Zaterdag 29/01/2022

Een nieuw hoogtepunt

Klapstuk 99 Internationaal dansfestival * Leuven, 12 tot 28 oktober

Op de oprijlaan naar het aanstormende jaar, eindigend op een driedubbele nul, lijkt het nog koffiedik kijken of de uitkomst van die nullen nul is, dan wel of er beweging in zit. Zeker is dat er lik op stuk zal worden gegeven op de negende editie van Klapstuk. We beginnen ons overzicht bij het 'rarekwietenkabinet'.

In Oraculos (van dinsdag 12 tot donderdag 28 oktober) neemt de Colombiaan Enrique Vargas met zijn theatergroep Teatro de los Sentidos (theater der zintuigen), voor de gelegenheid aangevuld met vier Belgische acteurs, de toeschouwers mee op een tocht waarbij nieuws-gierigheid een drijfveer is en het toeval voortdurend betekenisvol om de hoek loert. Als een orakel onthult Vargas: "Mijn projecten hebben vaak te maken met dat wat zich in het donker bevindt. Alles wat je niet ziet of hoort, is even belangrijk als de dingen die je waarneemt."

Ook Pas de Deux (Eurovisie-songfestival '83) doet wellicht wenkbrauwen fronsen en belletjes rinkelen. Kracht achter dit project, maar meer nog achter tal van video-installaties is Walter Verdin. In coproductie met Klapstuk 99 en het Ro-theater werkt hij aan de video/dance-performance Storm. Vijf danseressen gaan van woensdag 13 oktober tot vrijdag 15 oktober in dialoog met Verdin. Randi op donderdag (14, 21 en 28 oktober) zegt precies waarover het gaat. Een talkshow, maar dan van een ander kaliber dan die van het Toneelhuis of die van tv-productiehuizen. Randi De Vlieghe voert drie donderdagen op rij gesprekken met dansende mensen of mensen van de dans. De stoel staat al klaar voor onder meer Anne Teresa De Keersmaker en Pascale Platel (winnaar Signaalprijs voor jeugdtheater 99).

Vreemde vogel Jan Decorte kleurt een klassiek drama rond koning Laios tot Bêt Noir (van dinsdag 19 tot zaterdag 23 oktober). DE ONdeRNEMING en Bloet vzw tekenen voor dans en tekst als: La sphynxe ohala. Tri-esias heptchiets gesien. Een eeuwige zoeker en zwerver die het verhaal van Oedipus vertelt, heeft iets van ohala!

Een laatste rare kwiet is de Canadese danser-performer Benoît Lachambre, die in Délire Défait/Undone Delirium, werkend met verschillende media, met zijn zelfbeeld wordt geconfronteerd en vooral dan met de decompositie ervan (van maandag 25 oktober tot woensdag 27 oktober).

Neoklassiek-Muziek

In Double Points vindt de Italiaan Emio Greco in de Spaanse Bertha Bermudez een lichaamsevenwicht dat hen naar hoge hoogten voert. Deze in een theatraal kader beheerste beweging werd alom geprezen en zal ook in Leuven hoge ogen gooien (op dinsdag 12 en woensdag 13 oktober).

Thomas McManus vinden we terug in twee producties. Eerst in Pretty Sticks (op woensdag 13 en donderdag 14 oktober), met componist Rik Verstrepen en zangeres Angélique Willkie (Zap Mama, Die Anarchistische Abendunterhaltung) aan zijn zij. Later in Pause, waarin hij samen met Nik Haffner met live muziek en dans een verhaal improviseert van twee dansers en een raar personage. Pause verwijst naar de pauze in Pause, waarin beweging en muziek stilvallen.

In Work for Three (woensdag 27 en donderdag 28 oktober) vult Dan Caspersen de ruimte met muziek van de polyfonist Ockeghem en zijn tijdgenoten, waardoor woordflarden stromen. Balancerend tussen concreetheid en abstractie brengen vier dansers een verhaal over tijd.

Futur Présent

De reeks Futur Présent geeft aan nieuwkomers de ruimte om op eigen ritme aan de slag te gaan. In Continuum (van donderdag 14 tot zondag 17 oktober) voert Brice Leroux met Sarah Ludi berekende danspassen uit, verwonderd door het duistere en op zoek naar symmetrie. François Brice projecteert in Solo (van zondag 24 tot woensdag 27 oktober) super 8-films van reizen, mensen en landschappen. In dit gecreëerde universum danst hij de sterren van de hemel, als op een feestelijk bal. Sarah Chase vertelt familie-verhalen in Muzz (van maandag 25 tot woensdag 27 oktober). Chase danst het verlangen naar een voorbije realiteit.

Alain Platel

Alain Platel, bekend van zijn succesvolle producties bij Les Ballets C. de la B. en Victoria, heeft een boontje voor amateurdansers en -acteurs. In Mouchette, door De Loofblomme vzw (de Rederijkerskamer van Sint-Denijs-Westrem), vertelt Platel met de woorden van compagnon en scenarist Arne Sierens het verhaal van Colette en Arsne, omkaderd door preselecties van een playbackwedstrijd. Er wordt dus heel wat gezongen en gedanst (op zaterdag 16 en 23 en zondagen 17 en 24 oktober).

Cataloog

Montalvo & Hervieu zetten op muziek van Vivaldi, Wiseguys en Lunatic Calm een boompje op van hip-hop, klassiek ballet, flamenco, Afrikaanse dans en circus in Le Jardin de io io ito ito (op vrijdag 22 en zaterdag 23 oktober). De titel is een knipoog naar het werk van Max Ernst en de kunst van de collage. In hun voorstelling, een grenzeloze cataloog, willen zij tonen dat de hedendaagse dans voor iedereen toegankelijk kan zijn en dat ze een feest kan zijn.

Manna en zout

Het Vlaams Theater Instituut organiseert ook nog twee studiedagen. Op zaterdag 16 oktober wordt er over de sociale en economische problemen van professionele dansers gepraat in Het manna uit de hemel en op zaterdag 23 oktober zal het in Het zout der aarde (in het Engels en het Frans) gaan over dans, politiek en werkelijkheid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234