Woensdag 26/02/2020

Een plein met schoonheidsvlekjes

Het had begin mei klaar moeten zijn, tegen de opening van de Van Dyck-tentoonstelling. Het is begin juli geworden. En ook nu zijn nog enkele ingrepen nodig op het grote plein voor het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA). Dat belette cultuurschepen Eric Antonis en museumdirecteur Paul Huvenne niet om gisteren al even het glas te heffen op de komst van twee Rodin-beelden.

De plannen voor de heraangelegde Leopold de Waelplaats werden getekend door de Gentse architecten Paul Robbrecht, Hilde Daem en Marie-José Van Hee. Ze kregen nogal wat tegenwind, onder meer van buurtbewoners die het niet namen dat het groen en de Japanse kerselaars sneuvelden. Toen begin mei de grote Van Dyck-tentoonstelling openging in het KMSKA, was het plein zelf goeddeels af. Sindsdien worden taches de beauté toegevoegd, zoals Eric Antonis het gisteren noemde. "We zullen ons best doen om het plein mooier en mooier te maken."

De laatste toevoeging is een beeldenkwartet in zandsteen, twee mannen- en twee vrouwenbustes. De voorbije dagen werden er drie geplaatst, de vierde (een mannenbuste) arriveert pas in augustus. De mannen stellen de industrie en de scheepvaart voor, de vrouwen de kunst en de handel. De mannenbeelden zijn door Auguste Rodin (1840-1917) gemaakt. Ze behoren tot de werken die de Franse beeldhouwer maakte tijdens de zes jaar dat hij in België verbleef.

Het allegorische kwartet maakte deel uit van een groot monument ter ere van de Antwerpse burgemeester Frans Loos (1799-1870) op het naar hem genoemde kruispunt. In 1960 werd het monument gesloopt. Loos' borstbeeld verhuisde naar het AMVC, de allegorische beelden kwamen in privé-handen terecht, bij meerdere eigenaars.

Na enig opsporingswerk werden ze allevier teruggevonden. Ze staan nu op hoge sokkels links van de monumentale KMSKA-entree, als een aankondiging van het museum. "Het idee was eigenlijk om beelden uit het museum zelf op het plein te plaatsen", zegt Paul Robbrecht. "Maar de mooiste stukken van het museum staan in het Middelheim. Die zijn daar zo mee vergroeid dat je die daar niet weg kunt halen."

Er staan de Leopold de Waelplaats nog enkele toevoegingen te wachten. De eerstvolgende is een zitbank, rechts voor de museumingang. De bekende modeontwerper Ann Demeulemeester tekende een flink uit de kluiten gewassen, gietijzeren exemplaar, in de vorm van een hoefijzer, met een diameter van 14 meter. Aan weerszijden kunnen samen ongeveer 120 mensen plaatsnemen. Robbrecht hoopt dat de bank tegen 17 september af is. Die dag opent normaal gezien de winkel van Ann Demeulemeester op de hoek van de Leopold de Waelplaats en de Verlatstraat; Robbrecht werkt mee aan de verbouwing van het imposante pand.

Tot slot komt een grote waterpartij tussen de zitbank en het beeldenkwartet, in de plaats van het grote plantenperk; de bloeiende tabaksplantjes waren al een vertrouwd gezicht geworden, maar staan er dus slechts voorlopig. Christina Iglesias, een kunstenares waarmee Robbrecht en Daem al hebben samengewerkt, ontwierp een bas-reliëf waarover water glijdt. Het project kost 13 miljoen frank (322.261 euro) en zal nog wel enkele maanden op zich laten wachten, vermoedt Robbrecht. Veel hangt af van de nieuwe minister van Cultuur.

(RP)

'We zullen ons best doen om het plein mooier en mooier te maken'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234