januari loopt in deSingel.

1. Maquette van Geoffrey Brussato

"In 2012 ontwierp ik de scenografie voor Interieur Kortrijk. Van grafisch vormgever Geoffrey Brusatto was toen werk te zien in de 'Flanders Avenue' en daarvoor maakte hij deze maquette. Ik zou ze al lang moeten teruggeven maar ik vind ze nog altijd inspirerend." (lacht)

2. Luciferdoosje Loos-bar

"Lang geleden bezocht ik met architect Christian Kieckens, waarvoor ik toen werkte, de Loos American Bar in Wenen, een ontwerp van de modernistische architect Adolf Loos uit 1908. Sindsdien plan ik tijdens elke citytrip een bezoekje aan de plaatselijke cocktailbar. Ik drink altijd een Cosmopolitan, daar word ik goedgezind van."

3. Synthese

"Deze klankkast van het merk Floating Systems is een vorm die zich plooit naar geluid, ik vind het een fantastisch object. Het ziet eruit als een oor en wat nog het beste is: het is een Belgisch ontwerp van familie van mijn man. De ontwerper heet Ivan Schellekens en het ontwerp dateert uit de jaren 70, maar intussen is de Synthese wereldwijd verkrijgbaar."

4. Schets

"Voor mijn boek Autonomous Architecture interviewde ik architect Paul Robbrecht. Tijdens dat gesprek zat hij te schetsen. Aan het eind ervan, gaf hij me die schets. Ik vind het heerlijk hoe je zo in iemands hoofd mag meekijken."

5. Kaars van Roosenberg

"Ik ben tien jaar lang naar de Adbij van Roosenberg gegaan om mijn doctoraat te schrijven. Ik verbleef er vaak ook een paar nachten in een van de kloostercellen, een hele goede plaats om geconcentreerd en zonder afleiding te kunnen werken."

"Aan de hand van onder andere de Abdij van Roosenberg in Waasmunster leer je de architectuur van de Benedictijner monnik Dom Hans van der Laan (1904-1991) kennen in de expo. Zijn werk en zijn architectuurtheorie zijn tot vandaag wereldwijd een inspiratiebron." Curator Caroline Voet werkt als architecte/scenografe en deed onder andere ervaring op bij Zaha Hadid in Londen. "Wat ik vooral van Hadid heb geleerd, is om materialen opnieuw uit te vinden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234