Maandag 23/11/2020

Openbaar vervoer

Een op de drie vrouwen mijdt trein en bus uit angst voor medepassagiers

Door besparingen de voorbije jaren is er ook minder personeel aanwezig, vooral 's avonds en in het weekend.Beeld Photo News

Voor een op de drie vrouwen is de vrees voor ongewenst gedrag van medepassagiers een reden om het openbaar vervoer niet te nemen. Ook bij een op de vijf mannen is dat het geval, blijkt uit een enquête van de FOD Mobiliteit.

De FOD Mobiliteit vroeg tweeduizend Belgen naar de voor- en nadelen van de verschillende transportmiddelen. Daaruit bleek dat de kostprijs en de matige stiptheid en efficiëntie de grootste struikelblokken zijn om het openbaar vervoer te nemen. Maar ook ‘ongewenst gedrag’ blijkt een niet te onderschatten factor: het houdt een op de drie vrouwen en een op de vijf mannen tegen om het openbaar vervoer te nemen. 

“Die cijfers zijn verbazend hoog”, zegt verkeersexpert Dirk Lauwers (UAntwerpen). “Maar we moeten er natuurlijk rekening mee houden dat die het subjectieve veiligheidsgevoel weergeven. Dat kan gebaseerd zijn op eigen ervaringen, maar ook op de ervaringen van anderen of op vooroordelen.” De helft van de Vlamingen gebruikt bijvoorbeeld nooit het openbaar vervoer. “En mensen die het openbaar vervoer minder gebruiken, hebben er doorgaans een negatief beeld over”, zegt onafhankelijk mobiliteitsexpert Kris Peeters. 

In zijn Nationale Verkeersonveiligheidsenquête van 2019 schreef verkeersinstituut Vias al: “Voor alle types van openbaar vervoer noteren we een stijgend onveiligheidsgevoel de laatste jaren.” Een enquête van de FOD Mobiliteit uit juni toonde dan weer aan dat sinds de coronacrisis voor veel mensen het gezondheidsrisico een belangrijke reden is om de auto, de fiets of wandelen te verkiezen boven het openbaar vervoer.

Beeld DM

“Over ongewenst gedrag ontvangen wij niet veel klachten”, zegt consumentenbond TreinTramBus. “Als we er krijgen, dan gaat het voornamelijk om de grootsteden Antwerpen en Brussel.” De NMBS zegt dat het aantal gemelde gevallen bij de veiligheidsdienst de afgelopen jaren licht gestegen is, al komen de meeste meldingen rechtstreeks bij de politie terecht. 

Dat mensen zich tegenwoordig onveiliger voelen, kan volgens Lauwers te wijten zijn aan de grotere afstand tussen het personeel en de passagiers. “De bestuurders van trams en bussen zitten nu volledig afgezonderd met een glazen scherm, om hen te beschermen tegen besmettingen. Maar voor de passagiers betekent dat natuurlijk dat de sociale controle voor een deel wegvalt.”

‘Meer personeel’

Ook minder personeel op de treinen en in de stations kan tot een hoger onveiligheidsgevoel leiden, zegt Peeters. “Bovendien zag je de afgelopen jaren de tendens dat ’s avonds en in het weekend stationsloketten sneller gesloten werden en er geen personeel meer aanwezig was, vanwege besparingen. Als je als passagier alleen in een donker station moet wachten, geeft dat niet meteen een veilig gevoel.”

Die tendens wil de nieuwe federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) net terugdraaien. In zijn beleidsnota staat dat de minister in elk station om het halfuur een trein wil, maar ook dat er ’s avonds en in het weekend meer personeel voorhanden moeten zijn. “Om de mobiliteitsshift te doen slagen, is het cruciaal om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Veiligheid is daarom een prioriteit”, zegt Gilkinet bij monde van zijn woordvoerder.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234