Zaterdag 25/01/2020

Een plakje straatleven als dans op het podium

Nauwelijks drie jaar geleden verklaarde straathoekwerker-choreograaf Abdelaziz Sarrokh dat hij voor zijn nieuwe dansgezelschap de naam Hush Hush Hush had bedacht omdat hij niet wilde dat er veel ruchtbaarheid aan werd gegeven: 'We proberen iets en zien wel of het lukt.' Snel snel, en weg. Dat had je gedacht. Deze dagen staat hij met zijn derde productie, K'Dar, in Vooruit, en de zaal zit vol.

De straathoekwerker van Marokkaanse origine ontpopte zich bliksemsnel tot succesvol choreograaf, en vertegenwoordigt zowat de 'American dream' in België-dansland. Maar groeien blijkt vaak synoniem met in-groeien. Om aanvaard te worden binnen een bestel - in dit geval het dansbestel met zijn critici, programmatoren... - moet je zijn taal leren spreken. Hoe beter je die spreekt, hoe sneller je aan de top raakt. Maar hún taal is het wel.

Waar het multiculturele gezelschap Hush Hush Hush een goede twee jaar geleden nog in één adem werd genoemd met de zogenaamd radicaal vernieuwende, maar ook vaak bekritiseerde en nog vaker genegeerde hiphopdans in pakweg Frankrijk, doet de nieuwste productie K'Dar verrassend vertrouwd aan. Op de achtergrond hoor je het gezoem van gevestigde kunstenaars als Alain Platel of Arne Sierens. Als wanneer je terugkomt van een reis. Daarmee is Sarrokh vast enkele vervelende criticasters kwijt, maar boet hij ook aan kracht in.

In zijn beginstadium streefde Hush Hush Hush ernaar het straatgebeuren te kopiëren op de theatrale situatie: de dansers voerden hiphopkunstjes uit voor het aanmoedigende publiek. Maar in K'Dar is die kopie meestal vervangen door een representatie op de bühne van straatconfrontaties. Als publiek kijk je ernaar als naar 'een plakje straatleven', waarvan je zelf geen deel uitmaakt.

Een schijfje beschrijving. Op de bühne staan een aantal oude kachels en een soort garage opgesteld: een straat in een minder chique buurt. Vooraan staat een meisje, Lima Lalitha, in een belichting die een cel of kerker lijkt te suggereren (of een kerkraam?). Zij draagt een van de narratieve lijnen in de voorstelling. Ze lijkt wanhopig, angstig, vervreemd van zichzelf. Hoezeer ze zich ook draait of keert, hoezeer ze zich de ziel ook uit het lijf danst, uit haar hopeloze situatie breekt ze niet: op het einde van de voorstelling bevindt ze zich op dezelfde plaats als in het begin.

Andere figuren zijn een hoop vrienden, een transseksueel, een stel (waarin de vrouw steevast de sterkste is). Samen breken ze momentaan uit de gevangenschap van het dagelijkse leven. Af en toe slagen ze erin ook de toeschouwer op hun trip mee te nemen, dankzij een krachtige danstaal en een erg energieke uitvoering. Dat zijn fantastische momenten, waarbij je de beats voelt trillen onder je stoel. Vooral wanneer de bewegingen synchroon worden uitgevoerd, krijgt het geheel de 'drive' van een goede videoclip.

Misschien vreemd voor een soort dans die vooral het reële wil weergeven: de virtuoze passages werken het best. Als de dansers zo realistisch mogelijk een 'waarschijnlijke' situatie proberen na te spelen - waarbij opvalt dat geen van hen op acteren getraind is, wat een gevaar tot 'overacting' schept - zakt het geheel als een pudding in elkaar.

Van dansen hebben ze wel kaas gegeten. Prachtprestaties in hiphop, breakdance en hedendaagse dans volgen elkaar op. De clash en de mengeling van dansstijlen vinden hun echo in een hallucinante mix van klassieke muziek, rap en beat, van de hand van Ben Bervoets & Bo SpaenC.

De zwaktes in K'Dar liggen vaak op het choreografische vlak. Het is een discontinue voorstelling: ze valt vaak stil, zodat de dansers de spanning weer van nul moeten opbouwen. Merkwaardig genoeg slagen ze daar telkens weer in. K'Dar wordt dan ook gedragen door een mateloos enthousiasme en door vitaliteit. Allicht deelt de multiculturele groep een droom: als zich op de bühne plots een luchtkasteel ontvouwt, bedekt met een enorm laken met daarop vele nationale vlaggen aaneengestikt, wordt duidelijk welke.

Clara van den Broek

K'Dar vanavond in Vooruit, 4/2 in CC Mortsel, 16/2 in CC Hasselt, 19/2 in Lier, 20/2 in Roeselare, 25 en 26/2 in Turnhout, 4/3 in Torhout, 5/3 in Waregem, 12/3 in Tielt, 3/4 in Heusden-Zolder, 20/4 in Jezus-Eik, 22 tot 23/4 in CC Berchem, 27/4 in Alsemberg en 11/5 in Maaseik. Voor info: 09/234.12.12

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234