Donderdag 02/04/2020

Een ruimte, twee blokken

Midden in de stad en toch een plek vol ruimte en stilte. Hoe hard Luc en Chantal ook werken, in hun loft in een oude mouterij in de Leuvense Brouwersstraat mag de voet meteen van het gaspedaal.

Een kunstige trap kronkelt in het rood, zwart en wit naar boven, en geeft uit op een loft waarin de blik op oneindig kan. "Als ik hier binnenkom, heb ik het gevoel dat ik echt kan ademen", zegt Luc. Als burgemeester van Roeselare woont en werkt hij in West-Vlaanderen, maar een of twee avonden per week komt hij in Leuven uitblazen bij zijn partner Chantal, die al even hard in de weer is. "Vaak zitten we zelfs hier samen aan onze werktafel", lacht ze. "Maar gelukkig is dat een inspirerende plek met een prachtige lichtinval."

In de 18de eeuw was hier een mouterij, in de 19de eeuw een zeepziederij, en daarna begon het verval. De historische site omtoveren tot een wooncomplex was geen sinecure: de werken sleepten drie jaar aan en alleen al het gebouw ondergraven om er een garage in onder te brengen, bleek een echt huzarenwerk. Maar het resultaat, met zicht op de Dijle en de 12de-eeuwse stadsomwalling, mag er zijn. "Bovendien is dit een gebouw van vlees en bloed", zegt Luc. "Je ziet nog veel sporen van vroeger, gecombineerd met nieuwe elementen. Zo hebben ze kasten gezet rond de ramen, zodat de verwrongen muren gewoon kunnen blijven bestaan. Ze geven ook een mooi licht, een bijzonder ritme. En op sommige plaatsen zie je de oude en nieuwe bakstenen naast en boven elkaar zitten. We zijn naar verschillende woningen gaan kijken, maar in nieuwbouwprojecten misten we vaak wat pit. Dit gebouw was dus ideaal voor ons."

De loft is, zoals dat hoort, een grote, open ruimte. Maar de slaap- en badkamers, de ingebouwde kasten, de koel- en waskamer zijn allemaal ingewerkt in twee grote blokken waar je helemaal omheen kunt wandelen. Vlak voor het smalle gangetje eromheen staat een felgekleurde koersfiets, een mooi interieurelement maar ook een verwijzing naar de carrière van Simon De Cuyper, professioneel triatleet en Chantals oudste zoon. "Vanop de werktafel kun je deze hele ruimte overzien. Nog een reden waarom ik er zo graag zit", zegt Chantal.

De muur naast de werktafel is bovendien een hele bijzondere, want zowat elk voorwerp dat in en rond de boekenkast staat, heeft een speciale betekenis. "We houden van fundamentele reizen, waarbij we niet de luxehotels opzoeken, maar wel de mensen", zegt Luc. "We zijn onder meer in Zuid-Afrika, Tanzania en Ethiopië geweest en hier vind je dan ook enkele Afrikaanse beeldjes en kunstwerken terug." Er staat ook een plakborstel die verwijst naar Lucs eerste deelname aan de verkiezingen voor de senaat, ampèremeters avant-la-lettre van Chantals grootvader, die een van de eerste elektriciens was, en een pakkend geschilderd portret dat Luc in Montpellier vond: "Al die spullen geven deze plek een soort intimiteit binnenin het strakke geheel."

Clean én kunstig

Het is opvallend rustig in de loft, en dat is net de bedoeling, zegt Chantal. "We wonen midden in de stad, zien vanuit ons raam mensen lopen en auto's en bussen rijden, maar je hoort niks. Ik hou enorm van die stilte." De tv zit dan ook netjes weggestopt in een kast, en ook de keuken kan achter een kastdeur verdwijnen. "We kozen hier bewust voor zwarte meubels omdat dat een minder typische kleur is voor een keuken. Zo maakt deze plaats echt deel uit van het interieur in plaats van eruit te springen", aldus Chantal. "We wonen graag zo strak omdat je de ruimte dan zélf invult", vertelt Luc. "Soms bepalen architecten álles, tot het soort kussens dat er in je zetel ligt. Wij willen liever ruimte voor onze eigen gedachten, emoties en accessoires."

sterke emoties

In hun geval is dat voornamelijk kunst. Naast de kachel hangt een soort offerblokje, even verder steekt een gouden kabouter zijn middenvinger op van onder een stolp en boven zijn hoofd zorgt een groot schilderij van een open raam voor extra ruimtegevoel. En her en der hangen ook schilderijen met sterke menselijke emoties. "Als psychologe vind ik dat boeiend", zegt Chantal. "Je komt binnen en je ziet meteen de mens in al zijn lijden, zijn persoonlijkheid, driften, bekommernissen. Maar het belangrijkste schilderij is voor mij het werk Angst dat broeder Max in de jaren 60 maakte en dat ik van mijn vader heb geërfd. Hij maakte het naar aanleiding van de tornado in Oostmalle, waarna mensen bang de straat op liepen. Mijn vader heeft zelfs een hele briefwisseling met de kunstenaar bijgehouden, die ik onlangs heb teruggevonden. Blijkbaar kwam broeder Max het schilderij regelmatig opnieuw uitlenen van mijn vader om het tentoon te stellen. Wat hij niet zo leuk vond, omdat de broeder het niet kon laten om er telkens weer enkele gezichten bij te schilderen. (lacht) Voor mij roept dat werk veel herinneringen op en ik ben blij dat het ook in deze woonst perfect tot zijn recht komt."

Bewonersfiche

Chantal Van Audenhove (58), directeur LUCAS (Centrum voor Zorgonderzoek en Consultancy) en hoogleraar Maatschappelijke Gezondheidszorg aan de KU Leuven.

Luc Martens (69), burgemeester van Roeselare en voorzitter VVSG.

Chantals twee zonen en Lucs dochter zijn het huis uit.

Een oude mouterij in de toepasselijke Brouwersstraat in Leuven werd omgebouwd tot rijwoningen, lofts en stadsvilla's.

Projectontwikkelaar: Ertzberg.

Architecten: Bogdan & Van Broeck Architects.

Realisatie: 2007-2009.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234