Dinsdag 28/01/2020

Een salonfähige VR-bril

Sony wachtte iets langer dan concurrenten Oculus en HTC om zijn VR-bril in de winkelrekken te brengen, en dat brengt ook op: het game-aanbod is breed, en het toestel is een voorbeeld wat ergonomie betreft. Ons eerste oordeel, na een halve week in de virtuele realiteit van Sony.

et de PlayStation VR monteerde ondergetekende inmiddels - geturfd vanaf de Commodore 64 uit zijn prille jeugd - zijn zeventiende nieuwe videogameplatform in de huiskamer. De virtual-realitybril wordt door Sony geïntroduceerd als een accessoire voor de PlayStation 4-console, en dat is hij heel strikt genomen ook. Maar gezien zijn nogal steile prijs, en de compleet nieuwe manier van videogames beleven die hij vertegenwoordigt, kan het net zo lief worden omgedraaid: de PlayStation VR is de nieuwe gamemachine, de console helpt gewoon een beetje.

Het is geleden van de Nintendo Wii - ook alweer een decennium oud - dat er nog eens iets van dit kaliber in mijn huiskamer is beland. Er komen om de vijf à zeven jaar nieuwe consoles uit, maar die laten zich meestal vooral voorstaan op hun paardenkracht: het gebeurt zelden dat het gamen zelf, als handeling, wordt vernieuwd. Met PlayStation VR kan natuurlijk nog steeds gewoon de zestienknoppige gamecontroller worden bediend, maar de visuele ervaring is fundamenteel anders.

Mooie niche

Maar er is ook een andere manier waarop PlayStation VR de erfenis van de Wii verderzet: in de soms schabouwelijke oppervlakkigheid van een groot deel van het game-aanbod. Met titels als Hustle Kings VR (biljarten), Headmaster (een voetbal de goal binnenkoppen) en Job Simulator (achter een virtueel bureau zitten) krijgen we terug het soort nietszeggende behendigheidsspelletjes waarvoor ook de Wii en de Xbox Kinect bekend stonden.

Maar er zijn ook fundamentelere game-ervaringen: de actiegame Batman: Arkham VR, de ruimteoorlogsimulator Eve: Valkyrie, de horrortitel Here They Lie of de klassieke schietgame Battlezone VR bijvoorbeeld. Het is duidelijk dat PlayStation VR, op de niemendalletjes na, vooral het publiek van de 'ware' gamer probeert te bedienen.

En daarmee groef het toestel zichzelf een mooie niche uit. Het zit, ook qua winkelprijs, pal tussen eenvoudigere VR-ervaringen als de Samsung Galaxy Gear VR en duurdere, hardcore virtual-realityoplossingen als de Oculus Rift en HTC Vive in. Toen virtual reality enkele jaren geleden een 'ding' begon te worden, dook Sony resoluut mee op de markt, vooral om niet op de laatste rij te zitten. Maar nu de PlayStation VR uit is, blijkt het voorlopig het relevantste en, letterlijk, salonfähigste VR-platform van het viertal te zijn.

Gewurgd

Dat wil niet zeggen dat Sony een oplossing heeft gevonden voor alle plagen die VR vandaag teisteren. 400 euro bovenop de 300 euro voor een PlayStation 4-console is nog altijd een bom geld: als het de komende jaren iets moet worden met virtual reality, zullen de prijzen een deftig eind naar beneden moeten gaan. Ook vereist de PlayStation VR een hoop monteerwerk om op te zetten, en is accidentele wurging door de vele kabels die tussen het toestel, de aangesloten console en eventuele accessoires een reëel risico. Ook jaagt het ding u geheid nog op extra kosten: er zitten oortelefoons bij voor de audio, maar om écht in de gamewereld ondergedompeld te raken, hebt u toch een deftige hoofdtelefoon nodig.

Er zijn echter ook elementen waarop de PlayStation VR een stapje voor is op zijn concurrenten. De weinig belastende manier waarop het ding op uw voor- en achterhoofd steunt, bijvoorbeeld, in plaats van op uw hele gezicht. Beter geschikt, met andere woorden, voor langdurig gebruik. Het blijft een ding dat wellicht nog lang vooral voor gametoepassingen geschikt zal zijn (er is een licentie van Sony nodig om toepassingen voor de PlayStation 4 te kunnen maken, in tegenstelling tot een Windows-pc waarop concurrenten Rift en Vive draaien), maar het is duidelijk dat de fabrikant er alles aan heeft gedaan om het precies dat publiek zo veel mogelijk te behagen.

Vier essentiële games

► Battlezone VR
Frenetieke schietactie, en een rustige besturing die het risico op hoofdpijn verzacht.

► Batman: Arkham VR
Een korte ervaring, de VR-exponent van de Batman: Arkham-reeks: in amper twee uur klokt hij af. Maar de duistere wereld overtuigt.

► Here They Lie
Horrorgames zijn een killer application voor virtual reality, omdat u ontvankelijker bent voor schrikeffecten. Maar daarvan moet Here They Lie het juist niét hebben: de horror is eerder existentieel van aard.

► Driveclub VR
Het gevoel dat u echt in de helm van een racepiloot zit, maakt de rit realistischer dan ooit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234