Vrijdag 30/10/2020

Een nieuw begin voor Brugges Festival

Een festival zonder grote namen of publiekstrekkers, dat lijkt vragen om moeilijkheden. In Brugge willen ze de gok echter wagen: voor de elfde editie van het Brugges Festival werd een programma samengesteld met tien artiesten uit evenveel landen. Nieuw of hier onbekend talent dat vijf avonden lang wereldmuziek van hoofdzakelijk Europese makelij brengt.

Brugges Festival staat voor Europese wereldmuziek van het rustige soort. Muziek om in de eerste plaats naar te luisteren, die zich vaak situeert in het schemergebied tussen folk en wereldmuziek. Het festival legde daarbij altijd een voorkeur aan de dag voor artiesten en groepen die, wars van alle trends, grenzen tussen genres aftasten of tradities een verjongingskuur geven. Tien jaar lang werd daarbij de formule gehanteerd om een onbekende naam te koppelen aan een grote ster. Die formule werkte, want Brugges Festival heeft intussen een indrukwekkende reputatie bijeengesprokkeld. De voorbije jaren trad onder meer het kruim van de Griekse, Vlaamse, Britse en Ierse folk aan op het festivalpodium. Het was ook het Brugges Festival dat wereldsterren als Madredeus bij ons introduceerde. Toch leek het festival tijdens zijn jongste editie aan bloedarmoede te lijden. Met oude glories als Donovan of Branduardi werd op gemakkelijk succes gemikt. Een nieuwe uitdaging was dus nodig.

Dat vindt ook organisator Jo van Driessche: "Het was allemaal wat te voorspelbaar geworden. Dat en het feit dat de financiële mogelijkheden beperkt zijn, gaven de doorslag om uiteindelijk met een gewaagde affiche uit te pakken. Het zijn hier onbekende namen, maar samen zijn ze toch goed voor een stapel van een dertigtal cd's. Alleen krijgen ze in de media niet de aandacht die ze verdienen. Het Brugges Festival wil ze introduceren en wie een stap in het onbekende wil wagen, zal heel wat kwaliteit ontdekken. De risico's nemen we er graag bij - er wordt door concertorganisatoren al te veel op zekerheid gespeeld."

Uit Portugal komt zangeres Mísia (zaterdag 7 februari). Een dame die met haar persoonlijke interpretatie van de fado succes oogst van Lissabon tot Tokio, maar bij ons volslagen onbekend is. Ik zag de jonge zangeres enkele jaren geleden aan het werk in Lissabon, waar ze met een kort maar indrukwekkend gastoptreden bij Ala dos Namorados de show stal. Mísia zou wel eens de revelatie van het festival kunnen worden.

Diezelfde avond (7/2) wordt ze voorafgegaan door Anouar Brahem, een Tunesische luitspeler die zich niet beperkt tot het herkauwen van traditionele muziek. Hij is een modern musicus die aanknopingspunten zoekt met andere stijlen en muziekculturen. Een andere opvallende gast in Brugge is Jan-Maria Carlotti (vrijdag 6 februari). Vorig jaar was deze Provençaalse zanger te gast tijdens de hommage aan Wannes Van De Velde. Zijn inbreng was toen een van de hoogtepunten.

Jan-Maria Carlotti is zowat de stem van de Langue d'Oc, de taal van de provincies Gascogne, Languedoc en Provence. Hij is gefascineerd door de rijke erfenis van de - nu bijna uitgestorven - Occitaanse vertel- en zangkunst. Na hem komt Aurora Moreno, een Spaanse zangeres die moet bewijzen dat Andalusië meer is dan flamenco. Aurora Moreno gaf enkele jaren geleden een opmerkelijk concert tijdens het Sfinks-festival. Haar sterk poëtische repertoire omvat zowel aloude mozarabische of sefardische muziek en teksten als modern, eigentijds werk.

Griekenland mocht vanzelfsprekend niet ontbreken. De vzw Rembetika die het festival organiseert, haalde ieder jaar al een bekende Griekse naam naar de Brugse Stadsschouwburg. Deze keer mag zanger en bouzouki-speler Nikos Grapsas het festival afsluiten (zondag 8 februari). Nikos Grapsas verdiende zijn sporen bij Hadjidakis, Markoupoulos en andere Griekse goden. Uit zijn werk spreekt een fascinatie voor de muziekculturen rond de Egeïsche Zee. In Brugge treedt Nikos Grapsas voor het eerst als solo-artiest buiten Griekenland op.

Ook mediterraan van inslag maar wel gebracht door talent van eigen bodem is de flamenco van Myrddin (woensdag 4 februari). Als zoon van Koen de Cauter komt hij uit een muzikale familie en amper 14 jaar oud trok hij naar Andalusië om er in de leer te gaan bij de flamencomeesters. Nu waagt hij de sprong naar de grote concertpodia, bijgestaan door een zanger en danseres. Maar Brugges Festival geeft nog meer jong talent een kans: Coincidence (donderdag 5 februari) en Mallou (zondag 8 februari) zijn beide folkgroepen met Belgische roots. Coincidence kan nog het best omschreven worden als de Waalse tegenhanger van Kadril. Hun debuut-cd laat alvast eigentijdse en snedige folk horen. Mallou is traditioneler van aanpak, maar violist Bert Van Laethem en de Servische accordeonist Ivica Vucelja interpreteren op een verbluffende manier Russische melodieën, Ierse jigs, jiddische klezmer, Vlaamse polka's, mazurkas en nog veel meer.

Voor de merkwaardigste momenten van het festival moet Colin Offord zorgen (donderdag 5 februari). Hij komt helemaal uit Australië overgevlogen om in de Stadsschouwburg van Brugge zijn 'Great Island Mouthbow' te demonstreren. De 'bow' is een instrument van eigen makelij, een bizarre kruising tussen een mondharp en berimbau en goed voor ondefinieerbare, etherische klanken. Samen met de excentrieke zang van Colin Offord wordt dit concert ongetwijfeld een belevenis.

Ten slotte is er een portie wereldmuziek van het zuiverste water, want precies het openingsconcert van het festival belooft meteen al een muzikale ontdekkingsreis te worden. Taiko to Tabla (woensdag 4 februari) staat voor twee meester-percussionisten, de Japanner Joji Hirota en de Britse tabla-speler Peter Lockett. Samen toveren zij uit een veertigtal percussie-instrumenten een klanktapijt waarmee de festivalganger op weg wordt gezet naar de volgende vier dagen.

Chris Delarivière

Brugges Festival, van 4 tot 8 februari in Stadsschouwburg Brugge, telkens om 20 uur. Reserveren op tel. 050/44 30 60.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234