Zondag 17/10/2021

Een overzicht van de belangrijkste tendensen

In het buitenland viel vooral de trend tot 'filialisering' op

Het jaar van de volle musea

Brussel

Eigen berichtgeving

Eric Rinckhout

Geen opvallende tendensen het voorbije jaar in de Belgische kunstmusea. In sommige musea stond, net als het jaar daarvoor, de eigen collectie centraal. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen richtte een mooi, zij het bescheiden prentenkabinet in voor wisselende tentoonstellingen van het indrukwekkende eigen bezit op papier. Gent zette kleine tentoonstellingen op en putte daarbij ook uit de eigen collectie. Het Museum voor Schone Kunsten doet dat noodgedwongen op een tijdelijke locatie omdat het classicistische museumgebouw enkele jaren dicht is voor een grondige renovatie. Brugge maakte dan weer de tentoonstelling Fake Not Fake, waarbij deels de eigen collectie en deels die van andere Belgische musea op authenticiteit onderzocht werden. Een boeiende, moedige en controversiële tentoonstelling. In Brugge kan het eigenzinnige duo Manfred Sellink-Till Borchert, respectievelijk hoofd Brugse Musea en hoofd Groeningemuseum, in de toekomst zeker nog voor meer vuurwerk zorgen.

Enkele binnenlandse tentoonstellingen bewezen ten overvloede dat 'groot' bijna nooit 'goed' betekent. Khnopff (KMSKB Brussel), Appel (Bozar Brussel) en Floris Jespers (PMMK Oostende) hadden ongetwijfeld aan kracht gewonnen als men selectiever was geweest en minder werken had getoond.

In het buitenland viel vooral de trend tot 'filialisering' op. Jaren geleden is de Guggenheim-stichting er al mee begonnen: na New York werden er vestigingen geopend in Venetië, Bilbao, Berlijn en Las Vegas. Maar nu zet de trend zich door. Het Louvre 'decentraliseert' en opent binnenkort een dependance in het Noord-Franse ex-mijnwerkersstadje Lens. Niet alleen moet het Louvre 'het land in' - een recente tendens in het stilaan minder op Parijs gefocuste Frankrijk - het heeft ook een nijpend plaatsgebrek, komt depotruimte tekort en wil graag minder bezoekers over de vloer krijgen. Het Louvre wordt jaarlijks door zes miljoen mensen bezocht, men hoopt dat Lens er 500.000 van voor zijn rekening zal kunnen nemen. In Lens zullen 500 werken uit het Louvre worden tentoongesteld.

Het Parijse museum heeft er meteen de smaak van te pakken gekregen want het gaat in september 2006 nog een dependance openen: in de VS, meer bepaald in het High Museum of Art in Atlanta. De kunst uit het Louvre zal worden gepresenteerd in een nieuwe vleugel van het Amerikaanse museum, die momenteel gebouwd wordt naar een ontwerp van de Italiaanse architect Renzo Piano.

Nog een ander Parijs museum, het Centre Pompidou of beter het Centre National d'Art Contemporain, gaat dan weer een annex oprichten in de Oost-Franse stad Metz. Het nieuwe museum moet klaar zijn in 2007 en wordt gebouwd naar een ontwerp van Shigeru Ban, Jean de Gastines en Philip Gumuchdjian.

In Amsterdam opende het voorbije jaar de Petersburgse Hermitage zijn eerste dependance. Het is niet de bedoeling om in de Amsterdam Hermitage een deel van de permanente collectie onder te brengen, wel om er regelmatig tijdelijke thematische tentoonstellingen te organiseren die putten uit de bijzonder rijke verzamelingen van het Petersburgse museum.

Ook het Amsterdamse Rijksmuseum heeft 'satellieten' opgericht, zij het op een erg specifieke manier. Neerlands schatkamer is grotendeels maar niet helemaal dicht voor renovatie en uitbreiding, en wil zijn ruime collectie toch blijven tonen. Binnenshuis met De Meesterwerken, buitenshuis door samenwerkingsverbanden af te sluiten met Nederlandse musea zoals Dordrecht, Assen, Maastricht en Enschede, waar gedurende enkele jaren delen van de Amsterdamse collectie te zien zullen zijn, al dan niet geïntegreerd in de plaatselijke verzameling. In België kreeg Antwerpen, onder de titel Rijksmuseum aan de Schelde, minstens tot 2006 een reeks maniëristen en carravagisten uit het Rijksmuseum te leen. Een welkome aanvulling op het eigen bezit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234