Vrijdag 02/12/2022

Een prettig gestoorde zanger,

Rock > Modest Mouse in uitverkochte ABBox in Brussel JJJ

twee drummers én Johnny Marr

De Amerikaanse indierockband Modest Mouse is al actief sinds 1993, maar in Europa krijgen ze nu pas voet aan de grond. Dankzij de recente toetreding van Johnny Marr, de vroegere gitarist van The Smiths, zijn plots alle oren en ogen op het gezelschap gericht.

Door Dirk Steenhaut

Met hun jongste cd, We Were Dead before the Ship Even Sank, kwam Modest Mouse dit voorjaar binnen op de hoogste plaats van de Amerikaanse hitlijsten. Het is een bevreemdende, overweldigende popplaat waarop maritieme thema's gekoppeld worden aan nerveuze, hoekige songs vol surrealistische humor. De prettig gestoorde Isaac Brock is een zanger die het vermogen bezit de gekste typetjes uit zijn stembanden te persen en ook op het podium staat de man zo gespannen als een veer.

Modest Mouse is een sextet dat zijn naam ontleent aan een verhaal van Virginia Woolf. Maandagavond in Brussel stond de set voornamelijk in het teken van de nieuwe plaat, maar voor de fans van het eerste uur putten de knaagdieren af en toe ook uit oudere cd's zoals Good News for People Who Love Bad News en The Moon & Antarctica.

Er werd afgetrapt met de gedeukte folk van 'Satin in a Coffin', waarin een banjo en accordeon een prominente rol kregen toebedeeld. Maar de veerkrachtige fake ska van 'Dashboard', het schuimbekkende 'Fire It up', het stuiterende 'We've Got Everything' en het luid meegescandeerde 'Float on' brachten de toeschouwers prompt in een uitbundige stemming. Hoewel 'Education' door de twee drummers naar woeste hoogten werd gestuwd, werd gauw duidelijk dat Isaac Brock eigenlijk door zijn stem heen zat, iets wat hij tevergeefs trachtte te verhullen door zijn toevlucht te zoeken tot allerlei vervormingsapparatuur. Het gerommel tussen de nummers door haalde bovendien alle vaart uit het concert, zodat je nooit helemaal door de muziek werd meegezogen. Brock deed nochtans zijn uiterste best om het publiek bij de les te houden: hij zong regelmatig door de pick-up van zijn gitaar en dook tijdens 'Parting of the Sensory' zelfs de zaal in.

Johnny Marr, centraal op het podium geplant, deed zijn reputatie alle eer aan met knappe gitaarmotiefjes, vooral in het bezonken 'Little Motel'. Halverwege het stomende, door twee bassen aangedreven 'Tiny Cities Made of Ashes' toverde hij dan weer de denkbeeldige soundtrack bij een psychedelische spaghettiwestern uit de snaren.

Afsluiter 'Spitting Venom' beloofde eerst een imposante finale, maar ging uiteindelijk ten onder aan langdradigheid. Modest Mouse blijft een vitale band met een enorm potentieel. Alleen jammer dat het er in de AB nog niet helemaal uit kwam. Een spoedige herkansing dringt zich op.

Het is een vitale band met veel potentieel, maar in de AB kwam het er nog niet uit

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234