Dinsdag 20/04/2021

Een postmoderne jukebox

garbage als hitmachine in de hallen van schaarbeek

Brussel / Eigen berichtgeving

Dirk Steenhaut

Wil je je als muzikant op voorhand wapenen tegen vernietigende kritieken, noem je bandje dan gewoon 'afval' of 'vuilnis'. Dat deden drie producers uit Madison, Wisconsin en een zangeres uit Edinburgh, die op hun zeven jaar oude debuut-cd een stevige brug wisten te slaan tussen elektropop en grunge. Negen miljoen verkochte platen later is Garbage een geuzennaam geworden: de groep is razend populair en voor haar concert in de Hallen van Schaarbeek waren alle kaartjes al een hele poos de deur uit.

Garbage arriveerde vrijdag in Brussel zonder drummer Butch Vig. De man werd onlangs gevloerd door geelzucht en schijnt inmiddels al aan de beterhand te zijn, maar tijdens de huidige Europese tournee wordt zijn plek ingenomen door Matt Chamberlain, die in het verleden al zijn diensten verhuurde aan Fiona Apple, Tori Amos, Macy Gray en jazzpianist Brad Meldhau. "Hij slaagde erin ons repertoire in amper vier dagen onder de knie te krijgen. Daar heeft Butch zo'n vijf jaar over gedaan", grapte zangeres Shirley Manson, die Chamberlain als "de ultieme rockgod" omschreef.

De groep toert momenteel ter ondersteuning van haar derde cd Beautifulgarbage, die in ons land in zes weken tijd al 30.000 keer over de toonbank is gegaan. Het is zowat de veelzijdigste plaat die het gezelschap tot dusver heeft afgeleverd. Er wordt niet alleen gerefereerd aan genres als rap, triphop, folkrock en r&b, maar ook aan de door Phil Spector gedirigeerde girl groups uit de vroege jaren zestig of de catchy bubblegumpop van Blondie en de Bangles. Het gelaagde, futuristische geluid van vroeger moest plaats ruimen voor een eenvoudiger benadering, maar in tekstueel opzicht hebben de liedjes wel aanmerkelijk aan diepgang gewonnen.

Op het podium van de Hallen hield Garbage het midden tussen een postmoderne jukebox en een gesmeerde hitmachine. Het vijftal serveerde een gebalde set waarin songs uit de nieuwe cd werden afgewisseld met bekende singles, zodat de sfeer er al vanaf het openingstrio 'Push It', 'Special' en 'I Think I'm Paranoid' meteen goed in zat. De van oorsprong roodharige maar inmiddels kortgeknipte en geblondeerde Manson had zich voor de gelegenheid een Annie Lennox-look laten aanmeten en blaakte van zelfvertrouwen. Maar ook de overige bandleden vielen op door de gretigheid waarmee ze in de schijnwerpers stonden. Vooral Steve Marker, die zijn baspartijen aan een huurling overliet, zodat hij zelf gitaar en keyboards kon spelen, gaf zich voor honderd procent. Hij raasde als een dolle hond over het podium en geselde de snaren met een verbetenheid die je doorgaans enkel in heavy-metalmiddens aantreft. 'Silence is Golden' en 'Not My Idea' klonken daardoor als Led Zep met een popinjectie. Ook Chamberlain, die zijn drumwerk combineerde met gesamplede beats en loops, wist de vaart er goed in te houden. Alleen tijdens 'Drive You Home' en 'Milk' werd even naar een lagere versnelling geschakeld.

Alle voorwaarden waren aanwezig om er een schitterend optreden van te maken: een dankbaar publiek dat al tijdens het eerste kwartier een wilde pogo inzette; herkenningspunten als 'Androgyny', 'When I Grow Up', 'Stupid Girl' en 'Vow'; toekomstige hits als 'Breaking Up the Girl' en nieuwe single 'Cherry Lips' en, vooral, tonnen energie. Toch waren er ook enkele belangrijke minpunten. Zo werd de stem van Shirley Manson iets te vaak door allerlei vervormings- en effectapparatuur gejaagd en liet de geluidsbalans veel te wensen over: de slechte instrumentenscheiding leverde de hele avond lang een vertroebeld geluidsbeeld op. Bovendien was het na amper zeventig minuten al afgelopen en moest het publiek zich tevredenstellen met een enkele toegift: het obligate 'Only Happy When It Rains'. Als demonstratie van een snelle afvalverwerking kon dat wel tellen. Maar de meeste aanwezigen hadden toch liever wat langer in dit kostbare huisvuil gewoeld.

WIE: Garbage. WAAR: Hallen van Schaarbeek, vrijdag 9 november. ONS OORDEEL: De gretigheid en het zelfvertrouwen waarmee Garbage op het podium stond dwongen ontzag af, maar de pret werd bedorven door een vertroebeld geluidsbeeld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234