Vrijdag 30/10/2020

Een nieuwe poging om te vliegen

Panamarenko toont 'Bing Motor II' bij Brachot

Leonardo da Vinci slaagde er niet in om te vliegen maar Panamarenko blijft het probreren. Met zijn nieuwste tuig, Bing Motor II, dat vanaf vandaag in zijn vaste Brusselse stek te zien is, tracht de Antwerpse kunstenaar die oude droom van de mens opnieuw waar te maken. Daarmee onderneemt Panamarenko een nieuwe stap in de queeste die hem reeds meer dan dertig jaar bezighoudt. Zoals het publiek ondertussen wel weet koestert Panamarenko in zijn fantasierijke onderzoeksdrift veeleer de illusie dan dat hij werkelijk wenst door het luchtruim te klieven. In dat geval was hij immers al lang vliegenier of parapente-springer geworden. Ook niet de pure techniek houdt hem bezig, maar de wetenschap toen die nog een uiting was van de wil om het onmogelijke te verwezenlijken. Van die osmose tussen wetenschap, techniek en droom maakt hij tastbare poëzie, die hem een unieke plaats in de kunstwereld opleverde. Zijn volgende tentoonstelling is dan ook in de befaamde Hayward Gallery in Londen, van 10 februari tot 2 april 2000.

De motor die Panamarenko nu in Brussel toont, maakt volgens de technische specificaties 300.000 omwentelingen per minuut en is bedoeld om een vliegende schotel aan te drijven. Met 300 van zulke motors kan de 'ferro-Luster saucer' zich met een startsnelheid van 200 km/sec. zigzaggend door de ruimte bewegen.

De 'Bing Motor II' van Panamarenko wordt vanaf vandaag tentoongesteld in Galery Christine et Isy Brachot, Villa Hermosa 8, 1000 Brussel. Geopend van dinsdag tot vrijdag van 10 tot 13 en van 14 tot 18 uur, zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur. Gesloten op 25, 26 en 31 december en op 1 en 2 januari.

Kunst in café Posthotel

Schilderijen van Noël Drieghe

Het interieur van de gelagzaal van het Posthotel, een café met een rijke traditie tegenover het station van Wetteren, is een beschermd monument. De nieuwe eigenaar van het pand gaf de meer dan een eeuw oude wandschilderingen, het houtwerk en de glasraampjes vorig jaar een grondige restauratiebeurt. Terzelfdertijd breidde hij het café uit met een leeskamer waar kranten en tijdschriften ter beschikking liggen. Voor deze ruimte liet hij de schilders Raf Buedts, Bart Baele en Tom Jooris elk een werk maken. Thans zijn deze werken echter van de muur gehaakt en is er een kleine tentoonstelling met schilderijen van Noël Drieghe.

Drieghe kan bogen op een indrukwekkend en homogeen oeuvre. De basis van zijn werk is steeds de vlakverdeling, met de gulden snede als maatstaf, en de nevenschikking van de kleuren geweest. Andere variabelen zoals de expressieve penseelstreek of het benadrukken van de tactiele eigenschappen van de verf, weert hij uit zijn secuur uitgevoerd werk. Ondanks deze standvastigheid, heeft hij zich echter nooit herhaald. Onlangs maakte hij ook de overstap van het tweedimensionale vlak naar het object. De vormen in zink en aardewerk komen zo uit zijn schilderijen gekanteld en zijn er, zoals bij elke nieuwe stap, een logisch en in dit geval tastbaar vervolg van.

Noël Drieghe tot 31 januari 2000 in het Posthotel, Stationsplein 11, 9230 Wetteren. Op vrijdag vanaf 15.30 uur, zaterdag, zondag en maandag vanaf 11 uur (gesloten van 24 december tot 6 januari 2000).

