Vrijdag 18/10/2019

Unizo

Eén op de zes (buurt)supermarkten is verlieslatend: "Grote retailers zagen poten van hun eigen stoel"

Beeld AP

Eén op de zes (buurt)supermarkten in Vlaanderen is verlieslatend. Dat blijkt uit een rendabiliteitsstudie van zelfstandigenorganisatie Unizo bij 370 winkels. "De supermarkten die wel winst maken, zijn onvoldoende rendabel om zich te wapenen tegen de komst van Alibaba of Amazon", zegt Luc Ardies, algemeen directeur van Buurtsuper.be (Unizo). 

Dat vindt Ardies spijtig, want "ze hebben voldoende troeven om die giganten te bekampen". De cijfers laten weinig aan de verbeelding over. Van de 370 buurtsupermarkten (genre AD Delhaize, Proxy Delhaize, Spar, Carrefour Market) die Unizo analyseerde op basis van de jaarrekeningen, zijn er 71 al drie jaar op rij verlieslatend. In België lijdt gemiddeld één op de vijf supermarkten (19,2%) verlies, in Vlaanderen gaat het om 17,6 procent of één op de zes. 

"Dat lijkt veel, maar de voorbije jaren hebben de zelfstandige winkeliers beter gepresteerd dan de eigen supermarkten van de grote retailers", geeft Ardies mee. Voor de goede verstaander: de financiële toestand bij de supermarkten die retailers à la Carrefour en Delhaize in eigen beheer hebben, is nog veel minder florissant. 

Toch doen veel buurtsupermarkten het ook goed. De rendabiliteit van de meeste winkels is de laatste drie boekjaren (2014-2015-2016) gestegen, net als de omzet en brutomarge (omzet min kosten, exclusief personeel, red.). Een supermarkt met een gemiddelde omzet van 5,5 miljoen euro realiseerde in 2016 een operationele winst van 191.517 euro en verdiende netto 126.778 euro. "Dat laatste komt neer op een nettowinstmarge van 2,3 procent, terwijl de kritische drempel op 2 procent ligt", zegt Ardies. Vooral op verse voeding kunnen de zelfstandige supermarkten nog een degelijke winstmarge realiseren. Op niet-voeding is dat haast onmogelijk.

Prijzenslag

"Je moet er rekening mee houden dat een eigenaar jaarlijks 50.000 euro opzij moet zetten voor onderhoud, en dan blijft er 76.000 euro over. Als je ervan uitgaat dat een opfrisbeurt van de winkel 1 tot 1,5 miljoen kost, dan besef je meteen dat supermarkten te weinig winst realiseren om de toekomst in te stappen. Bovendien zal het jaar 2017 veel minder goed zijn omwille van de prijzenslag die de retailers voerden."

De te lage rendabiliteit dreigt op termijn een probleem te worden. Want internetgiganten als Amazon en Alibaba kijken met begerige ogen naar de Europese retailmarkt, die zeker op het vlak van verse voeding online nog in zijn kinderschoenen staat. Vandaag koopt slechts 1 procent van de Belgen verse voeding online, in Nederland is dat 1,5 procent. 

"Waarom kopen consumenten online? Omwille van het grote assortiment, de prijs en de efficiëntie", vertelt Ardies. "Die rationele overwegingen halen vandaag de bovenhand. Maar hoe meer de slinger die richting uitslaat, hoe meer tegenbewegingen er ontstaan. Je merkt dat consumenten op bepaalde momenten nood hebben aan meer emotionele waarden, zoals winkelbeleving, persoonlijke benadering en authenticiteit."

Volgens Ardies moeten supermarkten de emo-troeven veel meer uitspelen. "Consumenten moeten er inspiratie kunnen opdoen, je moet hen producten aanreiken om hun vrienden of zichzelf culinair te verwennen. En je merkt dat sommige zelfstandigen daar ook slagen. Bijvoorbeeld door eigen bereidingen aan te bieden, door een bakkerij-afdeling te installeren of een eigen horecazaak op te starten in hun pand." Alleen, en daar ligt volgens Ardies de uitdaging, moeten de grote retailers mee willen in dat emo-verhaal.

"Vandaag zijn die retailers alleen bezig met de omzet van die zelfstandige winkels. Ze zouden zich beter focussen op de rendabiliteit van die supermarkten, zodat de zelfstandigen hun zaak 'future-proof' kunnen maken. Maar daar hebben ze weinig aandacht voor. Zo dreigen de grote retailers op termijn de poten van hun stoel af te zagen, waarop ze vandaag nog rekenen om te groeien en winst te maken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234