Maandag 21/10/2019

Een rant-geval

Te veel muzikanten nemen hun Twitter-rants niet meer ernstig. Artiesten schelden nog wel op de sociale media, maar het grootste gedeelte is dronken of ze reageren vanuit een bepaalde impulsiviteit waarvan ze snel spijt krijgen. Managers en platenfirma's weten intussen hoe ze moeten reageren als tientallen journalisten hen om een reactie vragen. Hoe krijgen ze dit onder controle? Verwijder de tweet en stuur een verontschuldiging (die toch nog cool klinkt, want wie zijn kak intrekt mag zelf niet te veel imagoschade lijden).

Wat was er enkele dagen geleden aan de hand met Ryan Adams? Hij noemde Father John Misty een Shit Elton John en the most self-important asshole on earth. Ik luister in mijn vrije tijd met plezier naar albums van beide artiesten. Naar mijn onbescheiden mening bezitten beide songwriters de unieke eigenschap om eerlijke gevoelens en subtiele absurde humor te combineren in liedjes die zeer goed klinken. In normale omstandigheden kies ik graag partij in geval van ruzie, maar nu bezit ik niet voldoende achtergrondinformatie om een rechtvaardig oordeel te vellen. Bestaat er echt een vuile anekdote of draait het allemaal om ouderwetse jaloezie en egotripperij?

Ryan Adams zal sowieso de geschiedenisboeken ingaan als de grote verliezer van deze specifieke Twitter-rant. Hij verwijderde niet enkel de bewuste tweets, maar er kwam ook een halve verontschuldiging op Instagram die het enkel erger maakte. Het begon nochtans veelbelovend: "I'm human and I have bad days. It happens. I apologize." Fair, denk ik dan. Als ik fouten maak - dat gebeurt al eens - heb ik daar ook oprecht spijt van. Het loopt pas echt verkeerd bij de zin "It's no excuse to be cruel to others, even if they have shown me that same meanness." Ofwel geef je voldoende informatie zodat we zelf een rechtvaardig oordeel kunnen vellen, ofwel zegt je niets. Halve insinuaties en valse nederigheid vallen meestal slecht bij de mensen. Hoe gemeen was Father John Misty precies? Is de reactie van Adams evenredig met het leed dat hem werd aangedaan? Bestaat er een evenwicht tussen actie en reactie?

Gelukkig bestaan er nog rocksterren die nooit lang stilstaan bij hun daden. Liam Gallagher gaf recent niet enkel zijn broer, maar ook Lee Mavers (van The La's) er stevig van langs op Twitter. De zanger produceerde de tweets zeer waarschijnlijk onder invloed van drank, drugs en de duivel. De gebrekkige grammatica en ongebruikelijke afkortingen wijzen alvast in die richting. Toen hij the day after zijn schrijfsels herlas, bestond er ongetwijfeld een moment van twijfel. Had ik dit wel moeten sturen? Een zagevent met zes volgers beleeft onopgemerkt een zatte avond online. Bij een rock-'n-rollster met 2,13 miljoen Twitter-volgelingen ligt dat wat anders. In principe voelt een manager bij het lezen van dergelijke tweets de zweetkringen in sneltempo aangroeien. In het geval van de jongste Gallagher is dat wat minder het geval. Sinds hij het bed deelt met zijn (tour)manager/persverantwoordelijke is de scheidingslijn tussen werk en privé misschien wat kleiner. Er bestaat zelfs een mogelijkheid dat ze de benevelde avond met hem beleefde.

De kans dat Liam binnenkort met excuses over de virtuele brug komt, is klein. Dat ligt niet in zijn aard. Al vertelde hij me onlangs persoonlijk met enige trots dat hij zich recent excuseerde bij Chris Martin. Liam schold de Coldplay-zanger meermaals uit voor onder andere a plant pot en a boring geography teacher. Dat nam hij in juni allemaal terug na zijn duet op We Are Manchester: "He's all right man. Chris is cool."

Een grote overwinning voor Liam Gallagher als persoon, maar voor de rock-'n-rollwereld en vooral de Britse tabloids blijft een rustige, beleefde verzoening een spijtige zaak. Daar dienen onze sociale media niet voor. We zien al genoeg positiviteit om ons heen. Waar kan een mens anders nog eens kort door een bocht gaan? Zeuren lucht op.

Als zelfs de laatste openbare beerput lekker begint te ruiken, blijft er niets meer over van deze wereld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234