Donderdag 20/02/2020

Grensaankopen

Een op de drie Belgen doet inkopen in buitenlandse supermarkten

Beeld AFP

De Belg is vorig jaar opnieuw meer voeding in Frankrijk en Nederland gaan kopen. De Belgische bestedingen in Nederlandse supermarkten stegen in één jaar met bijna 14 procent en in Franse winkels met 7,5 procent. Eén Belg op de drie gaat regelmatig over de grens winkelen. De reden is duidelijk: de meeste voedingsproducten zijn in ons land 10 tot 12 procent duurder dan over de grens. 

De voedingsindustrie in ons land kreunt onder de grensaankopen. Vorig jaar viel de omzet op de Belgische markt door de vlucht naar het buitenland met 5,3 procent terug, zo stelt de federatie van de Belgische voedingsindustrie Fevia vast. Ze wijst de opeenvolgende fiscale maatregelen als hoofdschuldige aan. De gezondheidstaks, verpakkingsheffing en hogere accijnzen stimuleren de Belg om naar Auchan, Leclerc en andere Jumbo’s te trekken. “Vergeet niet dat de helft van de Belgen op minder dan 50 kilometer van een grens woont”, aldus Fevia. “Het blijkt bovendien dat mensen die de grens oversteken om de goedkopere alcohol en frisdranken in te slaan, ook andere producten meebrengen.”

Volgens een analyse van het aankoopgedrag van 5.000 Belgen door het onderzoeksbureau Gfk doet een Belg op de drie regelmatig zijn inkopen in een buurland en dat gebeurt gemiddeld 9 keer per jaar. Duitsland en Luxemburg waren vorig jaar minder in trek maar Frankrijk en Nederland blijven populair. In totaal stegen de grensaankopen op een jaar tijd met 4,6 procent. 

Goedkope dranken

Frankrijk is de topbestemming. Vorig jaar besteedde de Belg 273 miljoen euro aan voeding in Frankrijk, dat is 72 procent meer dan in 2008 en 7,5 procent meer dan in 2017. Frankrijk lokt de Belgen onder meer met spotgoedkope mineraalwaters, frisdranken en wijnen. “De winkels van Auchan in de grensstreek zijn mastodonten. Je vindt daar echt alles. Auchan foldert tijdens de feestdagen – de periode dat de mensen het meest kopen – tot bijna aan de Nederlandse grens. Het is duidelijk dat ze ons land een belangrijke markt vinden”, zegt retailexpert Jorg Snoeck. 

Ook de voedingsaankopen in Nederland blijven maar toenemen, al hebben de winkels van Albert Heijn zich intussen over gans Vlaanderen verspreid. Vorig jaar stegen de Belgische bestedingen bij onze noorderburen nog eens met 13,8 procent van 160 naar 182 miljoen. “We leven in een transparante wereld”, zegt Snoeck. “De consument kan de prijzen van alle voedingsmiddelen in de Jumbo (de goedkoopste Nederlandse supermarkt volgens de Consumentenbond, red.) gewoon online opzoeken. Waarom zou hij dat niet doen? Hij is niet trouw aan zijn supermarkt en beseft ook dat elke euro moet omgedraaid worden.”

Geen randfenomeen meer

De prijs is nog steeds de belangrijkste reden voor onze vlucht naar het buitenland. Het Prijzenobservatorium heeft een uitgebreide vergelijking gemaakt van de prijzen in ons land en de buurlanden in 2018. Het gebruikte daarvoor de prijzen van voedingsproducten in de winkels zelf. Zo waren zeven op de tien van de 13.495 producten in Nederlandse supermarkten in ons land gemiddeld 11,7 procent duurder. Hetzelfde verhaal voor de winkels in Frankrijk: meer dan 60 procent van de etenswaren zijn er goedkoper.

Fevia waarschuwt dat nog meer koopkracht naar het buitenland zal verdwijnen. “Grensaankopen zijn geen randfenomeen maar een steeds groter wordend probleem”, zegt voorzitter Jan Vander Stichele. “Door de budgettaire maatregelen van de regering zijn de producten hier duurder geworden: dat schaadt onze bedrijven maar verzwakt ook de hele Belgische economie en zorgt ervoor dat de schatkist inkomsten verliest. We roepen toekomstige regeringen dan ook op om komaf te maken met de opeenstapeling van taksen.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234