Woensdag 08/12/2021

Een opvallende reünie van de klas van '94

The Last Crash, zo heeft dEUS de drie uitverkochte concerten in de Hallen van Schaarbeek gedoopt waarmee een lange periode van toeren wordt afgesloten. Binnenkort willen de dEUS-leden gedurende een jaar de riemen afgooien. Om dit voorlopige afscheid wat meer luister bij te zetten, nodigde dEUS enkele bevriende bands uit. Donderdagavond echter lieten zowel Guided By Voices als Les Ryhtmes Digitales verstek gaan. Aan Orange Black de zware taak het publiek te onderhouden in afwachting van Barman & co. Het viertal slaagde daarin met een mengeling van punk en pop, waarbij vooral het fraaie stemmenwerk opviel, zoals bijvoorbeeld in 'Alaska'. Orange Black brengt begin november haar tweede cd uit. Jammer dat de plaat nu nog niet te koop is, want het redelijk enthousiaste publiek leek bereid om meteen in de portemonnee te duiken.

Dat dEUS na de release van The Ideal Crash een half jaar op en rond vele podia heeft geleefd, was duidelijk te horen. De band klonk hechter dan in april en het zesde groepslid Tim Vanhamel blijkt ondertussen goed geïntegreerd. 'Dream Sequence #1' was een voorzichtige, doch geenszins aarzelende opener. 'Sister Dew', rustig met veel onderhuidse spanningen, illustreerde dat stille waters diepe gronden hebben. Een stelling die 'Little Arithmetics' nadien bevestigde. 'Sam Peckinpah's Daughter', al een paar jaar een livefavoriet, haalde The Ideal Crash niet en kreeg slechts de status van b-kantje. Donderdag was het liedje de eerste felle rocker van de avond. Waarna een wat achteloos gespeeld 'SUdS & SOdA' de zaal moeiteloos aan het koken en kolken kreeg. 'Instant Street' groeide naar een majestueuze finale, waarbij een hoop dansers het podium ophuppelden en met enkele agressieve bewegingen verwarring zaaiden, want wat was de relatie met de song? Noisy stoorzenders konden de wat kneuterige uitvoering van 'Magdalena' niet rechthouden. Maar geen nood: 'Hotellounge (BE THE dEATH OF ME)' kneep de kelen des toeschouwers langzaam dicht. Na de geluidschaos tijdens 'Put the Freaks up Front' vormde 'The Magic Hour' een welgekomen rustpunt. Het liedje liep over in een ijzersterke lezing van 'Roses', een song die begon als een handpalmgrote sneeuwbal die rollend van een besneeuwde helling aangroeide tot een gevaarte dat met een klap, op de woorden "thank you", uiteenspatte. Het moment was duidelijk aangebroken om de favorieten uit de vorige cd In a Bar, under the Sea op te duikelen, want na 'Roses' volgde een middenriftijsterend 'Theme from Turnpike' en een werkelijk verbluffende versie van 'Fell off the Floor Man', dat klonk als futuristische funk. 'Everybody's Weird' en 'Let's See Who Goes down First' sloten af.

Tijdens de bisronde volgde de reünie van de klas van '94: Rudy Trouvé en Stef Kamil Carlens, die het dEUS-dEBUUT Worst Case Scenario mee vorm gaven, voegden zich bij de groep: 'Morticiachair' en 'W.C.S. (SECOND dRAFT)', een nummer dat Zita Swoon (met Carlens) vorig jaar nog live coverde met Barman als gastzanger. Het blijft duidelijk één grote familie. In het afsluitende 'Great American Nude' gebeurde iets merkwaardigs: Trouvé speelde gitaar en Carlens bas (en zong als een oude, blinde bluesneger), de latere groepsleden (Craig Ward, Danny Mommens, Vanhamel) bleven aan de kant. De vijfmansband (met dus Jules De Borgher, Klaas Janzoons en Barman) die in '94 de Belgische rockwereld op zijn kop zette, stond dus nog eens op de bühne. Niet dat dit lang duurde, want Mommens kwam al snel meespelen, maar toch: een merkwaardig moment en een muzikaal erg geslaagde afsluiter, waarna The Flying Dewaele Brothers met hún mix van 'Everybody's Weird' (binnenkort in de handel) de fuif begonnen. dEUS klonk eergisteren niet altijd even secuur, maar de mooie momenten vormden een zeer ruime meerderheid en een handvol ervan was waarlijk om door een ringetje te halen. Have a nice sabbatical, guys.

dEUS sluit maanden van toeren af in de Hallen van Schaarbeek

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234