Zaterdag 06/06/2020

Een nieuwe lichting filmtalent

Mini-festival van de KASK-eindwerken

Gent / Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent bestaat al 250 jaar, maar ten tijde van haar stichting was er van film natuurlijk nog geen sprake. In die Academie heeft de afdeling animatiefilm, die in 1966 werd opgericht, zich een wereldwijde reputatie opgebouwd, waarvoor de basis indertijd gelegd werd door Raoul Servais. Sedert een achttal jaar is ook film in Gent een autonome optie geworden.

Sinds jaar en dag is KASK de bekende afkorting en die naam zal nog wel een tijdje gehanteerd blijven, ook al maakt de Academie nu officieel deel uit van de Hogeschool Gent. En dus blijft ook de naam KASKFILMS bestaan, als aanduiding van het jaarlijks terugkerend minifestival waarop de eindwerken van de afdelingen film en animatiefilm worden voorgesteld. Een minifestival is het wel degelijk, want KASKFILMS 2001 duurt welgeteld één dag, maar dan wel op twee plaatsen. Er worden acht animatiefilms vertoond (die we nog niet gezien hebben) en vier eindwerken van de optie film. Het betreft twee korte speelfilms en twee documentaires, die samen ook twee zaken duidelijk maken: enerzijds dat er dit jaar een veelbelovende lichting afstudeert aan de Gentse filmschool en anderzijds dat het telkens om totaal verschillende filmgenres en persoonlijke stijlen gaat.

De korte film België-Turkije van Brecht Vanhoenacker schetst het rauwe, zelfs wat ranzige portret van een Gentse familie, tegen de achtergrond van de voor de Rode Duivels zo desastreuze voetbalmatch tijdens het voorbije EK. Het feit dat zoon Lex behalve een vuilbekkende skinhead en een Jan Ceulemans-fan ook dol blijkt te zijn op de aria's van Maria Callas en zo bijgelovig is dat hij de match niet eens op televisie durft te volgen, is een van de ongewone bouwstenen van deze milieuschets, die ook wel naar het universum van de toneelgroep Victoria knipoogt. De onvrijwillige poëet van Peter Monsaert is een zogenaamde mockumentary, waarin een zoektocht wordt ondernomen naar leven en werk van ene Dirk van Walraven, een taxidermist wiens levenswerk uit 150 opgezette konijnen blijkt te bestaan. En uit een aantal gedichten die nooit gepubliceerd raakten. Niet helemaal ten onrechte, zo blijkt. In de 'documentaire', waarin een aantal codes en conventies van het genre nauwgezet gevolgd worden, inclusief de zeer professionele vertelstem, wordt geprobeerd het geheim achter die konijnenobsessie te ontsluieren, terwijl tegelijk de positie van de filmmaker als manipulator ter discussie wordt gesteld.

Een échte documentaire is dan weer Golden City, waarin Elfi De Vos de impact van het toerisme op de Indiase woestijnstad Jaisalmer bekijkt. Zelf noemt ze het "een documentaire over bedrog en bedrogen willen worden", aangezien in dit grappige en interessante, maar ook zorgvuldig gebalanceerde werkstuk zowel de westerse toeristen als de plaatselijke bevolking regelmatig in hun hemd worden gezet.

Persoonlijker dan Home Video kan een documentaire moeilijk zijn, want voor haar eindwerk nam Christina Vandekerckhove de even moedige als schizofrene beslissing om het gevecht van haar zus tegen kanker (en ook de reacties van haar ouders) met een videocamera te volgen. Een film gemaakt met liefde en respect, maar ook van een soms onbehaaglijk stemmende eerlijkheid en directheid.

KASKFILMS 2001, woensdag 20 juni in het Filmplateau R.U.G. aan de Paddenhoek en in Cinema Sphinx aan de Koornmarkt in Gent. Voorstellingen van 18 tot 0.15 uur.

Vier eindwerken in totaal verschillende filmgenres en persoonlijke stijlen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234