Donderdag 28/10/2021

Een oefening in bescheidenheid

Sarah en Gert Bettens kent u natuurlijk als de creatieve spil van K's Choice, maar sinds kort houden ze er samen ook een, naar hun familienaam vernoemd, hobbygroepje op na dat met Waving at the Sun net een eerste plaat uit heeft. 'Het wordt steeds moeilijker om nieuwe dingen te doen.'

Het lijkt op het eerste gezicht een beetje vreemd: twee muzikanten die in hun eigen groep over de volledige vrijheid beschikken om hun eigen ding te doen, maar toch de behoefte voelen om onder een andere dekmantel aan de slag te gaan. Ook Gert geeft inmiddels toe dat er op die manier misschien wel meer verwarring is ontstaan dan de bedoeling was. Maar tegelijk vond zowel hij als zijn zus dat de muziek die ze klaar hadden genoeg afweek van wat ze met K's Choice doen om er een ander etiket op te kleven.

Deels klopt dat ook, want hoewel die twee stemmen uit de duizenden herkenbaar blijven, zijn er enkele sfeervolle instrumentale stukken die je eerder aan de IJslandse supergroep Sigur Rós zou toeschrijven. De muziek dubbelt bovendien als filmscore voor Beyond the Challenge, de gloednieuwe documentaire die avonturier Dixie Dansercoer volgt tijdens zijn tocht naar de Noordpool. "Dat je er Sigur Rós in hoort, vind ik een groot compliment", stelt Gert.

"Ik hoop dat we onbewust geen plagiaat hebben gepleegd, want het is zeer zeker waar dat ze dit keer een belangrijke inspiratiebron waren. We vonden het sowieso een hele uitdaging om een echte soundtrack te mogen maken waarbij we van de geijkte paden konden afwijken. Tegelijk was het ook niet onze ambitie om zo'n typische soundscapeplaat op te nemen, met veel strijkers en korte fragmentjes tussendoor.

"Eigenlijk hebben we ons meer gespiegeld aan wat Eddie Vedder voor Into the Wild heeft gedaan: klein en akoestisch, maar wel met veel aandacht voor goede melodieën."

Sticker op de hoes

Sarah legt uit dat het merendeel van de muziek ontstaan is toen de expeditie van Dansercoer nog bezig was. Ze waren dus vooral aangewezen op beelden van de voorbereidingen, en het volgen van zijn reisblog. "Zo'n poolavontuur spreekt heel hard tot de verbeelding, waardoor onze muziek eigenlijk als vanzelf een stuk filmischer werd. Het had als bijkomend voordeel dat we de songs niet moesten chronometreren: het knip- en plakwerk is pas achteraf gebeurd. Er is dus links en rechts wat in de muziek gesneden. Een oefening in bescheidenheid, maar het is heel smaakvol gedaan. Bovendien: we hebben onze plaat, en daar blijven ze af.

"Ik hoop bovendien dat we die kans in de toekomst nog gaan krijgen, want op een vreemde manier heb je zo als muzikant nog meer vrijheid dan anders. Het hoefde niet per se in het verwachtingspatroon van K's Choice te passen. Het mocht één minuut duren. Of zes. Instrumentaal zijn, of gezongen. Alle wegen lagen open. Met één bedenking: we wilden er wel een paar echte liedjes bij, want anders is de radio niet mee, en lijkt het of de plaat niet eens bestaat."

Sarah en Gert beseffen dat ze met Waving at the Sun geen plaat gemaakt hebben die snel op nummer één zal geraken in de hitparade, maar dat blijkt bij navraag ook hun ambitie niet. "We hebben de opnamen helemaal zelf gefinancierd, dus er was geen platenfirma die zich kon komen moeien. Ik ben ervan overtuigd dat de mensen die om de juiste redenen van K's Choice houden vroeg of laat de weg naar die Bettens-plaat wel zullen vinden. Al hebben we toch maar een sticker op de hoes geplakt om te melden dat wij het zijn. Zo zijn we helemaal zeker."