Het werk van een Mechelse 'ex-Provo'

Retrospectief Jan De Winter in CC A.Spinoy

Jan De Winter (1936) is voor de Mechelaars geen onbekende. In de jaren zeventig was hij als cartoonist actief onder de naam Duncan en hij voerde onder meer acties tegen het verstarde cultuurbeleid van het Mechelse stadsbestuur. Die acties werden meestal met vrienden aan de tapkast van 'Herten Aas' beraamd, een café aan de Haverwerf. Sindsdien heeft De Winter een omvangrijk en vooral gevarieerd oeuvre verwezenlijkt: van cartoons, schilderijen en performances tot ontwerpen voor theaterkostuums. Zijn werk uit de jaren tachtig wordt vooral gekenmerkt door humor, satire en ironie. De laatste tijd werd de ironie ook aangevuld door een ondertoon van verscheurdheid.

De schilderijen van De Winter zijn meestal uitgesproken figuratief en vertolken een absurde, bevreemdende situatie. In die zin zijn ze ook verwant aan zijn cartoons, al zijn die makkelijker te bevatten.

Homo Sapiens op weg, retrospectief van Jan De Winter, is gratis te bezichtigen tot 16 januari 2000 in het cultureel centrum A. Spinoy, Minderbroedersgang 5, Mechelen. Alle dagen van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag, 25 en 26 december en 1 en 2 januari. Info: 015/29.40.00.

Zes fotografen brengen Brussel in beeld

Galerij Verhaeren, Brussel

Jacques Brel zei ooit: "Vertrekken naar Hong-Kong is gemakkelijk, maar Brussel verlaten, dat is pas moeilijk...". De organisatie Croiseregard brengt nu zes fotografen samen die hun visie op de hoofdstad geven. Pierre Kempeneer liet zich reeds eerder opmerken met reeksen over 'ketjes' op straat, graffiti in Brussel, de Matongéwijk, betogingen en achtergestelde Brusselse wijken. Stéphane G.Schollaert is een dokter uit Waver, niet toevallig met een specialisatie in de radiografie, die vooral intimistische stillevens fotografeert met veel aandacht voor licht en zachte schaduwen. De stad Brussel is een onderwerp dat in zijn oeuvre eerder uitzonderlijk aan bod komt, zoals in de reeks over de Kunstberg. De landelijke rand van de hoofdstad, meer bepaald de omgeving van Elingen, boeit hem des te meer. De andere deelnemers aan de expositie zijn Jacques Vilet, Anna Robazynski, Sylvie Derumier en Jamal Hammani, een fotograaf van Marokkaanse afkomst. Deze tentoonstelling is bedoeld als aanloop naar Brussel 2000, Europese cultuurstad.

Fototentoonstelling tot 30 januari 2000 in Galerij Verhaeren, Jachtstraat 64, 1170 Brussel. Open van woensdag tot zaterdag van 14 tot 18 uur en zondag van 10 tot 13 uur. Info: 02/673.87.17.

Kerststallen uit Murcia, Spanje

Kapellekerk, Brussel

Wist u dat de traditie om de geboorte van Jezus te vieren door de uitbeelding van een kerststal teruggaat op Franciscus van Assisi? Wel, ik evenmin, maar zo staat het in de brochure die bij de tentoonstelling van kerststallen uit de Spaanse regio Murcia in de Brusselse Kapellekerk hoort. In Spanje was de kerststal in de 17de eeuw reeds gekend en de handel zorgde ervoor dat het gebruik mee werd geëxporteerd over de gehele wereld. De traditie van het maken van kerststallen, met de polychrome terracotta beelden versierd met allerlei materialen, wordt in die streek van Murcia tot vandaag onderhouden. De tentoonstelling in de Kapellekerk biedt de mogelijkheid om kennis te maken met het kunstambacht uit die regio.

De tentoonstelling loopt tot 9 januari 2000 in de Kapellekerk, Kapelleplaats in 1000 Brussel. Alle dagen van 12.30 tot 16.30 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234