Maandag 21/06/2021

'Een schaap met zeven poten wil iedereen wel'

Zestien studenten kamperen een week lang op de nieuwsredactie van de VRT. Daar zoeken ze de heilige graal van de journalistiek: een manier om nieuws ook voor jongeren aantrekkelijk te maken. Pieter Dumon

CampingVRT heet het project officieel. Maar van tenten, gasvuurtjes en Dixi-toiletten geen spoor. De camping in kwestie bestaat uit een aantal rijen bureaus, bij elkaar geschoven in een zaaltje tussen de nieuws- en de sportredactie in. Aan de muur grote vellen papier vol fel gekleurde post-its, die aangeven hoe het met de verschillende projecten staat. De kampeerders pendelen tussen hun bureau en de post-it-wand, overleggen met elkaar, troepen samen voor één computerscherm om daarna opnieuw uit te zwermen. Aan de zijlijn kijken Kris Vanhemelryck en Michaël Opgenhaffen, toezichthouders op de camping, goedkeurend toe. "Dit is precies wat we willen zien."

Bij CampingVRT draait alles om samenwerking. Het experiment, een initiatief van de KU Leuven, brengt studenten met een journalistieke achtergrond samen met informaticastudenten. Samen buigen zij zich over onderwerpen als de kost van het hoger onderwijs, jeugdwerkloosheid of de aanwezigheid van christenen in het Midden-Oosten. In de hoop dat de som der delen meer oplevert dan wat elk van hen alleen klaar krijgt.

Reality check

Zo komt het dat Stan Callewaert, gepassioneerd door soft- en hardware, met Tomas Ooms, journalist in spe, achter één scherm belandt. Een samenwerking die leidt tot een onlinetool die op basis van een aantal parameters zoals de hoogte van het inschrijvingsgeld en de prijs van een studentenkamer laat zien in welk land je best gaat studeren. Al had dat wel wat voeten in de aarde.

"Zet een aantal journalisten rond de tafel, laat hen brainstormen over hoe je een onderwerp als dit aantrekkelijk maakt en je krijgt meteen een hele waslijst voorstellen", vertelt Tomas. "Het ene al wat verder gezocht dan het andere. Maar niemand die zich de vraag stelt of die ideeën ook technisch haalbaar zijn."

Aan Stan om voor die reality check te zorgen. "Als je maar een week de tijd heb om zoiets in elkaar te knutselen, moet je keuzes maken." Soms zijn die fundamenteel, zoals het beperken van het aantal parameters. Soms gaat het om details die in de praktijk uren programmeertijd vragen.

Ook voor de ICT'ers was de samenwerking een eyeopener. Stan: "Alle gegevens die we voor onze tool gebruiken, zijn uitvoerig gecheckt. Ook al duurde het een uur om te vinden hoeveel een studentenkot in Portugal kost. Daar besteden wij veel minder aandacht aan." De tool van Stan, Tomas en co. verschijnt een dezer op deredactie.be, net als de projecten die de andere studenten voor Vranckx en Panorama maakten. Leuk meegenomen voor de VRT, al is dat niet de reden waarom de studenten een week kost en inwoon krijgen.

Interactiever

"Ook voor ons is dit een leerproces", vertelt Emmanuel Rottey, hoofdredacteur online op de nieuwsdienst. Zo kon Rottey deze week met eigen ogen zien dat de jongeren naast het traditionele nieuwsverhaal graag naar interactieve onlineformats grijpen. Een quiz bijvoorbeeld of een interactieve kaart die laat zien hoe het aantal christenen in het Midden-Oosten doorheen de tijd werd gedecimeerd. Dingen die een traditionele journalist niet op zijn eentje kan maken. Samenwerking is de boodschap en op campingVRT kon Rottey zien hoe dat moet. "Dit is de journalistiek van de toekomst. Daar ben ik van overtuigd."

Op de VRT wordt daar nu al mee geëxperimenteerd. "Af en toe halen we iemand weg bij de ICT-afdeling. Recent nog om samen met een van onze journalisten een interactieve kaart over de vluchtelingenproblematiek te maken." Al vertoont het systeem kinderziektes. Omdat journalisten en techneuten niet op elkaar afgestemd zijn. Dan komt een project als CampingVRT als geroepen. "De journalist van de toekomst moet bij een verhaal meteen denken aan de verschillende manieren waarop je dat kunt vertellen en de mensen die je daarvoor nodig hebt. Maar dat soort schapen met zeven poten wil iedereen natuurlijk." Meteen nog een reden waarom de VRT de deuren openzet. Rottey. "We hebben onze hr-mensen al eens op de camping langs gestuurd."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234