Woensdag 25/11/2020

Een mysterieuze cirkel

Peeters goochelt met rake beelden en geregeld duikt een onstuitbare humor op die nooit geforceerd overkomt

muziektheater l Première van Elvis Peeters' De Ontelbaren HHHH

Koen De Meester

Elvis Peeters zwerft al jaren rond in het niemandsland tussen muziek en theater. Donderdagavond ging de nieuwste productie van deze duizendpoot in première in het Mechelse kc nOna. De Vlaamse Elvis werd op zijn intrigerende tocht door Gerrit Valckenaers en Koen Van Roy begeleid. De reis bleek een cirkel waarin muziek en literatuur onderhuids samengaan.

In zijn nieuwe roman De ontelbaren vertelt Peeters over miljoenen immigranten die hier komen wonen. De tocht van de ik-figuur naar hier vormt de proloog van het boek en tevens de basis van deze voorstelling. De opstelling op het podium is die van een klein ensemble. Je verwacht dan ook een zanger met twee begeleiders, maar je krijgt een voorlezer die zowel meedeint op het ritme van de muziek als ertegen invaart. Peeters' stem laveert door de knappe soundscapes van Valckenaers en Van Roy en het is niet de eerste keer dat dit trio samenwerkt. Zo was er twee jaar terug nog het excellente La Maison Bleue.

Peeters is al sinds zijn dagen van Aroma di Amore een opgemerkte figuur op de Vlaams podia en staat ook literair zijn mannetje. De twee kompanen hebben eveneens een ongewoon curriculum. Gerrit Valckenaers is samensteller van het Klara-programma Mixtuur en componeerde muziek voor de voorstellingen van Pascale Platel, Koen Van Roy richtte het befaamde Cro Magnon op en speelde onder meer bij Olla Vogala.

Samen verwonderen ze de luisteraar met veel percussie en allerlei blaasinstrumenten waaronder de sax, klarinet en melodica. Ook een mandoline duikt op. Het hoofdaccent ligt echter vooral op subtiele elektronica. De vaak abstracte geluiden kunnen soms omslaan in zwierige, guitige melodietjes in de stijl van Nino Rota, de huiscomponist van Fellini. Andere keren is de sfeer dan weer lichtjes latin, jazzy of zelfs oriëntaals.

Een enkele maal speelt de voorlezer ook zelf klarinet of zingt hij. Peeters is een onderhoudend verteller, met een mysterieus verhaal waarin raadselachtige tekens een grote rol spelen. Hij weet overtuigend een broeierige stemming op te roepen. Soms goochelt hij met rake beelden en geregeld duikt een onstuitbare humor op die nooit geforceerd overkomt. De tekst is af, maar maakt meteen nieuwsgierig naar het vervolg in de roman. Ook opmerkelijk is dat de voorstelling moeiteloos anderhalf uur lang boeit. De optie om de muziek soms te laten ophouden, zorgt voor een paar ritmebreuken, maar geeft het geheel dan weer meer een concertkarakter. Wie De ontelbaren kan meepikken, moet niet aarzelen: zien.

WAAR en WANNEER Nog in De Markten, Brussel (6 mei), De Warande, Turnhout(13 mei), Bij de Vieze Gasten, Gent (14 mei) en cc De Kern, Wilrijk (17 mei)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234