Zaterdag 28/01/2023

Een niet te missen voorstelling

theater

de onderneming speelt 'ça va!'

Vladimir Majakovski, dat is de naam van de Russische dichter en toneelschrijver wiens gedachten en gevoelens centraal staan in de nieuwste niet te missen Vlaamse theatervoorstelling. Majakovski was dé voortrekker van het Russische futurisme maar ook op politiek vlak was hij geen onbeschreven blad. Hij was een vurig pleitbezorger van de Oktoberrevolutie en de heer Stalin was zijn grootste fan. In 1930 schoot hij zich een kogel door het hoofd.

Brussel

Van onze medewerker

Tom Rummens

Met die gebeurtenis begint en eindigt de voorstelling die het Hobokense gezelschap De Onderneming rond het leven en werk van Majakovski heeft geconstrueerd. Wat daartussen allemaal gebeurt, laat zich misschien het best omschrijven als een theaterdocumentaire, maar dan een van het uiterst boeiende soort.

De Onderneming blijft niet steken in een feitenrelaas en vertelt een verhaal dat onmogelijk op een eenduidige manier geïnterpreteerd kan worden. Over Majakovski en Rusland, over ideologieën, over kunstenaars en hun taak in de samenleving en over communistische dictaturen. Maar in de allereerste plaats over het theater zelf.

Dat alles speelt zich af in een scenografie die er aanvankelijk sober uitziet maar die als puntje bij paaltje komt verrassingen blijft bevatten. Zo is er de ronduit groteske scène waarin het lijk van de schilder Bocklin de hemel uit komt zakken. Even later schakelt de muziek over op een stevige portie metal en hangen Carly Wijs en Günther Lesage zich in de lucht uit te sloven in een morbide orgie. (Als Bocklin zo fucking slim is, waarom is hij dan zo fucking dood?) De acteurs halen het onderste uit de kan om een boodschap te brengen waarvan je heel goed weet dat ze die niet willen brengen. Ze worden dus niet boodschapperig of moralistisch. Ze doen gewoon hun uiterste best om een heel foute ideologie te verkopen.

Ronduit fantastisch is de scène waarin Ryszard Turbiasz en Günther Lesage een liefdesgedicht beetje bij beetje transformeren tot een retorische lofzang op de revolutie. Als actrice Carly Wijs uit haar rol stapt en zelfs uit de voorstelling wegloopt, is dat om terug te komen met een discours dat over het theater zelf gaat. In een tegelijk grappige en verraderlijke scène komt ze immers uitleggen dat de wereld om zeep gaat en dat we daar iets aan moeten doen. Ze vraagt zich hardop af wat de plaats is van de kunstenaar en vindt dat het mogelijk moet zijn om een statement te kunnen maken. Dringend. Nu. Ze draagt zelfs een T-shirt waarop te lezen staat dat De Onderneming óók 'neen' zegt tegen de oorlog. Het cynisme druipt van Wijs' performance af en zo plaatst ze uiteindelijk niets anders dan een vet maar dubbelzinnig vraagteken achter de modieuze politieke correctheid die theaterland bij tijd en wijlen beheerst.

Niet dat de voorstelling uiteindelijk geen duidelijk statement maakt. Als aan het einde van de rit Günther Lesage (als Majakovski) zijn onkosten opsomt om aldus te proberen zijn belastingdruk wat te verlagen, zien we hoe de kunstenaar door het cijfersysteem wordt platgewalst ("Waar is de poëzie?"). Als er al een hoedje is waaronder ça va! gevangen kan worden, dan is het dat van de voorstellingen die niet te missen zijn. Met ça va! heeft De Onderneming een uiterst intelligente en spannende voorstelling gemaakt. Een voorstelling die bulkt van de weerhaken die een aantal oude maar slecht genezen wonden zonder pardon pardoes weer openrijt.

Wie: De Onderneming Wat: ça va! Waar en wanneer: Op tournee door Vlaanderen en Nederland vanaf 15 september tot en met 13 november.Ons oordeel: Als er al een hoedje is waaronder ça va! gevangen kan worden, dan is het dat van de voorstellingen die niet te missen zijn.

Een uiterst intelligente en spannende productie die bulkt van de weerhaken

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234