Donderdag 27/01/2022

Een niet zo rustige 'geheime tuin' in New York

Tot voor kort was de 'Doral Inn' een wat vermoeid uitziend hotel op Lexington Avenue. Met een veelbesproken facelift door poparchitect David Rockwell en een nieuwe naam, 'W', heeft het zich nu een hip new age-imago aangemeten. Jacqueline Goossens ging er slapen.

Het is een regenachtige zondagnamiddag. Toch is het verkeer moordend op de smalle Lexington Avenue: bussen, taxi's, auto's, loeiende ambulances. We vluchten de lobby van het W Hotel binnen. Twee mooie jongens in zilvergrijze uniformen begroeten ons. De bedienden aan de receptie zien er al even knap en verzorgd uit. In de lobby hoor je van het helse straatverkeer hier bijna niets. Gelukkig maar, want volgens de reclamebrochure wil het W Hotel een "toevluchtsoord zijn voor wie zich wil terugtrekken uit de drukte van het stadsleven". Meer nog. Het "roept de serene, bucolische sensibiliteit van een 'geheime tuin' op". De ruimte met een kleurenpalet van zandkleur, zacht geel, pompoenoranje, kakibruin en grijsgroen, heeft wel iets. In grote houten bloembakken groeit rozemarijn, tijm, lavendel en citroenkruid. Aan hoge pilaren deinen lange, doorzichtige lappen stof als zeilen in een lichte bries. Achterin zijn twee watervalletjes, muurtjes eerder waar water langs stroomt. Enkele meters verder brandt een enorme open haard op gas. Ziedaar de vier natuurelementen waar het W Hotel zegt zich op te inspireren: wind, aarde, water en vuur. Mijn gezel is niet weg te slaan van de 'tuinmuur' naast de receptie. Het is een reuzengrote Joseph Cornell-achtige houten doos gevuld met rivierkeien, gedroogde bloemen en groenten. Ook dit is weer een symbool, dit keer voor "de groeikracht en overvloed van de aarde".

We nemen de lift naar de 14de verdieping. Het eerste wat we zien als we onze kamer binnenstappen is een muurtje met een gat erin, de achterkant van het hoofdeinde van ons bed. Het moet de muur van een geheime tuin voorstellen, maar wat wij er achter ontdekken is een toch wel heel kleine kamer. Net zoals in andere dure 'hippe' hotels zoals het Paramount Hotel of het Soho Grand Hotel probeert ook het W Hotel dat te verdoezelen met enkele luxueuze details. Op de stevige matras liggen niet één, maar twee donsdekens. Op het bovenlaken staat 'Dream with lucidity and sing with spirit' op geborduurd. Op de vensterbank staat een houten bakje waarin gras groeit, met ernaast een gietertje en een koperen bordje waarop 'Water Me!' prijkt. Ik doe dat onmiddellijk maar het wordt een catastrofe. Het bakje lekt en het water loopt over de radiator en op het tapijt. Ik besluit om voor de rest van mijn verblijf af te blijven van het pathetische stukje moeder aarde.

De prijzen van de minibar zijn krankzinnig. In de ruime witte badkamer ligt een stapel dikke handdoeken, aan een haak hangen zachte badjassen. De verzorgingsproducten zijn van het op planten gebaseerde, milieuvriendelijke merk Aveda, dat in echte hedendaagse new age-stijl een tijd geleden werd opgekocht door cosmeticareus Estee Lauder. Minder leuk in de badkamer zijn het afschuwelijke witte neonlicht en het tochtige raam. Ondanks zijn new age-gebabbel is Starwood Hotels blijkbaar te gierig geweest om te investeren in geluidsisolerend glas. Het straatlawaai stroomt opdringering naar binnen. Gelukkig hebben we oordopjes mee.

Heartbeat is het nieuwste restaurant van culinair zwaargewicht Drew Nieporent, eigenaar van Tribeca Grill, Layla, Nobu, TriBakery, etc. Het wordt beschreven als een van de hipste restaurants van het moment. Het is dus een beetje een koude douche als we binnenwandelen in de ongezellige ruimte die het midden houdt tussen een cafetaria en een motel uit de jaren vijftig. In de protserige luchter boven de bar lijken alle fruitsoorten ter aarde verwerkt. Het brood zijn volkorenklompen zoals die in de slechtste natuurvoedingsrestaurants van New York worden opgediend en het smeersel van zoete aardappelpuree met look en tijm, ter vervanging van boter, ziet er al even onappetijtelijk uit. Wat volgt is lekker, maar wat pretentieus en te weinig.

De nacht wordt zoals verwacht: verschillende keren worden we gewekt door sirenes, vuilniswagens en tegen de ochtend, vrachtwagens. Zelfs onze oordopjes zijn er niet tegen bestand. Een ontbijt, voor de stevige prijs van 40 dollar en bestaand uit pannenkoekjes met fruit en een omelet met gerookte zalm moet de lichte hoofdpijn verdrijven. De fitnessclub, de `Away Spa' is onze laatste hoop om de beloofde 'totale relaxatie' te vinden. We voelen ons wat bedrogen als we de lekker geurende sobere ruimte binnenstappen. De sauna die in de reclamebrochure wordt beloofd, blijkt niet te bestaan. "De architect heeft op het laatste nippertje de plannen gewijzigd," zegt de receptionist zonder verpinken. Een stoombadje dan misschien? "Dat kan, maar voorlopig enkel voor vrouwen" Uit het hele menu van behandelingen zoals kleurentherapie, Reiki, Pranic Healing, cranial-sacral alignment work, Javaanse Lulur, Bali Spice, enzovoort kiezen we de simpele combinatie Zweedse en sportmassage. Onze kneedjuffrouw is bekwaam. Het kamertje waar ze ons bewerkt is gelukkig veel rustiger dan onze kamer.

Tot slot gaan we nog even de diepe zetels uitproberen in de chocoladebruine 'Whiskey Blue'-bar, alweer een zelfbeschreven `hot spot' die vol zit met goedgeklede, slanke eind-de-twintigers. De eigenaar van de bar, Rande Gerber, is het brein achter de Skybar in het Mondriaan-hotel in Los Angeles, twee andere Whiskey-bars en vijf Armani Cafés. Dit jaar zal hij samen met Philippe Starck en Ian Schrager de legendarische 'Diamond Horseshoe'-nachtclub in het Paramount Hotel heropenen.

Starwoord wil in de komende achttien maanden veertien gelijkaardige hotels openen in Amerika, waarvan nog twee in New York. Een tweepersoonskamer in W New York kost tussen 275 en 425 dollar, afhankelijk van het tijdstip en de voorzieningen op de kamer.

W New York, 541 Lexington Avenue, New York, NY 10022. Telefoon 212-755-1200

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234