Dinsdag 14/07/2020

Een proeve van kruisbestuiving

totaalprogramma

gentse vooruit geeft gestalte aan nieuwe beleidslijn

Van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 januari staat het Gentse kunstencentrum Vooruit in het teken van de kruisbestuiving tussen beeld, geluid en beweging. Dansprogrammator Barbara Raes en muziekprogrammator Eva De Groote sloegen de handen in elkaar en organiseerden een installatieparcours, de zevende (en tevens laatste) aflevering van de Ballroom Sessions en de tweede editie van een P-A-R-C-O-U-R-S met performances.

Gent / Van onze medewerkster

Sally De Kunst

In mei van vorig jaar kondigde de Gentse Vooruit het al aan in zijn nieuwe beleidslijn: in de toekomst zou de kruisbestuiving tussen de verschillende disciplines waaraan het kunstencentrum onderdak biedt aangemoedigd worden. Die beginselverklaring werd gelanceerd op een moment dat er in het programmeringsteam een aantal verschuivingen op til waren. Begin dit seizoen gaf Guy Cools de fakkel van de dansprogrammering door aan zijn assistente Barbara Raes, om zich zelf te kunnen toeleggen op een algemenere coördinatie. Eva De Groote promoveerde van assistente van Wim Wabbes tot volwaardig muziekprogrammator en voormalig De Morgen-recensent Steven Heene vervoegde het team als theaterprogrammator.

"Je merkt dat er bij de nieuwe ploeg een behoefte is om meer te gaan samenwerken, dat niet elk op zijn eilandje wil blijven", licht Barbara Raes de nieuwe krijtlijnen van Vooruit toe. "We kunnen die kruisbestuiving echter nog niet radicaal doorvoeren, omdat het huidige programma grotendeels door onze voorgangers werd bepaald, en omdat we in theater, dans en muziek wat planning betreft gedwongen zijn in verschillende snelheden te werken. Voorlopig kunnen we die vernieuwende ideeën dus enkel uitwerken in kortetermijnprojecten, zoals dit installatieparcours dat in elkaar vloeit met Ballroom Sessions # 7 en P-A-R-C-O-U-R-S-2.

"Het is een moment van ademruimte in de vaste programmering, waarop er naar hartelust kan worden geëxperimenteerd, waarbij de klemtoon op de kunstenaar komt te liggen."

Aanvankelijk zouden Ballroom Sessions # 7 en P-A-R-C-O-U-R-S-2 onafhankelijk van elkaar plaatsvinden, maar tijdens een contemplatief moment na een werkbezoek in april vorig jaar aan Le Studio National des Arts Contemporains Le Fresnoy, een postgraduaat in het Noord-Franse Tourcoing, besloten Raes en haar muziekcollega Eva De Groote de krachten te bundelen. "Barbara en ik waren ongelooflijk enthousiast door de installaties die we in Le Fresnoy zagen", vertelt De Groote. "Nochtans was er geen sprake van pure dans of muziek. Alle projecten van de studenten - sommige zijn acteur of danser, andere muzikant of beeldend kunstenaar - gaan uit van het gegeven 'beeld', met een bijzondere aandacht voor nieuwe technologieën, maar er is een prikkelende, organische cross-over met andere disciplines.

"Een van de studenten die we uitnodigden voor het installatieparcours, Joachim Montessuis, gaat in zijn video-installatie/ performance bijvoorbeeld uit van de bewegingen van de toeschouwers en zet daar geluid op."

Naast Montessuis nodigden Raes en De Groote ook Maider Fortuné en Alexis Destoop uit. "Maider Fortuné is een Franse kunstenares die een vorm van videotheater brengt", aldus Raes. "De toeschouwer komt als een soort Alice in Wonderland terecht in een klein parcours tussen schermen, waarin met spiegelbeelden gewerkt wordt. Alexis Destoop, in het verleden onder meer scenograaf bij het beruchte Catalaanse gezelschap La Fura dels Baus en lid van het jonge Brusselse collectief Fyke, toont een installatie waarin uitputting en bevreemding centraal staan. Hij heeft onder meer iemand gefilmd die ondersteboven hangt, maar projecteert dat beeld dan omgekeerd, waardoor er een bizarre frictie ontstaat."

