Zondag 26/01/2020

Een moordsymfonie in grijs en groen

Deze hypnotiserende film had wat bondiger mogen zijn, maar is toch een aanrader

Thriller l de Zuid-Koreaanse nouvelle vague inHHH 'memories of murder'Christophe Verbiest

Zuid-Korea is het land met de boeiendste cinema van het moment, met als vaandeldragers onder anderen Kim Ki-duk, Bong Joon-ho, Hong Sang-soo en Lee Chang-dong, maar helaas raakt heel weinig van dat fraais in onze bioscopen. Te moeilijk, zo luidt het cliché vaak, maar de feiten weerleggen die stelling: Spring, Summer, Fall, Winter...and Spring van Kim Ki-duk is bijvoorbeeld al acht weken aan een sterke bioscoopcarrière bezig. Het valt te hopen dat Memories of Murder een even succesvol parcours mag afleggen, want het is een van de beste films die deze zomer in de zalen komen.

Regisseur Bong Joon-ho debuteerde vijf jaar geleden met de bijtende satire Barkings Dogs Never Bite, maar met Memories of Murder (Sarineui Chueok) verandert hij het geweer van schouder. De film bevat weliswaar een flinke scheut zwarte humor, maar het is in de eerste plaats een thriller, die op 23 oktober 1986 begint met de ontdekking van een moord, die achteraf bekeken het eerste teken van leven is geweest van Zuid- Korea's eerste seriemoordenaar. Drie agenten voeren het onderzoek: de intuïtieve Park Doo-man, die beweert dat hij een derde oog heeft en met één blik in de ziel van verdachten kan ontdekken of ze schuldig zijn, en zijn partner Cho Yong-koo (alias detective Combat Boots, die met zijn karateschoppen zelfs een onschuldige tot bekentenissen dwingt), krijgen de hulp van een buitenstaander uit Seoel: Seo Tae-yoon, die een zaak immer zeer rationeel en analytisch benadert en zich niet laat meeslepen door zijn emoties.

Ondanks de vaste modus operandi van de moordenaar (hij vermoordt alleen vrouwen met rode kleding en slaat uitsluitend op regenachtige dagen toe omdat dan de sporen sneller worden uitgewist) zoeken de drie naar een speld in een hooiberg. Enkele verdachten passeren de revue, maar door een gebrek aan resultaat (en de bijbehorende spot van de publieke opinie) groeit de frustratie bij het speurderstrio. Op een subtiele manier neemt Park de persoonlijkheid van Seo aan, en omgekeerd: de meticuleuze Seo volgt almaar meer zijn buikgevoel, een verschuiving die door de regisseur briljant wordt uitgespeeld tijdens de finale van de film.

Die speelt zich niet toevallig af tijdens een stortbui, want het regent veel en vaak in Memories of Murder. De letterlijk donkere, deprimerende sfeer is een van de troefkaarten van de film, door director of photography Kim Hyung-ku gevat in vaalgroene grijstinten, al is die opvallende look minstens zozeer het werk van production designer Ryu Sung-hee, die een paar jaar geleden een gelijkaardige krachttoer uithaalde in Flower Island.

Los van de speurtocht en de invloed daarvan op de mentale weerbaarheid van de speurders, bevat Memories of Murder ook scherpe kritiek op de toenmalige Zuid-Koreaanse president, de autocraat Chun Doo-wan die tussen 1980 en '88 het land met zeer harde hand leidde. Daardoor waande de politie zich onschendbaar, maar is het evenmin toevallig dat op een van de cruciale momenten van het onderzoek het speurdersteam geen extra hulp krijgt, omdat alle politiekrachten uit de omgeving worden ingezet bij een bezoek van de president. Los van die kritiek, die voor een Europees publiek niet altijd even precies te vatten is, biedt deze hypnotiserende film, gedragen door een speurende, maar niet rusteloze camerablik, meer dan voldoende om nagelbijtend toe te kijken, al had Bong hier en daar iets bondiger mogen zijn. Niettemin: een aanrader.

VERTOLKING Kim Sang-kyung, Song Kang-ho, Kim Rwe-ha, Park Hae-il REGIE Bong Joon-Ho LAND Zuid-Korea SPEELDUUR 127 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234