Maandag 17/05/2021

Een nacht lang stroom voor de Lichtstad

rock

audioslave geeft europese debuutconcert in olympia in parijs

Parijs

Van onze medewerker ter plaatse

Christophe Verbiest

'It's good to be back", zei Chris Cornell dinsdagavond in de Olympia in Parijs en we geloven hem op zijn woord. Want geduld is een deugd die deze ex-zanger van Soundgarden (node?) kenmerkt. Ook gitarist Tom Morello en de druk getatoeëerde ritmesectie Tim Commerford (bas) & Brad Wilk (drums) weten wat wachten is. Die drie leden van Rage Against The Machine zaten in de herfst van 2000 met de handen in het haar toen zanger-brulboei Zack de la Rocha de band verliet. Op zoek naar een nieuwe stem kwamen ze bij Cornell uit. Aanvankelijk leek het erop dat de naam Rage Against The Machine behouden zou blijven, maar uiteindelijk hebben ze gekozen voor een andere, Audioslave. Het kwartet toog aan de slag in 2001, de plaat was dat jaar ook al af, maar ze is pas een kleine drie maanden geleden uitgebracht.

Is de Olympia, tempel van het Franse chanson, niet een vreemde plek voor zo'n woeste bende? Niet bepaald, zo herinneren de foto's ons in de foyer: een wilde Jimi Hendrix, meer dan 35 jaar geleden op dezelfde scène. Maar het is wel verrassend dat de zaal niet is uitverkocht. Soundgarden (20 miljoen verkochte platen) en Rage Against The Machine (15 miljoen) behoorden tot de populairste harde rockbands uit de jaren negentig, maar dit zijn duidelijk andere tijden.

Het optreden in de Olympia was het begin van een Europese minitournee met slechts vijf haltes. Het was tevens de eerste keer sinds lang dat Audioslave op een podium stond. Maar de vier hadden duidelijk geen last van plankenkoorts. Cornell, die zo te zien zijn vrije tijd in het krachthonk en onder de zonnebank heeft doorgebracht, is zijn zelfverzekerde zelf, zoals steeds op het randje van het arrogante, maar hij blijft wel aan de juiste kant. De drie Ragers zetten de wilde sound neer die we nog kennen van hun vroegere band. Audioslave had genoeg energie te koop om de hele Lichtstad een nacht van stroom te voorzien, maar die stevige momenten boden helaas veel kracht, maar weinig songs. 'Gasoline' en vooral het erg pittige 'What You Are' vormden gelukkig een uitzondering.

Cornell moet oppassen dat hij niet de Freddy Mercury van de postgrunge wordt, maar voor hem pleit dat zijn vocale maniërismen live minder stoorden dan op plaat. Tijdens een geweldexplosie wilde hij nog wel eens proberen om te tonen dat hij niet hoeft onder te doen voor zijn collega's, maar tijdens de rustige songs beheerste hij zich wonderwel. Nu ja, rustig is tijdens een concert van Audioslave een erg relatief begrip, maar 'Like a Stone' en 'Shadow on the Sun' behoorden tot de beste momenten van het goed vijf kwartier durende optreden.

Cornell kan live ook fysiek woest worden. We herinneren ons een concert in Keulen waar hij met zijn microfoonstandaard een gat in het podium mepte en aan het eind van de show daardoor verdween! Op de heilige planken van de Olympia heeft hij zich beheerst, maar daardoor - allemaal samen: het is ook nooit goed - gaf hij een wat tamme indruk. En van chemie tussen hem en de drie andere muzikanten is (nog?) geen sprake, ook al omdat zijn stem niet echt bij de instrumentatie lijkt te passen. Het leek soms te veel een gevecht van één tegen drie. Een strijd tussen zanger en muzikanten hoeft niet per definitie te storen, maar het niet oninteressante gitaarwerk van Morello, de hectische ritmiek en de stem van Cornell (een zanger om in een rockopera te staan) stonden te veel 'naast' elkaar.

Na dinsdagavond staat het als een paal boven water: één deel Soundgarden en drie delen Rage Against The Machine is niet het recept voor een cocktail die de geest op hol brengt of het hart sneller laat slaan.

WIE: Audioslave WAAR EN WANNEER: Olympia, Parijs, 14 januariONS OORDEEL: Audioslave is geen cocktail die de geest op hol brengt.

Chris Cornell moet opletten om niet de Freddy Mercury van de postgrunge te worden

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234