Zaterdag 07/12/2019

Een schaap in wolvenvacht

Zo'n jaar of drie geleden had het titelloze debuut van Lamb op het muzieklandschap het effect van een inslaande meteoriet. De plaat zou voor de drum'n'bass net zo'n mijlpaal worden als Dummy van Portishead voor de triphop: Andy Barlow en Louise Rhodes bewezen op een afdoende manier dat ondergrondse dansgenres en songstructuren best wel compatibel konden zijn en dat het, zelfs tegen een achtergrond van nerveus tikkende breakbeats, mogelijk was een breed emotioneel spectrum te bestrijken.

Op Fear of Fours, de nieuwe langspeler van Lamb, begint het verrassingseffect nu stilaan weg te ebben. De donkere torchsongs van Rhodes worden door Barlow immers ook nu weer van excentrieke snufjes voorzien en het naar jungle, techno, jazz en klassiek verwijzende idioom is aan verdere uitdieping toe, maar veel nieuwe ingrediënten worden er niet meer aan toegevoegd.

Lamb tekent verzet aan tegen de tirannie van de dansvloer en geeft met de cd-titel uiting aan zijn afkeer voor de standaard 4/4-housebeat. De ritmische benadering van het gezelschap uit Manchester is dan ook aanmerkelijk subtieler. Bovendien klinkt de instrumentale inkleuring, met contrabas, live-drums, trompet en strijkers, boeiend genoeg om de luisteraar een klein uur bij de les te houden. Het wervelende 'Little Things' en de uitbundige drum'n'bebop van 'B-line' brengen er meteen de nodige vaart in, terwijl de funky instrumental 'Ear Parcel' zijn aantrekkingskracht ontleent aan een goedgekozen Charlie Parker-sample. 'Fly' werd geschreven voor Gus Van Sants filmremake van Psycho en in 'Alien' is de hartslag van Louise Rhodes' (toen nog) ongeboren kind te horen.

Het absolute hoogtepunt van Fear of Fours is echter het fraai georkestreerde 'Bonfire', waarin zelfs even Bach wordt geciteerd. Op de vorige plaat waren het nog vooral de verwijzingen naar het werk van Górecki die voor memorabele momenten zorgden.

Wat de muziek van Lamb extra spannend maakt, is het contrast tussen vorm en inhoud. De bezielde zangpartijen van Rhodes, die het midden houden tussen die van Billie Holiday en van een soort Shirley Bassey-on-acid, doen weliswaar een tikje maniëristisch aan, maar haar beschouwingen over de liefde brengen warmte zonder ooit naar het halfzachte af te glijden. Ondanks zijn groepsnaam houdt het duo de knuffelfactor laag. Lamb mag dan als een schaap geboren zijn, het hult zich niet zelden in een wolvenvacht. (DS)

Lamb, Fear of Fours, Fontana/Universal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234