Donderdag 21/11/2019

Een onderbroek? Neen, kunst

In het deftige Amsterdam-Zuid loopt voor de derde keer de beeldenexpo Art Zuid. De buurt is enthousiast, maar voor sommige passanten gaat de aanblik van een reusachtige onderbroek in het straatbeeld toch te ver.

In de middenberm van de Apollolaan in Amsterdam hangt een roze paaldanseres, gemaakt van afvalmaterialen. Het reusachtige beeld van de Nederlandse kunstenaar David Bade is wel het laatste wat je verwacht in deze brave woonwijk. En dat is precies wat initiatiefneemster Cintha van Heeswijck van Art Zuid beoogt.

Van Heeswijck, een buurtbewoonster zonder kunstachtergrond, organiseert de beeldententoonstelling alweer voor de derde keer. De route door het beroemde 'Plan Zuid' van architect Berlage (1856-1934) telt dit jaar 70 beelden van kunstenaars uit ruim twintig landen. Als curator is professor Henk van Os aangetrokken, oud-directeur van het Rijksmuseum.

Aanleiding voor het initiatief was onvrede met het gebrek aan levendigheid in haar buurt, zegt Van Heeswijck: "Het was gewoon saai hier. Berlage heeft een schitterende wijk ontworpen met brede lanen en intieme pleintjes waar mensen kunnen wonen. Alleen: op die lanen gebeurde niets. Ik wilde er weer bruisende ontmoetingsplekken van maken."

In dat opzet lijkt ze geslaagd, want de eerste editie onder curator Michiel Romeyn (Jiskefet) trok in 2009 meteen 90.000 bezoekers. Twee jaar later wist schrijver-kunstenaar Jan Cremer al 350.000 mensen naar de buurt te lokken. Door het succes sleepte Art Zuid verschillende erfgoedprijzen in de wacht, en krijgt het dit jaar voor het eerst gemeentelijke subsidie. Hierdoor kon ook in deze tijden van crisis een derde editie worden georganiseerd.

Onder Henk van Os is dit jaar wederom een aantal grote internationale namen binnengehaald, zoals Erwin Wurm, Jonathan Meese, Carl Andre en Ai Weiwei. Uit België doen vier kunstenaars mee: Peter Buggenhout, Eugène Dodeigne, Michel François en Koen Vanmechelen.

Benefiet voor Fabre

Vooral over het werk van Buggenhout, een kleurrijk bouwsel met wapperende stukken plastic, is Van Os enthousiast. "Heel belangrijk bij deze route is de wisselwerking met de buurt. Buggenhouts werk heeft wat dat betreft mijn verwachtingen nog overtroffen. Het is wilde, ruige, destructieve kunst, die in scherp contrast staat met de voldane omgeving."

Het thema van de tentoonstelling is dit jaar 'engagement'. Onder dit motto zijn ook een groot aantal werken van kunstenaars uit niet-westerse landen geselecteerd, zoals Ghana, Ethiopië, Nigeria en Vietnam. Vroeger heette dit 'World Art', maar Van Os spreekt liever van 'Global Art'. "De kunstwerken van alle deelnemers staan in niet-hiërarchische verhouding tot elkaar. We gaan niet op zoek naar het onderscheid, maar zoeken naar datgene wat kunstenaars bindt. Hun engagement, hun verlangen om ideeën in kunstvormen uit te drukken."

De reacties van de buurt op de kunstroute zijn over het algemeen heel positief, zegt Van Heeswijck. Tijdens de vorige editie viel een gouden schildpad van Jan Fabre zelfs zo in de smaak dat buurtbewoners (vergeefs) een benefietveiling organiseerden om het werk permanent te behouden.

Maar er zijn ook uitzonderingen. Over het werk Underpants van Kenichi Ogawa ontstond een relletje. De enorme witte onderbroek hing aanvankelijk pal voor het Hilton Hotel, maar dit leidde tot klachten van Amerikaanse gasten. Onder druk van het hotel is het werk nu verplaatst naar de overkant van de straat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234