Zaterdag 05/12/2020

Een podium voor 's werelds intelligentste dansmuziek

couleur café

nogal wat lokaal talent laat zich gelden op wereldmuziekfestival

Het zat de progammatoren van Couleur Café dit jaar blijkbaar mee. De affiche van de eerste twee dagen van het multiculturele festival bood voor ieder wat wils en leverde, naast de onvermijdelijke toppers, een aantal formaties die de laatste jaren heel wat progressie gemaakt hebben. Verheugend is dat daartussen nogal wat lokaal talent zit, als je tenminste enig chauvinisme durft op te brengen naar aanleiding van een gebeuren dat per definitie de hele wereld wil opentrekken en herschikken.

Brussel

Van onze verslaggever ter plaatse

Antoine Légat

Accord Jama Free, Wawadadakwa, Studio Pagol, Chango en Manou & Le Djiboi hoeven zich niet te schamen tussen het internationale aanbod. Voeg daarbij een verrassing als Reserv (zie verder) en de bijzonder sterke prestaties van Macaco (zie verder) en Zuco 103 (zie kader), twee formaties waarvan de steile groei in onze contreien, op Couleur Café maar ook bijvoorbeeld op het immer pionierende Sfinks, goed te volgen was. Men begrijpt dan ook licht dat er op de twee kleinere podia heel wat leuks te beleven viel.

Minpunt is dat de als verbreding bedoelde cross-over leidt tot een nieuwe vorm van vervlakking omdat er uit veelal dezelfde vaatjes wordt getapt: zo hoorden we bij diverse gelegenheden de Indiase techniek van het speaking in tongues, vocalises die slagwerk nabootsen als geheugensteun voor de complexe ritmische patronen, maar uitgegroeid tot show case van vocale virtuositeit. De vermelde groepen beseffen evenwel maar al te goed dat hun sterkte uiteindelijk ligt in de uitbouw van een eigen persoonlijkheid. Een selectie van wat we te zien kregen.

Intelligente dansmuziek, zo kun je het gros van de groepen betitelen. Daartussen is Geoffrey Oryema een buitenbeentje en precies daardoor past hij in een festival als Couleur Café, als stijlvol rustpunt. De Oegandese klasbak straalt rustig meesterschap uit. Diezelfde adel en verfijning vallen ook af te lezen van de recente, erg fraaie verzamel-cd The African Odysseus. Samen met amper drie muzikanten, een minimum vergeleken met de veelkoppige bands die de podia vullen, schept hij een nieuw Afrika waar het goed is om leven. Maar de realiteit is anders en dat illustreerde hij door zijn gitaar te gebruiken als geweer in een mimespel dat ons koude rillingen bezorgde, zeker als je weet dat zijn vader vermoord werd onder dictator Idi Amin. Oryema schuwt het experiment niet maar vindt zijn thuis telkens opnieuw in de koesterende armen van Mama Afrika. Even tevoren had ook Accord Jama Free, met zijn zangers uit Kongo, Zuid-Afrika en Ivoorkust, het drama van Afrika belicht in een begeesterende roots reggae. De wortel van alle kwaad, stellen ze, is ook een moeder: Mama Dollar is de naam... Al bij al moet deze formatie nog groeien, want ze mist spankracht en intensiteit. Wie daar totaal geen tekort aan heeft, is Macaco, reeds de blikvanger op Sfinks en nu weer groots als latino-feestgroep op het derde podium. Hun furieuze Catalaanse rumba verrijken ze inventief met onder meer salsa, reggae, dub en elektronisch gegenereerde klanken. Daarbovenop plant Macaco een vocaal vuurwerk om u tegen te zeggen. Ze komen uit het Barcelona van Manu Chao en ook dat valt te horen. Het is een smeltkroes die je letterlijk niet onbewogen laat. Het mooiste reserveerden ze voor het laatst: als bis sprong de hele band met een stel trommels de publieksruimte in en speelde toen tien minuutjes onvervalste Braziliaanse samba, tot groot jolijt van de aanwezigen. Dat is pas speelplezier.

Op zaterdag begon in diezelfde tent Studio Pagol, het geesteskind van multi-instrumentalisten Philippe Boulon en Marc Van Eyck, bekend van Largo, een van de eerste echte wereldmuziekformaties in ons land. Ook hier primeert na al die jaren de vreugde van het muziek maken. En dat er nog vooruitgang in zit, bewijst de brandnieuwe cd Serendipity, waaruit gretig geput werd: Bootsy en Pagol spatten ritmisch aanstekelijk de speakers uit. Dat de rol van de vooraf opgenomen elektronica predominant is, is een spijtig maar verklaarbaar algemeen verschijnsel. Het valt best te verduren als er bovenop nog wat geboden wordt, en dat is bij Studio Pagol ruimschoots het geval. Zanger John Litton Baroi kon zich voor het optreden niet vrijmaken, maar de goedlachse zangeres Laila Amezian nam met veel charme, zelfvertrouwen en vocaal talent de honneurs waar. Een heel legertje muzikanten wisselde voortdurend van instrument, wat ook visueel attractief was. Met de Indiase zangeres Veena erbij een dot van een concert.

Ook al een aangename kennismaking: Reserv, een Frans-Dominicaans collectief. Hun gevarieerde Caraïbische klanken laven zich aan onder meer de jazz, maar worden nooit opgeklopt met populistische lapmiddelen. Een dansbare set met veel brains en kunde: in een lange loungy instrumental bewezen trompettist en drummer hun fenomenale muzikale bagage.

Laat op de avond hadden we nog belangstelling voor de groep van Manou Gallo, ex-bassiste van Zap Mama, een ideale chill-out na al het elektronische geweld. Ze vindt haar inspiratie vooral bij de Djiboi, een volk uit Ivoorkust. Het slagwerkduel dat ze aanging met haar drie percussionisten toonde dat ze zich als instrumentaliste niet moet schamen. Zielsmooi was de afsluiter: waar de dag bij Mama Dollar begon eindigde hij met 'I-O-A', de door tweede zangeres Solange ondersteunde klacht van een bedrogen, leeggeplunderd maar terugvechtend Afrika: "La démocratie la plus forte est la meilleure", sneerde ze, maar ze rondde af met een vertrouwensvol "peace".

Solange: 'La démocratie la plus forte est la meilleure'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234