Zondag 20/06/2021

Een Oscar voor een game? Ja, maar liever niet voor deze

De videogame Everything is op de longlist voor de Oscars terechtgekomen in de categorie 'Korte animatiefilm'. Het is de allereerste game die straks mogelijk mag meedingen naar de prestigieuze filmprijzen. Gefeliciteerd! Maar veel andere games verdienen dat veel meer.

Je begint in de videogame Everything (PS4, Windows, Mac) als een over het zompige landschap koprollende koe. Later kan dat een kudde koeien worden, tot zelfs een ware koeienzee die over de heuvels tolt. Of je neemt de gedaante over van een meiklokje, waarmee je jezelf eveneens doorheen hetzelfde decor kunt doen bewegen door er steeds nieuwe te laten groeien, en hun aantallen zwellen desgewenst evengoed aan. Of je doet hetzelfde met een eikenboom, tot er een leger van eikenbomen over het landschap roetsjt. Er kan worden gezakt naar een bijna moleculair niveau, of gestegen naar een galactisch plan. Objecten, planten en dieren kunnen elkaars gedachten lezen. En soms schalt er een audiofragment uit een lezing van de Britse filosoof Alan Watts over de gebeurtenissen heen.

Everything gaat, zoals zijn titel aangeeft, letterlijk over alles. En dat werd opgemerkt op het Oostenrijkse VIS Vienna Shorts-festival: de jury gaf de filmprijs voor animatie aan een elf minuten durend filmpje dat als trailer voor Everything moest dienen. Waarom? De jury oordeelde dat Everything "verder gaat dan entertainment" en een "sterk poëtisch en filosofisch thema" heeft. De game "zet ons ertoe aan om onze ego's te laten verdwijnen en een nieuw perspectief op de wereld te krijgen".

Dankzij de filmprijs kwam Everything meteen ook terecht op de longlist voor de Amerikaanse Academy Awards, in de categorie 'Korte animatiefilm'. Het is daarmee de eerste game die in de running is voor een Oscar.

Condition humaine

Moeten we Everything nu meteen zien als een nieuw artistiek summum in de gamewereld? Welnee. De game was gewoon toevallig op de juiste plaats op het juiste moment, en zijn kansen om uiteindelijk die Oscar te winnen zijn miniem: tegen het moment waarop hij een nominatie vastkrijgt, laat staan het uiteindelijke beeldje, moet hij het nog opnemen tegen tientallen andere kort- en animatiefilms die ook bedoeld waren als kort- en animatiefilms. Bovendien vallen er, zo voor de vuist weg, tientallen andere videogames op te noemen die - als ze toevallig onder hetzelfde gesternte tot stand waren gekomen - in principe veel meer een Oscar verdienen dan Everything.

Getaxeerd volgens dezelfde standaarden (visuele kracht en emotionele onderstroom) als die van de Weense jury voor Everything, zou in principe eender welk YouTube- of Twitch-filmpje van Limbo - met zijn duistere decor en het monsterlijke jongetje op het voorplan - kans kunnen maken op een filmprijs in het animatie- of kortfilmcircuit.

Hetzelfde geldt voor Inside, de even duistere maar krachtige opvolger van Limbo die de Deense studio Playdead vorig jaar lanceerde. Of voor Flower en Journey, twee games waarin het spelerspersonage - respectievelijk een bloem en een onbestemd, gesluierd wezen - over een even mysterieus landschap tolt. Of de vertelstijl van recente games als Virginia, Firewatch en The Witness, games die de condition humaine exploreren. En als de juiste fragmenten eruit zouden worden gelicht, zouden ook blockbustertitels als Red Dead Redemptionen Bioshock in aanmerking kunnen komen voor zo'n prijs.

Het zijn allemaal games die minstens evenveel filosofische en emotionele thema's aansnijden als Everything - alleen werden ze toevallig niet opgemerkt door de jury van een kort- en animatiefilmfestival in Wenen. Hopelijk laat maker David OReilly dat aspect niet achterwege in zijn eventuele winnaarsspeech op de Oscar-ceremonie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234