Zondag 17/01/2021

Design

Een museum van commerciële flops: 'Mislukkingen zijn veel interessanter dan succesverhalen'

Samuel West met de Itera Plastic Bike. Deze IKEA-versie van een fiets bestond volledig uit plastiek onderdelen die de kopers zelf in elkaar moesten vijzen.Beeld RV

Van de slechtste ideeën leer je het meest. Daar is de Zweedse psycholoog en innovatie-expert Samuel West vast van overtuigd. En dus opent hij begin juni het Museum of Failure, waarin hij de grootste commerciële flops van de voorbije jaren samenbrengt.

De Segway moest de manier waarop we ons verplaatsen fundamenteel veranderen. Het draaide anders uit. Vandaag wordt het ding enkel nog gebruikt voor rondritjes in toeristische steden. Coke BlaK, een Cola-variant met een wel heel uitgesproken koffiesmaak, moest een nieuwe, helaas onbestaande, doelgroep aanspreken. En wat te denken van de Bic for Her, een balpen voor vrouwen, of de diepvriesmaaltijden waarmee tandpastafabrikant Colgate hoopte zijn activiteiten te diversifiëren.

Innovatie

Het zijn allemaal producten waar de fabrikanten ervan rotsvast in geloofden maar die ze nu liefst uit het collectief geheugen gewist zien. En dat is precies wat Dr. Samuel West wil vermijden. De man is als innovatie-expert verbonden aan de universiteit van Lund en reist in die hoedanigheid de wereld af om bedrijven te adviseren bij hun creatieve processen. “Daar hoorde ik tot vervelens toe telkens dezelfde succesverhalen”, vertelt hij aan de telefoon. “Elk bedrijf blijft maar doorbomen over hun succesvolle producten. Terwijl de mislukkingen vanuit innovatieoogpunt vaak veel interessanter zijn.”

“Innovatie en mislukking zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden”, gaat West verder. “Aan elk commercieel succes gaan een hele reeks mislukkingen vooraf. Enkel door die flops grondig te bestuderen kunnen we de kans op succes verhogen. Alleen stoppen bedrijven de producten die niet aan hun verwachtingen voldoen liefst zo diep mogelijk onder de grond.” 

West broedde al een tijdje op een manier om die mislukkingen weer onder de aandacht te brengen toen hij in Kroatië het museum van stukgelopen relaties bezocht. “Ineens wist ik: 'Dit is wat ik ook moet doen.'”

Op 8 juni is het zover. Dan opent in Helsingborg Wests eigen museum. Vijfhonderd vierkante meter expositieruimte waar uiteindelijk zo'n zeventig objecten een plaats zullen krijgen. Allemaal producten die ooit als innovatief werden gezien, maar die ondanks de meestal forse investeringen nooit een commercieel succes werden. 

Curator West van het mislukkingenmuseum showt de Rejuvenique electrical facial mask. Met dit masker, dat de drager ervan kleine elektrische schokken gaf, werden de gezichtsspieren geoefend en zouden rimpels verdwijnen.Beeld RV Sofie Lindberg

Het lijstje met geflopte producten opstellen was snel gebeurd, die dingen ook effectief in handen krijgen bleek een stuk moeilijker. Geen van de fabrikanten die West contacteerde wilde meewerken. “Gelukkig was er eBay”, vertelt hij. “En ik heb een heel netwerk van schimmige dealers ontdekt waar je nog zonder problemen een Nokia N-Gage of een blikje New Coke kan kopen. Zolang je maar cash betaalt.”

Nu het museum wat meer naambekendheid krijgt komen er ook steeds vaker giften binnen. West: “Gisteren kwam hier nog iemand een Philips Laserdisc afgeven, ook al een uitvinding waar ze in Nederland liefst niet meer aan herinnerd worden.” 

Diepvries en tandpasta

Sommige bedrijven gaan wel heel ver om hun verleden uit te wissen. Colgate bijvoorbeeld. West had voor zijn museum graag een exemplaar van een van de diepvriesmaaltijden bemachtigd die de tandpastafabrikant begin jaren 80 op de markt bracht. Toen dat niet lukte knutselde hij zelf zo'n doosje in elkaar. Tot grote woede van het geviseerde bedrijf. “Ik kreeg een telefoontje van het hoofdkantoor”, vertelt West. “Daar beweerden ze dat ze nooit diepvriesmaaltijden hebben verkocht, terwijl dat toch in een heleboel marketinghandboeken uitgebreid wordt gedocumenteerd als voorbeeld van hoe het niet moet.”

Veel vrienden in de bedrijfswereld zal West met zijn museum niet maken. “Bij Colgate zal ik alvast niet meer langs moeten komen om het over innovatie te hebben. En ik zal nog wel bij een aantal andere bedrijven op de zwarte lijst belanden. Maar als dat de prijs is die ik moet betalen om mensen het nut van mislukken in te laten zien, dan heb ik dat er graag voor over.”

museumoffailure.se

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234