Inmiddels staat er een korte Europese tournee gepland, begin volgend jaar worden voorbereidingen getroffen voor een nieuwe K's Choice-plaat. Al geeft Gert ruiterlijk toe dat het er na zo veel jaren samen niet eenvoudiger op wordt om te blijven verrassen. "Er zit veel waarheid in het cliché dat je eigenlijk maar één nummer in je hebt. En als je lang samenwerkt ontwikkel je op de koop toe ook een sound die haast onmiddellijk herkenbaar is."

Dat was een van de redenen waarom K's Choice er na vier succesvolle cd's in 2003 mee ophield. "Een van de verstandigste beslissingen die we ooit genomen hebben", vindt Sarah nog steeds. "Ik ben sindsdien veel meer muzikant geworden. Met Gert in de groep was het voor mij bijvoorbeeld nooit nodig om zelf gitaar te leren spelen. Bovendien zaten we na vier platen vast in een routine, en het leek ons een goed idee om die te doorbreken.

"Natuurlijk: met K's Choice waren we verwend. Het geld kwam binnen, de platen scoorden goed en we stonden in grote zalen. Solo heb ik mijn verwachtingen dus wel moeten bijstellen. Ik hoopte in de eerste plaats dat ik van de muziek zou kunnen blijven leven, zodat ik niet na anderhalf jaar wanhopig terug bij Gert aan de deur moest staan met de vraag om K's Choice weer samen te fluiten.

Geen verklaring

"En uiteindelijk was ik het die aan haar deur stond", lacht Gert. "Want ik zou liegen als ik zeg dat Woodface een groot commercieel succes is geworden. Bovendien was na zes jaar ook de goesting er terug om samen een nieuwe plaat op te nemen. En ook nu blijven we op zoek naar nieuwe dingen.

"Ik wil niet gewoon muziek blijven maken omdat ik niks anders kan, ook al is het vandaag veel moeilijker om fris te klinken dan pakweg vijftien jaar geleden. Daarom halen we er al eens nieuwe muzikanten bij. Of spelen we naast de groep ook met andere mensen samen. Als een succesvolle band vroeger uit elkaar ging, snapte ik dat nooit. Het kon toch niet zo moeilijk zijn om met elkaar overeen te komen? Nu weet ik dat het daar niet om draait. Veel belangrijker is het om het gevoel te hebben dat je op creatief vlak nog vooruitgang kunt boeken."

Echo Mountain - de comebackplaat - werd drie jaar geleden een behoorlijk succes, maar kon verkoopsmatig niet tippen aan The Great Subconscious Club, Cocoon Crash, Paradise in Me of Almost Happy. Sarah: "Natuurlijk vind ik het spijtig dat wat we nu doen minder impact heeft dan 'Not An Addict', maar dat heb je als muzikant zelf niet in de hand. Soms valt commercieel en artistiek succes samen, maar dat is zeker geen garantie. Ik heb er verder ook geen verklaring voor.

" Wat ik wél weet is dat de meest vanzelfsprekende dingen nog altijd het snelst werkt op de radio. En ook radio maken is steeds meer een business geworden. Vandaar dat de instrumentale nummers die we nu met Bettens maken veel moeilijker in een playlist zullen geraken."

Gert knikt. "Wij kunnen het ons veroorloven om tussendoor een plaat als deze uit te brengen. Wij hebben al een zekere bekendheid, dus dat helpt. Maar laat diezelfde muziek door een jonge band maken, en die krijgt nadien nooit nog de kans om nog een tweede cd op te nemen. Omdat er geen tijd en geen geld voor is. Toen wij begonnen, kreeg muziek nog de tijd om te kristalliseren. Die ruimte is er nu niet meer. Op de koop toe heeft het geen zin om te focussen op het schrijven van een hit. Want mocht het zo eenvoudig zijn, zou iederéén het zo doen. Dus dan kunnen we net zo goed integer blijven, en op zijn minst de muziek maken die we zelf mooi vinden."

Waving at the Sun van Bettens is uit bij Wallaby Records en wordt verdeeld door Rough Trade. Bettens gaat vanaf deze week op tournee. Sarah Bettens zit vanaf donderdag in de jury van De beste singer-songwriter van Vlaanderen, op VIER.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234