Vrijdag 23/08/2019

Interview

‘Een prof die alleen maar lesgeeft en geen onderzoek voert, dat zal niet lukken’

Rector Herman Van Goethem van de Universiteit Antwerpen. Beeld Thomas Sweertvaegher

Volgens professor Economie Stijn Baert (UGent) richten universiteiten zich nog te veel alleen op onderzoek. Zij moeten van onderwijs meer een kerntaak maken, stelde hij in een opiniestuk in deze krant. Wat denkt Antwerps rector Herman Van Goethem daarvan?

Heeft professor Baert gelijk dat professoren te weinig belang hechten aan onderwijs en onderzoek veel belangrijker vinden?

“Globaal is daar wel iets van aan, ja. Het is natuurlijk heel subjectief en verschilt sterk per faculteit of onderzoeksgroep.

“Het hangt samen met de competitieve manier waarop academici moeten dingen naar beurzen voor hun onderzoeksprojecten. Die competitiviteit is principieel oké: ze moet toelaten dat de beste projecten komen bovendrijven. Maar het vergt jaarlijks wel heel wat aandacht en energie van onderzoekers. Terwijl het lesgeven op een heel andere snelheid zit: dat evolueert langzaam, over de jaren heen.

“Dus het kan wel voorkomen dat er aan sommige faculteiten of vakgroepen – zeker daar waar projectmatige financiering erg belangrijk is – een beetje wordt neergekeken op onderwijstaken.”

Maar een professor die goed lesgeeft, is volgens u wel even belangrijk als een met goede publicaties?

“Bij iedere professor moeten onderwijs en onderzoek samengaan, dat is de kern van de universitaire opdracht. En dat lijken sommigen soms wel wat te vergeten. Kijk naar de onderwijsfinanciering: 55 procent van het geld dat de Vlaamse overheid ons geeft, dient tot onderwijsdoelstellingen. De overige 45 procent is bedoeld voor onderzoek. Eigenlijk zegt de overheid daarmee dat onderwijs op zijn minst even belangrijk is. Er wordt van ons ook een zekere mate van dienstverlening verwacht.

“Dus ja, misschien moeten wij, als rectoren, raden van bestuur en decanen, die onderwijscomponent in de universitaire werkcultuur toch wat meer benadrukken.”

Hoe dan? Door het aanstellen van onderwijsprofessoren die alleen maar lesgeven?

“Nee, want professoren zijn per definitie ook onderzoekers, maar ik begrijp wel dat een fiftyfifty verdeling niet voor iedereen mogelijk is. Zo vind ik het goed dat sommige professoren zich in hoge mate toeleggen op onderzoek. Dat moeten we dan aanvullen met een evenwichtig systeem van gewone proffen die bijvoorbeeld ook de ruimte krijgen om meer onderwijstaken op zich te nemen. Iemand die zich bijvoorbeeld voor 70 procent op onderwijs en dienstverlening toelegt en slechts voor 30 procent van de tijd onderzoek voert.

“Al wil ik zeker niet gezegd hebben dat het allemaal kommer en kwel is: er zijn de laatste jaren al heel wat initiatieven genomen om die kwalitatieve component belangrijker te maken in de beoordeling van proffen en niet louter terug te vallen op de vraag: hoeveel heeft die gepubliceerd?”

Toch is de indruk dat de tanker zich maar traag keert: de belofte blijft terugkomen.

“Ik vind juist dat het behoorlijk snel gaat. In vergelijking met dertig jaar geleden is de kwaliteit van opleiden en doceren er aan de universiteit sterk op vooruit gegaan. Vroeger was een doctoraat de enige vereiste om te mogen lesgeven. Dat soort zaken wordt tegenwoordig toch een pak beter opgevolgd. Kijk maar naar de hertekende verdeelsleutel voor de Bijzondere Onderzoeksfondsen of het belang van visitatierapporten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden