Zaterdag 15/08/2020

Eén moet voor de verrassing zorgen

Een revolutie is het (nog) niet maar Olivier Goris, sinds een half jaar netmanager van Eén, drukt steeds nadrukkelijker zijn stempel op de zender. 'Ik wil de kijker het gevoel geven dat er bij ons iets te beleven valt.'

Soms zit verandering in kleine details. In de manier waarop het voorjaar van televisiezender Eén wordt gepresenteerd bijvoorbeeld. Normaal gezien worden alle nieuwe programma's gebundeld in een mooi, glossy luxemagazine. Een traditie van jaren. Maar Olivier Goris, de vroegere programmadirecteur van Woestijnvis die zich sinds een half jaar netmanager van Eén mag noemen, maakt daar komaf mee. Voortaan wordt alle info over de nieuwe programma's gewoon online gegooid. Geen besparing, wel een louter praktische ingreep.

Goris: "Dat magazine verplichtte ons ertoe om al weken op voorhand een perstekst en een definitieve programmatitel te hebben." Dat was niet naar de zin van Goris, die de speelruimte wou om naar aloude Woestijnvistraditie aan een programma te blijven sleutelen tot net voor het op antenne gaat.

Speelruimte creëren doet Goris ook in het zendschema. Zes maanden na zijn aantreden drukt de netmanager voor het eerst zijn stempel. Niet dat Eén nu plots een totale make-over krijgt. "Het is niet de bedoeling om nu plots alles anders te gaan doen. We moeten vooral behouden wat goed is, maar tegelijk niet blind zijn voor wat beter kan."

Dat het beter kan, blijkt ook uit de cijfers. De laatste maanden van 2014 moest Eén het met een marktaandeel van 32 procent stellen. Vorig jaar was dat nog 33,6 procent. Wakker ligt Goris daar niet van. "Ik wil me niet laten vastpinnen op die cijfers. Natuurlijk moet Eén een grote en sterke zender blijven. Maar ik wil de kijker vooral het gevoel geven dat we de vinger aan de pols hebben. Dat er op Eén iets te beleven valt. Dat is op dit moment belangrijker dan ons marktaandeel."

Primetime

De opmerkelijkste ingreep is het achteruitschuiven van het laatavondslot. "Een programma als Café Corsari zat niet op zijn plaats in het huidige schema", legt hij uit. "Dat programma moet de televisieavond afsluiten, maar dat doe je niet om halftien. Halftien is het uur waarop ik eindelijk in de zetel beland en eens aan mijn vrouw kan vragen hoe haar dag eigenlijk was."

Om daar een mouw aan te passen begin het laatavondslot voortaan pas om tien uur, kwart over tien. Dat komt niet alleen het laatavondprogramma ten goede. Het zorgt er ook voor dat Goris voortaan twee programma's in primetime kan wringen.

"Toen de televisiewereld met de komst van VIER plots in lichterlaaie stond, is er bij Eén voor stabiliteit gekozen. Met een heel strak en herkenbaar zendschema ontpopte de zender zich tot een rots in de branding voor zoekende kijkers. Die aanpak heeft gewerkt, maar nu is het tijd om wat verrassender uit de hoek te komen. Maar als je per dag maar met één puzzelstukje kan schuiven is dat moeilijk. In het nieuwe zendschema hebben we er voortaan twee. Dat moet meer variatie opleveren en zorgt er ook voor dat we programma's als Flying Doctors en Buitengewoon niet meer laat op de avond moeten parkeren."

Ook Café Corsari moet de komende maanden plaats ruimen in de zoektocht naar meer variatie. Eerst voor De quiz van het jaar, daarna voor Bart & Siska, een nieuwe show met Bart Peeters en Siska Schoeters. Productiehuis AlaskaTV haalde voor dat programma Sem Van Hellemont, jarenlang eindredacteur van De laatste show, bij Woestijnvis weg. Vanaf eind februari is het dan de beurt aan Cath Luyten, die met het spelprogramma We're Going to Ibiza het laatavondslot voor haar rekening neemt.

Pas daarna opent Café Corsari opnieuw de deuren. Al mogen we dat niet als een motie van wantrouwen voor dat programma zien. Goris: "Het is gewoon niet meer van deze tijd om tien maanden per jaar hetzelfde programma te blijven maken. Vroeg of laat treedt dan gewenning op. Door Café Corsari er af en toe uit te halen hopen we dat kijkers weer gaan uitkijken naar dat programma."

Het nieuwe zendschema zal ook bij de nieuwsdienst in de smaak vallen. Hun laatavondjournaal gaat voortaan minstens een half uur later op antenne, wat kansen biedt om duidelijker het verschil te maken met Het journaal van zeven uur.

Keuzes, geen kaasschaaf

De voorjaarsprogrammatie voorstellen kan natuurlijk niet zonder het over de besparingen te hebben. De openbare omroep moet de komende jaren fors beknibbelen en dat laat zich ook bij Eén voelen. Op zaterdagavond bijvoorbeeld. De entertainmentprogramma's die daar traditiegetrouw hun plaats hadden, worden vervangen door films. Ook de namiddagprogrammatie wordt afgebouwd en in het schema duiken vaker herhalingen en buitenlandse series op.

Goris: "We hadden evenveel eigen producties kunnen blijven maken maar dan zouden die het allemaal met een kleiner budget moeten doen. De kaasschaafmethode zeg maar. Dan kies ik er liever voor om onze momenten beter te kiezen. Op slechts een paar momenten uitpakken maar het dan ook meteen goed doen."

Ook op de selectie van die buitenlandse reeksen drukt Goris trouwens zijn stempel. "Er zijn heel veel goede dingen op de markt. Recente series, waar je ook een jong publiek warm voor kunt maken. Dingen als The Missing, Hostages of How to Get Away with Murder. En we hebben de aankoopdienst op het hart gedrukt dat ze het niet per se in Groot-Brittannië moesten gaan zoeken. Ook in de VS worden goede dingen gemaakt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234