Vanuit het gegeven van dat installatieparcours was het voor muziekprogrammator De Groote een uitdaging om met het programma van de laatste editie Ballroom Sessions ook op beeld en beweging in te spelen. De Amerikaanse transseksueel of cross-dresser Terre Thaemlitz was de eerste naam die haar te binnen schoot, bekent ze, "omdat hij zo controversieel en dubbelzinnig is, als persoon en in zijn zelfreflexieve theorieën, maar ook in zijn zeer uiteenlopende muzikale interpretaties van bekende werken".

Daarnaast staat ook de Amerikaanse Kevin Blechdom alias Kristin Erickson op de affiche met haar eerste (tijdelijke) solo-exploten.

"Ze heeft net een heel bizar plaatje uit op het label Tigerbeat6", aldus De Groote. "Als je het oppervlakkig beluistert, dan lijkt het een kitscherige poppersiflage. Kevin Blechdom covert onder meer Tina Turner (lacht). Maar na enkele luisterbeurten merk je dat ze alle principes van pop- en rockmuziek ingenieus door elkaar kneedt." Dichter bij huis klopte De Groote aan bij Eavesdropper, alias Yves De Mey (zie elders op deze pagina). De laatste Ballroom Sessions wordt ten slotte afgesloten met een set van DJ Sen Jan van Discodesafinado.

Dansprogrammator Raes ging van haar kant uit van een specifiek thema voor haar tweede, multidisciplinaire P-A-R-C-O-U-R-S: 'Bewegen is reflecteren.' Zo zal Christine De Smedt (Les Ballets C. de la B.) bijvoorbeeld een lezing geven naar aanleiding van de videoprojectie van haar massaproject 9x9. Tino Sehgal, performer uit 9X9 en te situeren in de achterban van conceptuele choreografen Jérôme Bel en Xavier Leroy, geeft in de namiddag al een workshop waarin de twintigste-eeuwse dansgeschiedenis op een eigenzinnige manier aan bod komt. Over datzelfde idee brengt hij 's avonds een voorstelling. Maren Strack, die tijdens het vorige P-A-R-C-O-U-R-S verraste met een performance waarbij ze de wetten van de zwaartekracht tartte door middel van een latex jurk, belooft ook nu weer een verbazingwekkende solo te brengen. Christina Ciupke bevraagt in een desoriënterende performance de relatie tussen dans en fotografie. Ex-Damaged Goods-danser Heine Rosdal Avdal, die vorig jaar samen met Yukiko Shinozaki het opgemerkte duet Cast off skin maakte, treedt buiten de muren van Vooruit en zal op het zebrapad in de Bagattenstraat inspelen op wat er rondom hem gebeurt. Naast de kruisbestuiving tussen beeld, geluid en beweging ligt de klemtoon, veel meer dan in het eerste P-A-R-C-O-U-R-S, ook op het Vooruit-gebouw zelf tijdens het installatieparcours, de Ballroom Sessions #7 en P-A-R-C-O-U-R-S-2. "Je hebt een aantal optredens en voorstellingen die op tijd beginnen", aldus Raes, "maar voor het overige willen we de mensen aanmoedigen om rond te wandelen in het gebouw om alles zelf te ontdekken." Dat Vooruit van 15 tot en met 18 januari dus werkelijk van boven tot onder zal worden ingenomen, staat buiten kijf: de 'laagste' installatie staat in de Concertzaal, de 'hoogste' op de zolder van de Domzaal.

INSTALLATIE P-A-R-C-O-U-R-S is van 15 tot en met 18 januari, telkens vanaf 19 uur gratis te bezoeken. Ballroom Sessions # 7 vindt plaats op 17 januari, om 21 uur, en P-A-R-C-O-U-R-S-2 op 18 januari, om 19 uur. De vierdaagse wordt op 18 januari feestelijk afgesloten met een gratis party met Cinematic Clubbing in het café. Vooruit, Sint-Pietersnieuwstraat 23, 9000 Gent. Tel. 09/267.28.28 of www.vooruit.be.

'Je merkt dat bij de nieuwe ploeg niet elk op zijn eilandje wil blijven'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234