Maandag 19/04/2021

Een puzzel van twee stukken

familievoorstelling 'de twaalfde nacht' HHHHI

jeugdtheater

Rotterdam

Van onze medewerker

Wouter Hillaert

Shakespeare en zijn puzzelstukken, ze zijn vandaag niet meer wat ze geweest zijn. Zeker zijn komedies niet. Hun verhaaltjes zijn dun en het zijn er te veel dooreen, met nogal wat doorzichtige misverstanden en drammerige nevenpersonages. Waar ze om draaien, is dan weer wél van alle tijden. Love Love We Do. En wat doe je dan? Precies wat regisseur Jo Roets van Laika doet met Twelfth Night: de puzzelstukjes wat verschuiven, er een hoop wisselen of gewoon weglaten en de liefde er in al haar facetten flink laten uitkomen.

Van bij de aanvang is De twaalfde nacht een feest voor alle zinnen. Een vlakke wand van grijsbruine golfplaten schuift hier en daar open om de eerste stormscène te laten zien, alsof ze verbeeld werd rond 1600. In hokjes aan weerskanten bedienen twee muzikanten een regenstok en een windmachine, terwijl de acteurs in een centrale pantomime hoge golven en een zwalpend schip uitbeelden. De storm is zo hevig dat de tweeling Sebastiaan (Tibor Lukács) en Viola (Sanneke Bos) genadeloos uiteengerukt wordt. Dat is het begin. Het hele stuk door zullen broer en zus elkaar proberen terug te vinden.

Daarvoor schuift de wand helemaal weg en openbaart er zich een fantasierijk kamertjesdecor in verdiepen. Allerlei stijlen lopen dooreen: naturalistische burgerinterieurs à la Ibsen, schrale achtergevels als in West Side Story en bovenal veel kinderlijk surrealisme in de vorm van een rode vuurtoren. Dit is het paleis van afwisselend hertog Orsino (Tom Van Bauwel) en de schone Olivia (Lies Visschedijk). Hij is op haar, maar zij niet op hem. Hij stuurt dan maar Viola (vermomd als man) op haar af, om het nog maar eens aan te vragen. Maar Olivia valt plots op Viola, terwijl die eigenlijk op Orsino is. En dan verschijnt ook nog de verloren gewaande Sebastiaan. Wees gerust, de personages raken er zelf ook niet helemaal uit.

Nochtans heeft Roets Shakespeares puzzel duidelijker herschikt. De praatgrage nar is vervangen door twee operazangers, die voor dezelfde verluchting zorgen maar dan suggestiever. In vol Italiaans brengen ze met hun hoge duetten de hartsromantiek in het stuk. Ook dromerige choreografieën en protserige pantomimes passen in die rijkelijk multidisciplinaire aanpak. Ze doen het geheel minder over liefde gaan dan wel over het grote gevoel van gemis en verlangen. Dat thema van 'vergeefs willen hebben' wordt ook in al zijn varianten geschetst. Zo krijgt de egoïstische puberdrang van Orsino en Olivia een rijpe tegenstem in een toegevoegde monoloog van Antonio (Jur van der Lecq), over een verre liefde van vroeger.

Hoe goed het acteerspel en de balans tussen humor en poëzie in het eerste deel wel ineensteekt, merk je in het negatief na de pauze. Plots wordt alles veel meer eenheidsworst. Hilarische typetjes als Malvolio (Gert Jochems) verliezen hun eigen kleur, het gevleugelde gebruik van de verdiepen valt weg en beeld en muziek krijgen ook in het algemeen minder speelruimte. Afgezien van nog één sfeervolle Eurovisie-song van Olivia, blijft alleen de plot over. En die valt magertjes uit, zoals dat steeds gaat als vurig liefdesverlangen uiteindelijk ingevuld wordt. Er komt op scène nog wel een obligate 'happy end party', met twee koppels en een spiegelbol, maar het echte kijkfeest is dan al gepasseerd. De twaalfde nacht is een must tot ergens in het tweede stuk.

WAT De Twaalfde Nacht, 8+ WIE Laika en het ro theater WAAR EN WANNEER 2, 3 en 4 januari in de Rotterdamse Schouwburg. Info: 0031-10/411.81.10.17, 18 en 21/02 in Antwerpen (03/202.83.60), 23/02 in Hasselt (011/22.99.33), 9/03 in Brugge (050/44.30.60) en 21/03 in Gent (09/225.01.01). Alle info op www.laika.be.

Een feest voor alle zinnen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234