Maandag 24/01/2022

Een prettige soort indigestie

cultuurbeleid

concertgebouw brugge stelt tweede seizoen voor

Voorzitter Bert De Graeve liet zich vorige week bij de presentatie van het nieuwe concertseizoen van het Concertgebouw Brugge overschot van gelijk in de mond leggen. 'Het tweede seizoen van een nieuw cultuurhuis is een goede barometer voor de ambities die bij de aanvang geformuleerd werden', zei hij. Te oordelen naar wat programmeur Lieven Bertels ons voorlegde, staat de barometer op uitstekend weer.

Brugge

Van onze medewerker

Rudy Tambuyser

Die gunstige vooruitzichten mogen voor sommigen verbazing wekken. Het eerste seizoen was vorig jaar nog maar amper feestelijk afgekondigd of de beleidsmensen werden met de neus op een aanzienlijk kostenplaatje gedrukt. Vanzelfsprekend was dat zo: het programma dat Bertels maakte, was zonder twijfel het beste en meest uitdagende dat Brugge zich kon dromen. Maar koken kost geld. Adieu, intendant. Welkom, zakelijk directeur, die in de toekomst een beetje nauwgezetter op de centen moest letten.

Velen hadden voor het tweede seizoen dan ook een iets bescheidener snit verwacht, ondanks de unieke troeven die het Concertgebouw op papier heeft: een seizoen dat met het kalenderjaar samenvalt en daardoor in het oog springt en een sterk eigen zomerprogramma mogelijk maakt; een zaal die niet enorm, maar van de grootste akoestische kwaliteit is, waardoor musici ook voor de zaal zelf willen komen; een artistieke leiding die veelheid en verscheidenheid ondersteunt.

Groot zijn dan ook vreugde en verbazing dat toch een configuratie is gevonden om de ingeslagen weg voort te zetten. Bertels' programma oogt opnieuw als een prettige soort van indigestie. Brugge blijft ons bekend en onbekend, oud en nieuw, traditioneel en flitsend voorzetten, vaak op een en dezelfde avond.

De residenties van Jos van Immerseel, Vladimir Ashkenazy, Danel Kwartet, videocollectief Visual Kitchen en dj Eavesdropper blijven, maar tot ieders verwondering kon Bertels nog drie ongehoord luxueuze vaste gasten verwelkomen: het Londense Philharmonia, dat twee keer met chef Christoph von Dohnányi en een keer met NOB-chef Mikko Franck te gast is. London Sinfonietta, dat twee weken terug in deSingel nog bewees een van de allergrootste moderne muziekensembles van de wereld te zijn en eveneens drie concerten in Brugge verzorgt. En ten slotte de Russische violiste Viktoria Mullova, die met ensemble, in duo en solo haar opwachting zal maken. Eat your heart out, of toch een beetje, Brussel en Antwerpen.

Verder zijn de Alpen en Finland om vooralsnog onduidelijke redenen als rode draad in het programma 2004 terechtgekomen, al kunnen we er, al was het maar om het in Brugge zo belangrijke visuele aspect van de zaak, geen graten in vinden. Bovendien: zo vaak tref je geen alpenhoorn op een klassiek podium aan. Of sopraan Barbara Bonney die, naar we hopen zonder zweem van tongue-in-cheek, operette zingt. In elk geval zijn er enkele goed redenen om u volgend jaar van tijd tot tijd naar Brugge te begeven. De verkoop voor getrouwen en de abonnementenverkoop starten op 8 november, de losse verkoop op 21 november. Want dit moet duidelijk zijn: de zaal mag nog voller.

Informatie: 070/22 33 02 of www.concertgebouw.be.

Brugge blijft ons bekend en onbekend, traditioneel en flitsend voorzetten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234