Zaterdag 06/06/2020

consument

Een reis verder dan 500 kilometer? Dan is het vliegtuig koning

Beeld Photo News

In Brussel opstijgen om in Amsterdam alweer te landen? Wie vliegt voor een steenworp heeft oogkleppen op, maar eens de reisafstand boven de 500 kilometer gaat, kantelen de waardeverhoudingen helemaal in het voordeel van het vliegtuig.

Dat reizen binnen Europa een pak duurzamer is via trein of bus dan via het vliegtuig, is vrij duidelijk. Alleen spelen er natuurlijk ook andere factoren mee voor de consument: ‘Hoeveel kost het?’, ‘Hoe snel ben ik er?’ en ‘Hoe vlot plan ik mijn reis?’ Een reisje boeken richting Europese hotspots tijdens het eerste weekend van augustus geeft uiteenlopende conclusies.

Voor een tripje naar Amsterdam is de rekening snel gemaakt. De opties trein en bus zijn naast de duurzaamste dan ook de goedkoopste, terwijl de kortere reisduur met het vliegtuig weinig meerwaarde biedt door de transfer naar de luchthaven en een tijdrovende incheckprocedure. Ook voor Parijs en Londen blijft het vliegtuig het duurst, de bus veruit het goedkoopst en de trein de gulden middenweg: redelijk snel en nog steeds betaalbaar.

Wanneer de afstand boven de 500 kilometer uittorent en meer dan één grens wordt overschreden, veranderen de waardeverhoudingen snel. Zeker wanneer een lowcostmaatschappij als Ryanair of Wizz Air zich op die verbindingslijnen gaat nestelen. Een tripje naar Barcelona in het eerste weekend van augustus kost 117 euro, met de trein is dat 266 euro. Tweeëneenhalf keer zoveel geld voor een reis die meer dan vier keer zo lang duurt. Busmaatschappijen als Flixbus of Eurolines kunnen op vlak van prijs concurreren (114 euro), maar verliezen het pleit volledig op vlak van reisduur: de krappe knieruimte moet je ongeveer 10 keer zolang volhouden, bijna 20 uur. Hoe verder de bestemming, hoe sneller het duurzaamheidsargument dus naar de achtergrond dreigt te verdwijnen.

Op het spoor ligt dan nog een extra struikelblok: de reis plannen is voor langere afstanden een ingewikkelde puzzel. Zelfs online planners als Goeuro.com of Trainline.eu zien niet altijd het bos door de bomen – voor Lissabon kon geen enkele planner een verbinding berekenen – en geven een hele waaier aan treinopties door. De treinrit richting Boedapest kon zeker 100 euro goedkoper dan de aangegeven prijs van 349 euro, maar dan krijg je wel 5 overstappen voorgeschoteld die soms ontzettend krap ogen, of moet je in het holst van de nacht net 4 uur weten te doden op een verlaten perron in Oostenrijk.

Lees hier onze focus 'Waarom het zo duur is om door Europa te treinen: "Eigen dienstregeling eerst"'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234