Vrijdag 06/12/2019

Een onstuitbare liefde voor monsters

Hij bewonderde de gelaatstrekken van Frankenstein en vereeuwigde Dracula op onsterfelijke wijze. Kunstenaar Basil Gogos had een delicaat talent voor griezels. Honderden schilderde hij er, in een tijd waarin de wereld nog behoefte had aan monsters van de verbeelding.

Zijn werk verscheen vaak op de cover van het horrormagazine Famous Monsters of Filmland. De monsters die hij portretteerde, zagen eruit alsof hij ze persoonlijk naar zijn studio had uitgenodigd om ze te schilderen in schitterende kleurschakeringen.

Zijn Frankenstein zag er bedroefd uit, met neergeslagen ogen - eerder een slachtoffer dan een dader. "Hij kan het niet helpen dat niemand met hem te maken wil hebben", aldus Gogos, "of dat ze hem zo lelijk gemaakt hebben. Daarvan is hij zelf het eerste slachtoffer."

Een bijzondere voorkeur had hij voor Boris Karloff. Dat blijkt uit een brief aan de dochter van de acteur die Frankenstein zo indrukwekkend neerzette. Karloff stierf een paar weken voor Gogos' portret van hem gepubliceerd werd.

"Geweldige gelaatstrekken met perfect gebeitelde vlakken", schrijft de kunstenaar. "Hoge jukbeenderen en ogen die diep verzonken liggen in hun kassen - puur drama!"

Erg zelfverzekerd was de schilder niet, in zijn beginjaren. Zijn eerste opdracht was een coverillustratie bij de film House of Usher, naar het beroemde verhaal van Edgar Allan Poe. "Toen ik klaar was", herinnerde Gogos zich, "hield ik het dagenlang achter. Zo schaamde ik mij voor wat ik gemaakt had. Toen ik eindelijk de moed had verzameld om het in te leveren, belde de uitgever mij. 'Waar zit jij?' wilde hij weten. 'Ik wil je omhelzen en kussen.'"

Van The Mummy tot King Kong, van Godzilla tot Het spook van de opera: een voor een zou Basil zijn monsters op onnavolgbare wijze vereeuwigen. Niet zelden schilderde hij ze van stills van zwart-witfilms. "Voor mijn geestesoog zie ik die dan veranderen in kleur, pure kleur. Als ze af zijn, zien ze er precies uit zoals ik ze me in mijn verbeelding voorgesteld heb."

De zoon van een Egyptische spoorwerker en een modeontwerpster liep al tegen de zestig toen hij zijn monsters vaarwel zei en zich wijdde aan de schone kunsten. Gogos schilderde landschappen en abstracte doeken, maar was niet te beroerd om af en toe nog het artwork van een metalgroep te verzorgen. "Ik voel mij pas echt vrij", liet hij optekenen, "als ik monsters kan schilderen."

Hij kreeg het aan zijn hart, zoals dat past voor een bedenker van vreeswekkende schepsels. Naast zijn echtgenote laat hij verweesde freaks achter. "Au, man!" schrijft een fan op de rouwpagina van bloody-disgusting.com. "Weer een legende die weg is! Ik zocht in mijn garage juist naar een tijdschrift met werk van hem toen ik hoorde dat hij het hoekje om is."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234